Fronthøyttaler - 93

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
ørnulv
Innlegg: 18
Registrert: 30 jan 2012, 18:41

Fronthøyttaler - 93

Legg inn av ørnulv » 20 nov 2016, 12:56

Heisan.

Kunne noen anbefale oppgradering av v-h fronthøyttalere til en 93 - 2005?
Leste i en artikkel at det var disse to man fikk mest ut av å skifte.
Jeg er usikker på om hvilket system det er i bilen, 70 eller 150.
Det er 5 høyttalere i bilen som virker, 3 foran og to bak.
Fra dørene kommer det ingen lyd, men det er griller der.
Har prøvd å lyse inn, men vanskelig å se om det er noe der, har prøvd å benne litt på
gitteret med en skrutrekker, men det virker gebrekkelig, så jeg har ikke gjort noe mer.
Artikkelen anbefalte Boston Acoustics S35 3-1/2", men det kan virke som om disse
er utgått.
Bilen er en Linear.

Brukeravatar
yesiamabro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 29 jan 2015, 01:14
Bil: 2003 9-3 SS 2.0T

Re: Fronthøyttaler - 93

Legg inn av yesiamabro » 21 nov 2016, 03:48

Hei.

Om du ikke har en forsterker under førersetet, så er det ingen høyttalere i dørene foran.
For å komme til å se der må du av med dørtrekket. Prøver du å bende ender du bare opp med å ødelegge, som du har hatt en mistanke om.
Når det gjelder bytte av høyttalere i hjørnene foran har jeg byttet dette to ganger. Og begge med et hav av forskjell i lyden. Til det bedre.
Første 9-3'n jeg byttet på var til disse: Polk db 351. Disse passer rett i, men måtte pusse ned innsiden av høyttalergrillen (der det er slik bikubemønster) for å få plass over diskanten. Dette bydde på null problemer med en dremel, og det vises ikke heller.

Den 9-3'n jeg har nå byttet jeg til Hertz Dieci DCX 87.3. Disse kostet bare 599,- hos elutstyr.no, et par hundrelapper billigere enn Polk, men med bedre lyd i mine ører. Vel verd pengene. Disse passet også rett i, og høyttalergrillene passet også over, med en del overtaling. Også her kan det hende du må fjerne litt fra undersiden av grillene, men det er en smal sak, og ikke snakk om mye arbeid.

ørnulv
Innlegg: 18
Registrert: 30 jan 2012, 18:41

Re: Fronthøyttaler - 93

Legg inn av ørnulv » 21 nov 2016, 15:12

Hei.
Takk for info.
Det er et 4 høyttalersystem jeg har. Tok av grillen på midten av dashbordet, og greide også å kikke bak dørgrillen, ingenting der.
Er det mulig å installere 3 høyttalere til, til et 7 system?
Skjønner at jeg må ha mer power, og her er det visst problemer har jeg skjønt, noe med fiberoptiske kabler, el.
Men lar det seg gjøre?

Brukeravatar
yesiamabro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 29 jan 2015, 01:14
Bil: 2003 9-3 SS 2.0T

Re: Fronthøyttaler - 93

Legg inn av yesiamabro » 21 nov 2016, 22:25

Du får kjøpt oppgraderingskit med det du trenger for å få 150w, eller 300w systemet. Og det må programmeres inn med tech 2 så vidt jeg har fått med meg. For deg blir det vel amp 1 under førersetet, dørhøyttalere, senterhøyttaler og nødvendige kabler.
Jeg tok selv ut senterhøyttalern. Mener det eneste du går glipp av er stemmen til navigasjon om du har det. Men ikke sikker.

ørnulv
Innlegg: 18
Registrert: 30 jan 2012, 18:41

Re: Fronthøyttaler - 93

Legg inn av ørnulv » 22 nov 2016, 09:44

Hei.
Vet du evt. hvor man kan få tak i oppgraderingskitet, er det da inkl. programmeringsutstyr?
Hvorfor fjernet du senterhøyttaleren?

Brukeravatar
yesiamabro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 29 jan 2015, 01:14
Bil: 2003 9-3 SS 2.0T

Re: Fronthøyttaler - 93

Legg inn av yesiamabro » 23 nov 2016, 01:03

Jeg aner ikke hvor man kan få kjøpt det. Men litt google søking årner vel den biffen.
Er nok ikke inkludert programmering. Det er en del folk på forumet som har tech 2 privat vet jeg. Og ditt lokale saab verksted burde ha det.
Jeg fjernet den da jeg har en følelse av at den gjør lyden dårligere når jeg har byttet ut de i hjørnene. Men dette er sikkert innbilning.

ørnulv
Innlegg: 18
Registrert: 30 jan 2012, 18:41

Re: Fronthøyttaler - 93

Legg inn av ørnulv » 23 nov 2016, 16:57

Grazie!

Brukeravatar
kjetil.andersen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 07 aug 2016, 10:00
Navn: Kjetil Andersen
Bil: SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod

Re: Fronthøyttaler - 93

Legg inn av kjetil.andersen » 27 nov 2016, 15:43

Eller om du er litt nevenyttig er det mulig å sette inn uorginal 1 din spiller der hvor cd spilleren sitter må bare lage deg en facia plate så det ser bra ut ;) jeg gjorde det i min bil samme type og modell, la nye kabler til høytalere i døra og hattehylla og en liten søt aktiv basskasse i bagasjerommet. Helt fantastisk lyd til ca 6000 kroner :)
SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod

ørnulv
Innlegg: 18
Registrert: 30 jan 2012, 18:41

Re: Fronthøyttaler - 93

Legg inn av ørnulv » 29 nov 2016, 21:23

#-o Hei.
Hvilken type/modell din-spiller kjøpte du?
Hvorfor trengte du å legge nye kabler?

Brukeravatar
kjetil.andersen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 07 aug 2016, 10:00
Navn: Kjetil Andersen
Bil: SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod

Re: Fronthøyttaler - 93

Legg inn av kjetil.andersen » 30 nov 2016, 19:48

Hei har kjøpt en helt vanlig 1 din spiller. Alpine med DAB fikk en ganske hyggelig pris på tvboden på svinesund med komponenthøytalersett til frontdører og dashbordet. Hadde 6*9" liggende så satt de baki hattehylla. Jeg brukte de orginale ledningene opp til Tweeterne jeg monterte i dashbordet og la nye ledninger til delefilter under førersetet (Grunnen til at de ble lagt dit er at det på enkelte foraer ble påstått at høytalerledninger til frontdører skulle ligge der uansett om det var høytalere i døren eller ikke, DETTE ER BARE LØGN, leita i noen timer) La nye kabler fra delefilteret til dørene. For å få bilens system lyder som egentlig kommer fra fronthøytaler orginalt (Blinklys osv.). koblet jeg om kablene slik at disse lydene nå kommer ut av de orginale høytalerne bak (kommer nokk til å gjøre noe med dette etterhvert for å få lyden nærmere) og la nye kabler til de nye bakhøytalerne. Når du tar ut den orginale cd spilleren så må du loope de optiske kablene for at systemet skal funke og for å få systemlyder. Det er et par lure løsninger rundt om kring på nettet jeg kjøpte en onstar deleter (saabpart 12791237) 112 kroner på Saabverksted utrolig enkelt og verdt pengene. Spilleren er ørlittegrann for liten for ramma så har skrudd inn skruer for å holde den på plass. Neste jobb på lista er å lage en front på et vis så det blir litt penere, enten få noen til å 3d printe noe eller bare lage noe med kryssfiner.
Sånn ser det ut nå:
Bilde
Bilde

Som du ser gjenstår litt men det funker for meg enn så lenge :)
SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod

Svar