Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av Ksu74 » 28 jan 2017, 14:56

Jeg har en 9.5 06mod 2.0T, med pilot pakke.
Som jeg har lest, skal den være klargjort for telefon med mikrofon i taket, samt kabler (TEL1). Jeg har aldri brukt det, og siden det nå blir slutt på fm er det vel heller ingen vits i.
Lurer derfor på å se etter dab+ jeg kan benytte. Fra før har jeg original navigasjon.
Hvilken løsning burde jeg gå for om jeg vil ha dab+, bluetooth og samtidig gjerne vil ta i bruk den telefon løsningen TEL1?

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av arvmadla N2945 » 28 jan 2017, 15:32

Dette er visstnok en device du bytter ut cd-skifteren med. Har ikke satt meg inn i hvor du få kjøpt denne. Virker som det er et produkt under utvikling, men høres jo lovendes ut.
https://www.facebook.com/BlueSaabCDC

Edit: Passer kunn til biler med cd skifter i bagasjerom. 9-5 98-05mod, OG9-3
https://www.youtube.com/watch?v=30qahGvou3k

Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Re: RE: Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av Ksu74 » 29 jan 2017, 11:57

arvmadla N2945 skrev:Dette er visstnok en device du bytter ut cd-skifteren med. Har ikke satt meg inn i hvor du få kjøpt denne. Virker som det er et produkt under utvikling, men høres jo lovendes ut.
https://www.facebook.com/BlueSaabCDC

Edit: Passer kunn til biler med cd skifter i bagasjerom. 9-5 98-05mod, OG9-3
https://www.youtube.com/watch?v=30qahGvou3k
Takk. Den ser jo lovende ut, men ikke noe som er til salgs..

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk

Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av Ksu74 » 29 jan 2017, 13:42

Om jeg velger å gå for en 1 din spiller er det bare å plugge til og ferdig med det? Adapter er som jeg har forstått kun nødvendig om man vil bruke rattkontrollen? Har sett på en spiller som etter hva jeg har forstått vil gi både telefon på høyttalerne og DAB+ og Bluetooth;
https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... h-x7800dab
Trenger jeg noe ekstra til denne? Den jeg har i bilen nå er en original navi uten kassett og er sannsynligvis Ac1 (?) om det skulle ha betydning..

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk
Sist redigert av Ksu74 den 29 jan 2017, 17:38, redigert 1 gang totalt.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av arvmadla N2945 » 29 jan 2017, 14:44

Hvis du ønsker å bytte ut den originale 2-Din spilleren din til en 1-Din spiller kan det gjøres med denne:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... 720759cde5
Det skal være plug and play med ny spiller om du ikke vil beholde knappene på rattet. Det er trolig fullt mulig å få rattknappene til å fungere på pioner spillernen du linker til, men da trenger du noe i tillegg.

Men om du ønsker å beholde original spiller finnes også løsninger som dette.
https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... martdab-fm
https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... ighway-400

Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av Ksu74 » 29 jan 2017, 15:28

Takk.Jeg tror nok det blir å bytte til 1-din.
Har også sett på denne; http://bilxtra.no/butikk/#!/tilbehor/ly ... dab-166931
Under beskrivelsen står det blant annet Tilkobling for multifunksjonsratt, men det er vel lite trolig at det vil si at den inneholder det jeg trenger for min bil?
Det jeg trenger om jeg vil bruke rattknapper og gå for en av disse spillene er da en eller annen adapter som dette https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... ctssa001.2 ?
På samme butikk ser jeg også en Aktivadapter som er ment for å beholde original forsterker ved ettermontering av spiller, men er dette noe jeg trenger om jeg går for en av disse? Jeg aner ikke hvor stor min forsterker er, og ikke hvor den er heller.

Sent from my Pixel XL using Tapatalk

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av arvmadla N2945 » 29 jan 2017, 20:05

Viss du har stasjonsvogn og det ikke er subwoofer høyre side i bagasjerom har du AS2 lydanlegg. Da har du 7 høytalere, som jeg synes er av relativt brukbar kvalitet for menig mann. Forsterkeren ligger til høyre i fotbrønn passasjerside foran. Hva du trenger av adaptere tror jeg du må ta direkte med leverandør da de bør vite hva som skal til for å få rattknappene til å fungere med ny spiller.

Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av Ksu74 » 29 jan 2017, 22:29

Ja jeg får høre med dem. Jeg har ikke sub bak men har heller ikke kassettspiller. Har stasjonsvogn. Leste at det kun er as1 som ikke har kassettspiller..

Sent from my Pixel XL using Tapatalk

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av arvmadla N2945 » 29 jan 2017, 23:25

Men du har Denso navigasjon istedenfor den litt eldre med kassetspiller. Om du har 3stk høytalere på dashbord i tillegg til de 4 i dørene er det AS2.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 jan 2017, 00:20

Om du har org. navi er det ikkje rett fram med kontaktene heller, då navigasjonsenheitene ikkje har ISO-kontakter.

Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Re: RE: Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av Ksu74 » 30 jan 2017, 00:49

Hjelle, N6 skrev:Om du har org. navi er det ikkje rett fram med kontaktene heller, då navigasjonsenheitene ikkje har ISO-kontakter.
Ok. Det jeg vil ha mest er kun en vanlig spiller som har DAB og Bluetooth med handsfree, selv om jeg da må bruke mikrofon som følger med spilleren. Jeg er ikke inne på ISO kontakter, så om jeg ville gå for en av spillerne jeg linket til, hva er det jeg trenger?

Sent from my Pixel XL using Tapatalk

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: RE: Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 jan 2017, 01:30

Ksu74 skrev:
Hjelle, N6 skrev:Om du har org. navi er det ikkje rett fram med kontaktene heller, då navigasjonsenheitene ikkje har ISO-kontakter.
Ok. Det jeg vil ha mest er kun en vanlig spiller som har DAB og Bluetooth med handsfree, selv om jeg da må bruke mikrofon som følger med spilleren. Jeg er ikke inne på ISO kontakter, så om jeg ville gå for en av spillerne jeg linket til, hva er det jeg trenger?
Du treng ikkje bruke mikrofonen som fyl med ein evt ny spelar, det går fint ann å klippe av kabelen du får med slik at du sit att med tilkoplina som skal i den nye spelaren, og deretter kople den saman med mikrofonen som sit i bilen. Har hatt den patenten i min 04 nokre år no, funkar kanon ilag med Pioneer spelarane eg har hatt montert i den bilen. Reint praktisk må du finne fram til kontakta som ligg bak ACC-panelet og finne kva av dei som er til mikrofon. Eg hadde liggande passande kontakt slik at eg kunne bruke den utan å klippe i ledningsnettet på bilen, mend et funkar naturligvis å gjere det også.

Det du treng for å få inn ein ettermarkedsspelar er eit adapter som går frå Denso-kontaktene til ISO. Anar ikkje kven som selg slike i Norge, men det ser ut som det er dette adapteret du er ute etter. http://www.brl.se/sv/artiklar/stromkabe ... 4-nav.html
Men er kanskje andre som har gjordt samme jobben som kan tipse på konkrete produkt. Eventuellt går det jo å klippe originalkontaktene og sette på ISO-kontakter direkte utan overgong, men det er jo mindre kjekt om en vil sette tilbake til original i framtida.

Ellers er jo dette med DAB antenne noko å tenke på. Dei fleste anbefalar å montere ein fuling i framruta, men kor godt desse virkar er det delte meiningar om. Eg handla en spelar med DAB, men sidan eg ikkje lyttar på radio vart den klumpen ikkje montert. Alternativer er jo å sette på ein antenne-splitt som let ein nytte original FM-antenne, men sidan 9-5 har antenneforsterkar er det tydlegvis ikkje noko produsentane anbefalar. Då sit en att med å bytte haifinnen på taket til ei type som har DAB-mottak, det er nok den beste og flottaste måten å gjere det på, ulempa med dette er jo at en må ned med taktrekket for å montere haifinnen samt legge fram antennekabelen, noko som gjer dette til eit dyrt alternativ om ein ikkje gjer jobben på eiga hand...

Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av Ksu74 » 30 jan 2017, 14:37

Takker for mye nyttig info.
Jeg tror nok ikke den originale noensinne vil bli brukt igjen noensinne, om jeg velger å sette inn en ny spiller.
Men skal sjekke mere angående ISO adapter.
Jeg vet at de selger en del ISO adapter på bilradio spesialisten, men ikke dette du linker til.
Om jeg så velger å kjøpe en pioner spiller ser jeg at mange har 4 x 50 watt MOSFET-forsterker. Hvordan blir dette ift tilkobling i min bil?
Ser det selges adaptere for å kunne bruke de som er i bilen, men er dette nødvendig?

Sent from my Pixel XL using Tapatalk

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 feb 2017, 13:40

Det enkelte har vore plaga med at det vert "ulyd" når en byttar spelar. Dette botnar vel igrunnen i at forsterkaren originalt brukar eit balansert signal medan dei fleste ettermarkedsstereos har eit ubalansert signal. Legg ein til at originalhøgtalarane ikkje har heilt standard impedansar kan det fort ikkje verte heilt topp lyd. Men det avhenger jo naturligvis kor nøyen ein er, som med alt mulig anna.
No er eg ingen bilstereo-ekspert, det eg gjorde personlig var å bytta høgtalarar til standardgreier, samt la inn ein eigen forsterkar som driv ei lita basskasse. Framme monterte eg eit komponentsett, og modifiserte ledningsnettet som går til forsterkaren slik at eg nytta originale kablar til frontsettet. Til 6x9 i hattehytta som ikkje fanns på min då den berre hadde AS2 la eg opp nye kablar.

So eit adapter er mest sansynligvis det greiaste alternativet, vil tru du får konkrete tips om produkt om du går til nokon som driv med bilstereo, dei kan nok skaffe meir enn det som ligg i ein evt webshop også.

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Dab+ spiller med BT og mulighet for telefon til 9.5 06 mod

Legg inn av henrik » 02 feb 2017, 19:11

Skaff overgang for densoen til standard iso. Benytt as2 forsterkeren i bilen. Lodd deg inn på inngangene til as2 og koble de til linjeutgangene på spilleren. Sett inn skilletrafoer om du vil slippe ulyd ved stopping av uorg spiller. Lodd deg inn på orginal mic i taket. Dette er ikke noe hokus pokus. Vær obs på rett rattadapter dersom du har automat. Glassantennene til pioneer i allefall klarer fint å gjemmes i a-stolpe så den så vidt vises på frontruten og gir et godt signal. Har hatt flere niofemmer med denne setup og har aldri vært plaget. Lyden blir adskillig bedre med en god ettermarkedsspiller enn med densoen. Anbefaler pioneer 2din enheter.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Svar