Bytte ut defekt Denso 2-din m/ Navi. MY07 9-5

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
9-5vegard
Innlegg: 13
Registrert: 18 apr 2014, 22:07

Bytte ut defekt Denso 2-din m/ Navi. MY07 9-5

Legg inn av 9-5vegard » 26 nov 2016, 23:57

Heisann.

Som emnet sier, så skal jeg bytte ut Denso spilleren med navigasjon som står montert fra fabrikk, med en Pioneer 2-din (ikke splitter ny).

I god tro så bestilte jeg overganger/adapter via bilradiospesialisten.no for å få til å koble til ny Pioneer. Når jeg mottok adapteret, så var det kun én av de to kontaktene i dashbordet som passer over på adapteret. Da tok jeg kontakt med Bilradiospesialisten på nytt og fikk beskjed om at det "ikke var så enkelt" på min modell.

Legger ved et utklipp av mailen jeg fikk tilsendt, slik at dere kan få se ordrett hva som ble fortalt:

"Her blir det en mer omfattende jobb å bytte spiller, da det faktisk ikke finnes ferdige overganger til denne bilen. 
Bilen er produsert i de årene da Saab var eid av flere forskjellige merker, så de har brukt litt fra hvert enkelt merke til å lage bilen. 
El-nettet er delvis GM og delvis Saab. 

Det må klippes og loddes en del, samt legge opp kabler til en egen høyttaler grunnet lyd fra diverse funksjoner, som originalt går via OEM-forsterker som vi ikke får benyttet. "


Er dette fakta?

Når jeg spurte om pris så sier de at dette vil koste et sted mellom 6-7500kr! Og det er før jeg i det hele tatt har fått inn en ny spiller, altså KUN klargjøring for å benytte en uoriginal spiller. Synes dette høres helt hinsides ut..

Noen som har innspill eller erfaring på området?

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bytte ut defekt Denso 2-din m/ Navi. MY07 9-5

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 nov 2016, 02:12

Forklaringa på kvifor det er slik må eg seie eg likte best :lol: :lol: :lol:
Men dette ser jo ut til å vere eit slikt adapter som du treng, altså ifrå dei spesielle navigasjonskontaktene til vanlig ISO http://www.brl.se/sv/artiklar/stromkabe ... 4-nav.html#

Kjenner ikkje til om det finns norske forhandlarar av denne, men skulle ikkje forundre meg om det skulle finns.

9-5vegard
Innlegg: 13
Registrert: 18 apr 2014, 22:07

Re: Bytte ut defekt Denso 2-din m/ Navi. MY07 9-5

Legg inn av 9-5vegard » 27 nov 2016, 09:40

Tøft.. Var det virkelig så enkelt?[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]

Hvis du mener denne er riktig så tror jeg bare jeg tar å bestiller fra den nettsiden. Denne sørger for funksjon av rattkontroller også? Hvis dette funker så tror jeg at jeg må sende en aldri så liten mail til Bilradiospesialisten å fortelle dem en ting eller to [SPEAK-NO-EVIL MONKEY][FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bytte ut defekt Denso 2-din m/ Navi. MY07 9-5

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 nov 2016, 12:09

Skadar iaf ikkje ta en telefonen eller sende en mail til BRL, dei veit forhåpentligvis kva dei selg. Skal du ha passande boks til rattkontroll må du ha ei boks i tillegg, link til den finn du nederst på produktsida der.

9-5vegard
Innlegg: 13
Registrert: 18 apr 2014, 22:07

Re: Bytte ut defekt Denso 2-din m/ Navi. MY07 9-5

Legg inn av 9-5vegard » 27 nov 2016, 13:19

Ja, jeg kan prøve å ta en tlf dit [THUMBS UP SIGN]

For å nevne litt om problemet jeg opplever med spilleren, så får den blackout ofte men uregelmessig. Skjermen blir altså svart, og mens den er svart er det ingen av knappene eller funksjonene som virker.

Har hatt ut spilleren og demontert den for å se etter kontaktfeil e.l, men uten hell. I går mens jeg kjørte lang E6 så var skjermen svart rekordlenge, og jeg kjørte til siden for å skru tenningen av og på i et forsøk på å få skjermen på igjen sånn at jeg kunne skru opp lyden. Og da faktisk, ble det liv i skjermen igjen... Selv om det ble mørkt igjen etter ca 30min.

Kan det være noe annet enn spilleren som kødder med meg her?



Sent fra min E6853 via Tapatalk

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bytte ut defekt Denso 2-din m/ Navi. MY07 9-5

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 nov 2016, 22:56

Utan å påberope meg ekspertise, so kan det om eg forstår deg rett vere kontaktproblem mellom print og skjem? For om du har lyd funkar vel mottakardelen greit vil eg tru...

9-5vegard
Innlegg: 13
Registrert: 18 apr 2014, 22:07

Re: RE: Re: Bytte ut defekt Denso 2-din m/ Navi. MY07 9-5

Legg inn av 9-5vegard » 27 nov 2016, 23:21

Hjelle, N6 skrev:Utan å påberope meg ekspertise, so kan det om eg forstår deg rett vere kontaktproblem mellom print og skjem? For om du har lyd funkar vel mottakardelen greit vil eg tru...
Jepp, lyden virker utmerket selv om skjermen er svart. Som sagt så blir den "låst" når den er svart, men lyden er der.

Men av og til når jeg skrur av tenningen og tar ut nøkkelen så vil ikke spilleren skru seg av. Da må jeg skru tenningen på, vente noen sekunder, skru av. Ofte må jeg gjøre dette noen ganger før den klarer å skru seg av.. :? Når dette skjer så reagerer ikke av/på knappen på spilleren heller. Det virker alltid mens skjermen er svart, det et faktisk den eneste knappen som virker samtidig som den er svart.

Blir virkelig ikke klok på dette... Tror du det er spilleren i seg selv som er problemet, eller kan det være noe annet? Håper virkelig å finne en løsning på dette snart..

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bytte ut defekt Denso 2-din m/ Navi. MY07 9-5

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 nov 2016, 23:52

Ser ikkje vekk ifrå at det er spelaren som er syndaren nei.

9-5vegard
Innlegg: 13
Registrert: 18 apr 2014, 22:07

Re: Bytte ut defekt Denso 2-din m/ Navi. MY07 9-5

Legg inn av 9-5vegard » 27 nov 2016, 23:54

Ok, jeg får se på mulighetene for å prøve en original før jeg evt koster på noe store summer.. Takk for hjelp!

Sent fra min E6853 via Tapatalk

scapa
Innlegg: 2
Registrert: 21 okt 2013, 17:22
Medlemsnummer: N1571
Navn: Odd Stoknes

Re: Bytte ut defekt Denso 2-din m/ Navi. MY07 9-5

Legg inn av scapa » 28 nov 2016, 11:30

Hei,

Jeg har en original DENSO fra 2007mod som jeg byttet ut i fjor vår hos Bilradiospesialisten. Fungerte feilfritt, og den er kodet ut av bilen hos dinBil.
Fikk satt inn Pioneer AVH-X3700DAB uten navigasjon.
De fikk koblet den nye spilleren greit mot original Harman Kardon forsterker, men rattstyring måtte de gi seg på etter to forsøk. Det klarte jeg å ordne selv etter et år med svetting og spekulering.

Mot å dekke frakt kan du få min gamle DENSO, jeg kommer i land fra båt i midten av desember. Bor på Stokkøya.
SCAPA N1571
  • SAAB 9-5 NG Aero XWD Turbo6 my11
  • SAAB 9-3 Aero Estate XWD my09

9-5vegard
Innlegg: 13
Registrert: 18 apr 2014, 22:07

Re: RE: Re: Bytte ut defekt Denso 2-din m/ Navi. MY07 9-5

Legg inn av 9-5vegard » 28 nov 2016, 11:35

scapa skrev:Hei,

Jeg har en original DENSO fra 2007mod som jeg byttet ut i fjor vår hos Bilradiospesialisten. Fungerte feilfritt, og den er kodet ut av bilen hos dinBil.
Fikk satt inn Pioneer AVH-X3700DAB uten navigasjon.
De fikk koblet den nye spilleren greit mot original Harman Kardon forsterker, men rattstyring måtte de gi seg på etter to forsøk. Det klarte jeg å ordne selv etter et år med svetting og spekulering.

Mot å dekke frakt kan du få min gamle DENSO, jeg kommer i land fra båt i midten av desember. Bor på Stokkøya.
Det var veldig hyggelig å høre! Er det kanskje du som har skrevet til meg på Facebook messenger? Har svart deg i tilfelle, men du har ikke sett meldingen enda ;)

Er det er AS3 anlegg du har i sin bil, side det er Harman Kardon forsterker i din bil? Jeg har AS2 mener jeg. Kan jeg spørre hva du betalte for jobben med selve klargjøringen for å sette inn ny spiller? Som nevnt lengre opp her, så var det ganske svimlende summer jeg måtte ut med for å få det ordnet, ifølge Bilradiospesialisten...

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Svar