Blinkende xenonlys

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
saab 9-5 2003
Innlegg: 24
Registrert: 03 des 2014, 12:19

Blinkende xenonlys

Legg inn av saab 9-5 2003 » 08 des 2016, 20:58

Mine lykter har blinket i tid og utide i snart 2 år nå. trodde de var ferdige, men stusser siden de fortsatt virker. Det er heller ikke noe spesielt mønster på når det blinker :? noen som veit?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Blinkende xenonlys

Legg inn av Kato » 08 des 2016, 22:14

Litt sparsomt med informasjon rundt dette til å svare konkret, men vet du hvor gamle pærene kan være og ser du om de har fått et lilla "skjær" når du sammenligner de mot andre xenons?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Blinkende xenonlys

Legg inn av henrik » 08 des 2016, 23:02

Kjent problem. Mengder med lesestoff på dette. La meg oppsummere litt kjapt etter mange og langsommelige erfaringer med tilsvarende problem. Med mindre pærer ikke er gamle så gjelder følgende; Valeo lagde dårlige ballaster, philips kontret med å lage en egen serie pærer for saab med høyere saltnivå enn standardpærene. Disse er ikke lengre i produksjon. Osram xenarc d1s-pærene som nå har overtatt som oem-pære er ikke lagd spesielt for disse ballastene og slites fort. Har dog vært borti ballaster som ikke spiser pærer, men aldri funnet en sammenheng på serie ballast (to varianter i omløp til og-niofemman) og spising av pærer. Har hatt alt av styre og hovedstrøm i atomer på min ene niofemma samt byttet ballaster og det mer på den uten at den sluttet å tygge gjennom ett sett osram xenarc på under ett år før dem begynte flimre. Derimot så har niofemman jeg nylig solgte til Ingvar aldri noensinne gitt så mye som et glipp i lyset. Eneste botemiddelet jeg har funnet så langt er å bruke osram nightbreaker unlimited d1s pærer da de holder lengre. 2 år nå i mitt tilfelle.

Sier ikke at det er dette som er problemet ditt. Men sansynlig dersom pærene ikke er utslitt etter flere år i tjeneste.

Forøvrig hva gjelder handel av pærer; prøv powerbulbs.co.uk . Dem leverer fraktfritt (moms tilkommer) og leverer ekte vare, noe som er et kronisk problem ved handel fra feks ebay.

De har i disse dager også tilbud på nightbreakerne til rundt 500 norske pluss moms for stykket om jeg ikke husker feil. De har også en trivelig tendens til å slenge med kvalitetspærer til park og blinklys free of charge.

Send gjerne en pm dersom problemet ikke anlegger slik beskrevet her eller at du finner andre feil. Har diverse deler til xenonoppsettet til niofemman og skulle det være behov.

Henrik

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Blinkende xenonlys

Legg inn av Kato » 09 des 2016, 11:08

De spesialtilpassede lampene, Philips 9285 147 294 (85410SP) er kjøpt hos Autoexperten i Sverige så sent som i høst. De er lagervare i mange av butikkene deres der, og det er ikke utenkelig at de to lagerførte i Askim også er av "rette typen".
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar