Viskere i intervallposisjon stopper ikke

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Viskere i intervallposisjon stopper ikke

Legg inn av Birger N372 » 09 jan 2017, 21:21

Vindusviskerne på min 2005 9-5 fungerer som de skal på de to faste hastighetene (når jeg tar spaken ned i 1 eller 2) men ofte i intervallposisjon "opp" dvs styrt av regnsensor fungerer det av og til men ofte slutter de å påvirkes av regnsensoren og begynner etter en stund å gå med samme hastighet som om jeg hadde valgt fast hastighet "1". Selv om jeg slår av viskerne (pos. "0") stopper de ikke før jeg slår av tenningen og kan fortsette å gå selv om de er avslått når tenningen kommer på igjen. Det hender jeg får stoppet dem ved å ta spaken opp og ned mellom "0" og "1" mange ganger etter hverandre og problemet er ikke der hele tiden. Jeg har byttet viskerspaken uten at det hjalp og har vært på to Saab-verksteder som sier at det ikke ligger feil på noe i Tech II. De har også målt viskermotoren og sier den er OK men mener begge at regnsensoren ikke er montert korrekt på ruta og at jeg kanskje må bytte rute. Hos Hurtigruta sier de at de ikke kan gjøre så mye feil med monteringen og mener at det er noe elektrisk. De har fylt på noe væske (?) på sensoren en gang og etter det fungerte det fint en stund men det kan også ha vært tilfeldig. Noen som har vært borti noe lignende?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Viskere i intervallposisjon stopper ikke

Legg inn av Kato » 11 jan 2017, 12:35

Jeg har ikke vært bort i at sensoren oppfører seg som om den er blitt for følsom, men viser til en lenke fra STCS der diskusjonen går på det motsatte - og at sensoren ramler ned etter rutebytte. Ett moment der er hvilket fabrikat rute som monteres.

Forstår jeg problemet ditt slik at det har oppstått (direkte) etter et bytte av frontrute, siden du har vært hos Hurtigruta? I tilfelle ikke, var det noen spesielle "omstendigheter" forut - eller da dette problemet oppstod?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Viskere i intervallposisjon stopper ikke

Legg inn av Birger N372 » 11 jan 2017, 14:51

Det er kanskje tre år siden frontruta ble byttet hos Hurtigruta og om den er original eller ikke er jeg ikke sikker på hvordan jeg ser. Problemet med at viskerne ikke vil slutte å gå har jeg hatt i litt under ett år så det har gått en stund fra ruta ble byttet. Kan ikke huske at det har vært noe spesielt som har skjedd men som sagt har to Saab verksteder sagt at de mener det er noe med innfestingen på ruta men Hurtigruta sier den bare kan festes på en måte. Tror det er dem som har knekt festene til plastdekselet så det har falt ned en gang eller to men selve sensoren har sittet på plass hele tiden.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Viskere i intervallposisjon stopper ikke

Legg inn av Kato » 11 jan 2017, 22:05

Dette er jo en slags "høna-eller-egget-sirkel", som ett forsøk på å bryte for å finne ut om det er av "mekanisk" eller elektrisk karakter, kan være: Når modus "stopper de ikke før jeg slår av tenningen og kan fortsette å gå selv om de er avslått når tenningen kommer på igjen" dukker opp, vippes viskerene opp, startes (jeg håper det fungerer uten andre problemer) og så setter du en sterk lyskilde mot sensoren.

Det jeg tenker på, er at dette skulle kunne endre følsomheten og operasjonen til (ev. stoppe) sensoren, for i så tilfelle indikere at problemet er av "mekanisk" art.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Viskere i intervallposisjon stopper ikke

Legg inn av Birger N372 » 13 jan 2017, 14:40

Ok, skal se om jeg får det til å klaffe med at problemet dukker opp og jeg har mulighet til å stoppe og feilsøke. Har også bestilt ny regnsensor så kan jeg teste med den også etterhvert.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Viskere i intervallposisjon stopper ikke

Legg inn av Kato » 13 jan 2017, 16:44

Jeg ser på skjema at i teorien kan relé #17 (elsentralen UEC i motorrommet), om det fra tid til annen blir hengende i operert posisjon, gi symptomer som beskrevet. Det vil i så tilfelle gi konstant spenning, tilsvarende lav hastighet, til motoren selv om spaken føres til posisjon "0". Hvor sannsynlig det er at det skjer her, kan en vel diskutere både fram og tilbake, men da er det i alle fall nevnt.

Ved fast, lav hastighet benyttes ikke regnsensoren, noe den gjør ved fast, høy -, men ved en annen "strømvei" til viskermotoren slik at den kan operere som normalt da også.

Det ville ha vært kjapt å ha testet dette reléet ved å bytte det mot tilsvarende for bakrutevisker - om du hadde hatt en kombi. Det står et tilsvarende type relé (for baggasjeromslåset) i sentralen under rattet, men det sitter jo litt plundrete til. Opprinnelig OEM delenummer for reléet var 4224200, men som nå er byttet ut mot P/N 13266315. Dette finnes på nettet til godt under hundrelappen, og kan være verdt å ha i tankene dersom annet ikke fører fram.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Viskere i intervallposisjon stopper ikke

Legg inn av Birger N372 » 13 jan 2017, 23:37

Bra tips, skal sjekke det reléet :)

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Viskere i intervallposisjon stopper ikke

Legg inn av Birger N372 » 05 jan 2018, 23:20

Dette løste seg også til slutt: Verkstedet byttet to 5549597 reléer og viskerne fungerer som de skal, også på intervall. Før jeg fikk løst det dukket det opp enda en ting som gjorde at viskerne aldri stoppet før jeg tok sikringen: Hvis jeg spylte med spylervæske så ville de ikke stoppe. Men alt ble ok etter bytte av de to reléene.

Svar