Startsperre/tenningslås problemer

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av Mickey1500 » 26 mar 2017, 07:32

Ser det er noen som har lagt inn noen innlegg på dette, men har ikke blitt klok på hva den faktiske årsaken kan være.

Jeg har fått det typiske "vri om nøkkel, og vent 2-500 sekunder på at bilen skal starte" problemet.
Check ok lyser, og vrir om nøkkelen til ST. Og ingenting skjer.. Så holder jeg den litt og så starter den til slutt. Det kan være alt fra 5 sekunder til 4-5 minutter. Jeg skal på ferie snart og vil nødig bli stående nede på hytta, og at den plutselig kutter helt ut.

Er dette tenningslåsen, antenna eller startsperra? Og hvor ligger startsperra?
Hjelper det å bytte/fikse boksen under venstre fremhjul? Sireneboksen? Kan det være "livstidsbatteriene" i denne som ødelegger alt? Evnt få tak i nye batterier i denne og få det loddet på?
Det er kun én gang at alarmen har startet av seg selv og jeg brukte litt tid på å få skrudd den av.

Kan jeg koble ut startsperre i ECU med Tech 2 og dette vil fjerne problemet? (Det er midlertidig til jeg får feriepenger og kan fikse ordentlig)

Setter stor pris på om det er noe hjelp å få her.. JEg kjøpte denne bilen i desember 2015, og allerede nå hattt 45.000 i utgifter på den så begynner å bli salig lei... :P
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av Paradigm N558 » 26 mar 2017, 10:02

Høres ut som veivakselgiver... gjelder dette kun når bilen er varm? Kan du se turtallsnåla bevege seg når du kjører den på starteren? Er det automat eller manuell?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av arvmadla N2945 » 26 mar 2017, 10:15

For å utelukke tenningslåsen. Ta ut startrele. Sett tenningslås på ON. Legg en lask (ledning) til å kortslutte pinne 30 og 87 for startrele. Slår startmotor inn momentant og bilen starter i tillegg ligger feilen i tenningslås eller i girvelgerbryter om du har automat.
https://www.dropbox.com/sh/1ubewr0068t2 ... fr5-a?dl=0

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av Kato » 26 mar 2017, 10:29

2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av Kato » 26 mar 2017, 11:52

Litt påfyll ifm. dine spørsmål:

- "Er dette tenningslåsen, antenna eller startsperra?" Når du har fått sjekket at problemet ev. ikke er ifm. tenningslås/-kontaktsett/ev. posisjonskontakt gir, er antenna/transponder ÉN mulighet. Denne kan "omgås" ved at koden fra transponderen kan overføres fra fjernkontrollen: Når du har situasjonen der ingenting skjer (en stund) trykkes en av knappene på fjernkontrollen mens tenningsnøkkelen står i posisjon"ON". Går startmotor nå ved startforsøk, KAN det tyde på problem med startsperre (immobilisering) - eller at det er en tilfeldighet slik problemet viser seg.

- "Og hvor ligger startsperra". Dette er egentlig ikke en "fysisk" sak, men består i at koden fra transponderen i nøkkelen overføres til Theft Warning & Integrated Central Electronics (TWICE) via antenna rundt tenningslåset. TWICE kontrollerer koden og legger jord til startreléet om den er OK.

- "Hjelper det å bytte/fikse boksen under venstre fremhjul? Sireneboksen?". Nei.

Har du sjekket for ev. vakkelkontakt ifm. tenningslås/-kontaktsett slik som foreslått i tråden det er referert til og finner at det IKKE er der hunden ligger begravet, er andre muligheter altså selve startreléet, solenoiden på startmotoren eller vakkelkontakt i ledningsnettet mellom disse (og til batteriet).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av Mickey1500 » 26 mar 2017, 12:35

Ok.. Takk for svar folkens.. Men det meste av dette med måling osv ligger over min kapasitet tror jeg...
Absolutt enkleste hadde vært å bare evnt fjerne startsperra OM det er den som er problemet...

Men jeg skal prøve å ta med multimeteret ut en dag, og se hva jeg kan få til... Har ikke ledninger og klemmer og sånt, så jeg får vel ta en tur innom biltema..

VAG er det definitivt ikke, for den har jeg nettopp byttet.. :)

Arvmadla: Skal startmotor da slå inn bare på ON? Og ikke ST?
Jeg har automat ja, og det er ingen forskjell om jeg prøver i Park eller N, og rigler jeg på gispaken mens jeg prøver, skjer det ingenting.. Den starter plutselig bare etter en stund.. Og starter veldig lett når den først tenner...
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av Mickey1500 » 26 mar 2017, 12:47

Kanskje greit å legge til at det blir verre og verre, unntatt ved visse tilfeller... :/
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av arvmadla N2945 » 26 mar 2017, 17:21

Når du har tenningen på ON, så fungerer ledningslasken (som vist på bildet) som ST. Om startmotor slår inn og bilen starter med bruk av lasken er det ganske så sikkert at det er tenningsbryteren som er problemet.

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av Mickey1500 » 26 mar 2017, 18:55

Ok.. fant ikke releet under der jeg, men må kanskje skru ned den hvite firkanta boksen der også?
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av arvmadla N2945 » 26 mar 2017, 19:13

Stemmer det. Er en skrue som holder oppe "skuffen" med alle rele.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av Ingvar N629 » 27 mar 2017, 06:12

Regner med du mener at startmotoren ikke slår inn, så glem veivakselgiver. Har du automatgir? I så fall kan det være solenoiden på kassa som gir signal om at kassa står i P eller N for at startmotoren skal slå inn. Denne er det bare å koble seg forbi med en lask mellom to pinner på en av kontaktene fra ledningsnettet til kassa, de sitter fremme ved batteriet (ta ut batteriet og følg nettet fra toppen av girkassen). Jeg har lagt ut skjema på dette her en gang, men husker ikke om jeg la ut for 4- eller 5-trinns kasse. Du får søke litt.

Hvis det ikke er girindikatoren, så er det nok tenningsbryteren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av Mickey1500 » 27 mar 2017, 17:07

hva er enklest å bytte da? Eller koble ut? HAha.. Er så lei av denne bilen nå etter et år at jeg spyr snart... :P
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av arvmadla N2945 » 27 mar 2017, 17:56

Prøv først med lasken for start rele'et som vist på bildet. Så får vi ta det deretter.

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av Mickey1500 » 27 mar 2017, 18:58

Ja, tar det etter jobb imorgen.. må bare finne bits settet mitt, for hadde bare T15 og T40 i det jeg hadde i bilen.. :P
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Brukeravatar
Mickey1500
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 14 des 2015, 07:46
Navn: André
Bil: Saab 9-5 Vector Estate 2005
Sted: Oslo

Re: Startsperre/tenningslås problemer

Legg inn av Mickey1500 » 04 apr 2017, 15:16

Da har jeg endelig fått testet, og bilen startet med en gang når jeg kortsluttet for startreleet.. MEN akkurat idag startet den med en gang med nøkkelen og da.. helt til jeg hadde skrudd alt på igjen... da var den litt treg igjen.. virker som den er litt bedre når det er varmt i været... :/
Men forstår jeg det rett når jeg da tenker at jeg kan installere en startknapp ved å laske de to pinnene?? :D bare ta ut releet, og sette på tenninga, og starte bilen med knappen? Det må jo være noen minus med det? :/
Kjøpt min første Saab :shock:

Saab 9-5 Vector Estate 2005
Orginalt 2.0t, men satt inn 2.3t og tunet hos Åge

Svar