Lykthus og strøm (Xenon)

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av henrik » 27 des 2016, 20:24

Sier som Kato jeg. Kan alltids prøve bytte om på pærene, men det vil ikke gi deg solide svar uansett hva som skjer. Har dårlig tro på "fjuskende" ballast. Da hadde jeg heller prøvd og byttet på dem istede for pærene. Invester i kvalitetspærer, feks fra powerbulbs.co.uk som jegnkan garantere selger ekte vare. Gå får osram nightbreaker unlimited D1S som har et ubetydelig høyere saltinnhold enn standard Osram Xenarc, mine kranglete ballaster har til nå klart seg lengst på disse av alle jeg har prøvd. Og jeg har prøvd MANGE. Lykke til

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av trymolsen » 01 jan 2017, 18:51

Hei.
Dei pærene eg kjøpte på biltema er nok ikkje ekte til den prisen.Eg kjøpte ei stk då mi gamle tok kvelden. Eg har lest at man helst skal bytta begge samtideg,men stramt budsjett gjorde at eg kun tok ei,sia den andre virka.
Eg har no 2 stk biltema pærer til ca 550kr pr stk.Den eine virkar fint og har gjordt det ei stund,medan den andre er den eg har problemar med no.
Eg skal sjekka om det kan vere bare at den er litt kilen og åpna opp og rikla til litt inni der og om nødvendig ta ut lykthuset og gjøre det på nytt,om ikkje alt skulla sitte godt slik det er.
Kom over nokon rimelege pærar her også i dag som eg lurar å gå for,slik at eg får bytta 2 sider samtidig ein gong for alle.
http://www.arbeidslys.no/products/d1s-xenon-par-2stk

Er ikkje dei ok?

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av trymolsen » 01 jan 2017, 18:56

henrik skrev:Sier som Kato jeg. Kan alltids prøve bytte om på pærene, men det vil ikke gi deg solide svar uansett hva som skjer. Har dårlig tro på "fjuskende" ballast. Da hadde jeg heller prøvd og byttet på dem istede for pærene. Invester i kvalitetspærer, feks fra powerbulbs.co.uk som jegnkan garantere selger ekte vare. Gå får osram nightbreaker unlimited D1S som har et ubetydelig høyere saltinnhold enn standard Osram Xenarc, mine kranglete ballaster har til nå klart seg lengst på disse av alle jeg har prøvd. Og jeg har prøvd MANGE. Lykke til

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Takker for tips.
Eg er ikkje sikker på kva ballast er eingong...
Eg veit bare at pærene og det eg TRURer ballast er ei einhet :D

Eg tenkte på disse http://www.arbeidslys.no/products/d1s-xenon-par-2stk men muleg eg er for gjerrig der?
Synes prisane var enorme på annet..

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av henrik » 01 jan 2017, 19:55

Gå får kvalitet. Se https://www.powerbulbs.com/product/osra ... d1s-single

500 ca pr stk. Pluss moms da såklart. Er ikke langt unna prisen for de du linker til. Ballastene dine er av Valeo i LA5 serien. Vært to varianter ute å gådd av disse men er ingen forskjeller som er verdt nevne.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av Kato » 01 jan 2017, 21:57

trymolsen skrev:- Eg er ikkje sikker på kva ballast er eingong...
Eg veit bare at pærene og det eg TRURer ballast er ei einhet
Ballasten er den delen av styreenheten (lokalisert under lykta) som sørger for start- og driftsspenning til xenonpæra, via tenntransformatoren. Denne igjen er den "klumpen" som pæra er montert på.

Den Philips -141- pæra du lenker til KAN fungere i tilfelle den er ekte, men med redusert levetid.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av trymolsen » 22 jan 2017, 11:21

Hei igjen.
Eg berre lurar på ein ting med desse xenon lysa..OM ei pære e gåen,skal ho ikkje då slokkas med ein gång,ein gong for alle?Det er jo slik med ei vanleg pære,når den først har gått,kjem ho ikkje tebake igjen. Slik som mi siste pære,den var jo slokka i et par uker for så å komma tebake igjen i 1 dag og så borte igjen.Ka er det som gjer det at dein kom tebake igjen,om så berre for ein dag?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av Kato » 23 jan 2017, 12:49

Ei glødetrådspære slukker en gang for alle når tråden ryker. Xenon-pæra er ei gassutladingpære og har ikke glødetråd, og vil kunne, når den eldes, ha symptomer som de du beskriver. I tillegg styres og kontrolleres strømmen i den av styreenheten, Automatic Headlamp Leveling (AHL), under lykta. Én del av dette er at i tilfelle pæra ikke starter å lyse, starter AHL et antall nye startforsøk og tennes den da ikke vil dette stoppes.

Ett tegn på at ei xenonpære nærmer seg si ca. 3.000 driftstimer lange levetid, er at lyset går mot fiolett/lilla farge.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar