Lykthus og strøm (Xenon)

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av trymolsen » 23 nov 2016, 14:53

Hei. Eg har kjøpt min første Saab,en 06 modell 2,0 T og eg hadde såpass uflaks at den eine lykta er gåen no.
Eg har sett at det er noke vanskeleg å bytta disse pga bumper osv.
Det eg lurar på no er om eg velgar å ta ut heile lykthuset etter å ha løsna bumper på halve sida, kan eg få støt i meg om batteri ikkje e kobla ut?
Eg har allerede løsna alle skruar på halve bumper og lykta slik at eg kan starta og dra den ut,og fekk øye på kabelen som e kobla på lykta og eg stoppa der då eg plutseleg begynta å tenkje på støt om eg fikla med kabelen. Eg har ikkje greia på det,og vil høyre her før eg går vidare. Tenninga er av,nøkkel står ikkje eingong i bilen så den ska då vere automatisk i lock.

OM dåkk meine at eg må kobla ut batteri e eg litt blank der og.. Eg veit eg ska ta av minus fyst,men kor ska eg gjere av kablane i så fall? Legga dei oppå plast?

EDIT: Håpar nokon kan hjelpa meg med tips her.Skjemmast over å ikkje veta enkle ting som detta :)

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av saab9000aero » 23 nov 2016, 15:00

Ta ut lykten og koble fra ledningen inn på lykten.

Om du skal ta av batteriets minus kabel er det bare til og skru den løs og sørge for at den ikke er i kontakt med minus på batteri.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av trymolsen » 23 nov 2016, 15:11

saab9000aero skrev:Ta ut lykten og koble fra ledningen inn på lykten.

Om du skal ta av batteriets minus kabel er det bare til og skru den løs og sørge for at den ikke er i kontakt med minus på batteri.
Takkar :) Eg kan då trygt ta ut lykta utan å bli grilla?
Eg tenkte eg skulle klara dette utan å røra batteri,men tenkte eg skulla høyre med dåkk som har erfaring :)
Eg e ny med Saab og bilar generelt.

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av TurboTrykk » 23 nov 2016, 15:20

så lenge minuspolen er av batteriet er det trygt for bilen sin del. For din del, så skal det godt gjøres å få støt i det hele tatt fra ett bilbatteri, litt gnistring blir det om polene får kontakt, men du kan holde på både pluss og minus samtidig uten at du kjenner noe som helst så ikke bekymre deg :)

Men elektronikken i bilen har neppe godt av en kortslutning, så av med minus polen om man skal jobbe med noe strømførende i bil er en hovedregel. Selv tar jeg av polen uansett for sikkerhetsskyld.

Finnes ingen dumme spørsmål, og velkommen til forumet :)
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av trymolsen » 23 nov 2016, 15:32

TurboTrykk skrev:så lenge minuspolen er av batteriet er det trygt for bilen sin del. For din del, så skal det godt gjøres å få støt i det hele tatt fra ett bilbatteri, litt gnistring blir det om polene får kontakt, men du kan holde på både pluss og minus samtidig uten at du kjenner noe som helst så ikke bekymre deg :)

Men elektronikken i bilen har neppe godt av en kortslutning, så av med minus polen om man skal jobbe med noe strømførende i bil er en hovedregel. Selv tar jeg av polen uansett for sikkerhetsskyld.

Finnes ingen dumme spørsmål, og velkommen til forumet :)
Takk for det. Det blir sekkert fleire spørsmål etter kvart,sia eg ikkje har stor greie på bilar..
Eg var bekymra eg kunna få støt om eg fikla meire med lykthuset då eg fekk øye på kabelen..
Får vel på med gummihanskar også før eg begynne å løysna på sjølve xenon festet. :)

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av trymolsen » 14 des 2016, 10:44

Hei.
Då fekk eg bytta pæra og det gekk fint. Men no,knapt 3 veker seinare fekk eg et merkelig varsel på SID.
Når eg skrur på tenninga kommer varsel opp som indikerar at det er noke feil med lys. I går blei det eine lyset borta (det eg bytta),og når eg vridde brytaren av og på kom det tilbake igjen,og då holdt det seg på.Om eg så slo av lysbryter igjen til kun parklys og så tilbake til lys igjen,var det borte.Så av og på igjen og då var det tilbake igjen...Når det er tilbake,hold det seg på men kvar gang eg no skrur på tenninga på bilen kommer feilmeldinga opp med ein gong eg vrir om tenninga,sjølv om det er lys på begge sider,og så forsvinn meldinga. Pæra er ny,så kva kan dette være?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av Kato » 16 des 2016, 13:32

Man skal ikke besvare et spørsmål med spørsmål, men siden jeg ikke står ved bilen din gjør jeg det likevel for ev. kunne få noen konkrete idéer:

1. Hva er innholdet i meldingen?
2. Hvilken type, fabrikat og artikkelnummer, er det på den pæra du satte inn?
3. Har du fortsatt eska som pæra var pakket i?
4. Modellår på bilen.

Både pæretype og styringsmodulen m/ballast KAN være kjente feilkilder.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av trymolsen » 17 des 2016, 16:15

Kato skrev:Man skal ikke besvare et spørsmål med spørsmål, men siden jeg ikke står ved bilen din gjør jeg det likevel for ev. kunne få noen konkrete idéer:

1. Hva er innholdet i meldingen?
2. Hvilken type, fabrikat og artikkelnummer, er det på den pæra du satte inn?
3. Har du fortsatt eska som pæra var pakket i?
4. Modellår på bilen.

Både pæretype og styringsmodulen m/ballast KAN være kjente feilkilder.
Hei

Det kommer ingen melding,det er kun eit symbol av ei pære som i følge boka seier det er noke feil.
Eg brukar ei Biltema pære (Er vel å be om problem) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000028159/
Eg har samma pære på andre sia og,og den har stått i nokre månadar utan problem.
Eg har ikkje eska lenger og moddelår er 2006.

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av trymolsen » 17 des 2016, 16:15

Kato skrev:Man skal ikke besvare et spørsmål med spørsmål, men siden jeg ikke står ved bilen din gjør jeg det likevel for ev. kunne få noen konkrete idéer:

1. Hva er innholdet i meldingen?
2. Hvilken type, fabrikat og artikkelnummer, er det på den pæra du satte inn?
3. Har du fortsatt eska som pæra var pakket i?
4. Modellår på bilen.

Både pæretype og styringsmodulen m/ballast KAN være kjente feilkilder.
Hei

Det kommer ingen melding,det er kun eit symbol av ei pære som i følge boka seier det er noke feil.
Eg brukar ei Biltema pære (Er vel å be om problem) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000028159/
Eg har samma pære på andre sia og,og den har stått i nokre månadar utan problem.
Eg har ikkje eska lenger og moddelår er 2006.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av Kato » 17 des 2016, 22:19

Da er lampa i hovedinstrumentet som lyser opp den som indikerer feil med xenon-systemet.

I tilfelle den (de) pæra du har satt inn ER av type D3S, slik lenka mot Biltema KAN tyde på, er dette feil type for den styringsmodul m/ballast som (originalt) er montert i bilen din. Den skal ha D1S pærer. Forskjellen her er at D3S skal ha en driftspenning på 42V mens D1S har 85V - som modulen leverer.

Dette med rett type pære til disse modulene er et kapittel for seg, se denne:

Bilde
Bilde

Det er ikke slik at dette er den eneste type pære som fungerer for disse ballastene; andre originale KAN gjøre det, men da gjerne med redusert livslengde.

I ditt tilfelle kan det også være vanninntrengning i styringsmodulen som er på gang, noe som ikke er unormalt, med et slikt resultat:
Bilde

Men dersom den pæra som nå står i lykta virkelig ER av type D3S ville jeg har startet med å skifte den ut med en D1S - original - og ikke en piratkopi, som det florerer av på nettet.

PS. Det er da ikke nødvendig å ta ut lykt for å skifte xenon-pære (?).
Sist redigert av Kato den 26 des 2016, 16:55, redigert 9 ganger totalt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av trymolsen » 23 des 2016, 22:08

Kato skrev:Da er lampa i hovedinstrumentet som lyser opp den som indikerer feil med xenon-systemet.

I tilfelle den (de) pæra du har satt inn ER av type D3S, slik lenka mot Biltema KAN tyde på, er dette feil type for den styringsmodul m/ballast som (originalt) er montert i bilen din. Den skal ha D1S pærer. Forskjellen her er at D3S skal ha en driftspenning på 42V mens D1S har 85V - som modulen leverer.

Dette med rett type pære til disse modulene er et kapittel for seg, se denne: https://www.dropbox.com/home?preview=Vi ... -01-29.pdf

Det er ikke slik at dette er den eneste type pære som fungerer for disse ballastene; andre originale KAN gjøre det, men da gjerne med redusert livslengde.

I ditt tilfelle kan det også være vanninntrengning i styringsmodulen som er på gang, noe som ikke er unormalt, med et slikt resultat: https://www.dropbox.com/home?preview=Va ... e_webb.jpg

Men dersom den pæra som nå står i lykta virkelig ER av type D3S ville jeg har startet med å skifte den ut med en D1S - original - og ikke en piratkopi, som det florerer av på nettet.

PS. Det er da ikke nødvendig å ta ut lykt for å skifte xenon-pære (?).
Hei
Pæra eg kjøpte var ei D1S,akkurat samme som den andre eg har på sia.Eg hugsar eg las på eska og kjøpte nøyakteg det samme som sist.
Eg får ikkje te å åpna linkane på dropbox sjølv om eg har dropbox av ein eller annan grunn.
No dei siste to dagane har ljuset begynt å komme og gå på den sia.Kanskje det kan vere den lille slangen inni lykthuset som er i klem,som skal lede vann/fukt ut?Eg starta bilen for ein halvtime sia og begge lysa var der,kjøyrde så kun til butikken 2 minutt unna og når eg starta igjen var det mørkt igjen.Slått brytar av og på (noko som av og til har hjulpet) mmen no forblei det mørkt.
Eg har lest at man ikkje trønge å ta ut lykta men eg syntest det var så trångt å få hånda nedi der.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av Kato » 26 des 2016, 17:21

Jeg fikk åpnet lenkene etter innlogging, men tanken var at disse skulle ligge ute åpne, slik tilfelle har vært ved bruk av Dropbox tidligere. Så noe må ha endret seg siden dette ble benyttet sist, og etter mye plunder og heft la jeg derfor ut bildene på annen måte, da med redusert kvalitet.

Det er litt uklart om du nå har problemer med pærene på begge sidene? I så tilfelle kan det jo stilles spørsmål om hva det var du satte inn. Det bør være originale Philips (eller Osram), og når pærer kjøpes kan det sjekkes slik:
- http://www.chk.philips.com/
- http://trust.osram.info/appsinfo/trust/ ... cale=en_US
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

trymolsen
Innlegg: 29
Registrert: 23 nov 2016, 14:35
Navn: Trym

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av trymolsen » 27 des 2016, 10:37

Kato skrev:Jeg fikk åpnet lenkene etter innlogging, men tanken var at disse skulle ligge ute åpne, slik tilfelle har vært ved bruk av Dropbox tidligere. Så noe må ha endret seg siden dette ble benyttet sist, og etter mye plunder og heft la jeg derfor ut bildene på annen måte, da med redusert kvalitet.

Det er litt uklart om du nå har problemer med pærene på begge sidene? I så tilfelle kan det jo stilles spørsmål om hva det var du satte inn. Det bør være originale Philips (eller Osram), og når pærer kjøpes kan det sjekkes slik:
- http://www.chk.philips.com/
- http://trust.osram.info/appsinfo/trust/ ... cale=en_US
Eg får fremdeles opp ingenting når eg går på dropbox,kun mitt eiga innhold er og sjå der...
Eg har kun problemer med høyre sia. På begge sider er det samma pære,og det er dei frå biltema.Den på venstre side har holdt fint men på høyre side begynte tullet å skje etter tre veker.Eg veit at pære virker fordi den kommer tilbake av og til.I går då eg starta bilen virka begge og eg kjøyrde rundt til butikkar og hver gång eg starta bilen igjen var lyset ok. Men i dag er det borte igjen. Har slått tenning av og på.samt slått brytar av og på også. Eg veit ikkje kva som gjer det..Og veit enda mindre kva eg kan gjere med dette utan å måtte kjøpe ny pære,noke som eg helst vil unngå sia pæra er ny og verkar.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av saab9000aero » 27 des 2016, 11:00

Bytt om på pærene da. Og se om problemet flytter seg etter. Hvis ikke har du en feil med høyre lykt eller styreenhet
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Lykthus og strøm (Xenon)

Legg inn av Kato » 27 des 2016, 14:00

trymolsen skrev:- Og veit enda mindre kva eg kan gjere med dette utan å måtte kjøpe ny pære,noke som eg helst vil unngå sia pæra er ny og verkar.
Husker du av hvilket fabrikat pærene er?

I tilfelle dette er ei "no name" pære, er det mulig den på venstre sida kan fungere mot en styremodul som er godt innenfor spesifikasjoner, mens kanskje modulen på høyre sida er litt "kilen". I tillegg, jeg tviler på at pærene dine er ekte med tanke på prisen om DEN i det minste stemmer i lenka du refererer til, er det fullt mulig at kvaliteten på pærene varierer.

Så bytte om disse fra/til høyre/venstre side er en ting du kan gjøre.

Den "oppførsel" høyre pære har er ellers ikke uvanlig for pærer som ikke er tilpasset til ballasten i styremodulen - eller aldrende pærer.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar