Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
StenR
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 nov 2009, 10:41

Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Legg inn av StenR » 07 mai 2017, 17:43

Har gitt opp håpet om at Dab blir reversert og har kjøpt 2-din + monteringsdeler for min 06 9-5. Har kjøpt ei kombinert FM/dab haifinneantenne. Hvordan er den originale FM antenna med diversity sånn rent kvalitetsmessig? Bør jeg fortsatt bruke denne (for herlig nærradiobruk), eller bør jeg kable både FM og dab til haifinna? Noen med erfaringer?

StenR

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Legg inn av Kristian N2215 » 08 mai 2017, 03:52

FM-antenna di sitter i de bakre siderutene (stasjonsvogn) eller i bakruta (sedan), så du mister ikke FM selv om du ikke kobler den nye antenna til fm-inngangen på spilleren. Takantenna på 9-5 er kun brukt til telefon og eller GPS.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

StenR
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 nov 2009, 10:41

Re: Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Legg inn av StenR » 08 mai 2017, 06:48

Tror du misforsto. Jeg bytter ut dummy-haifinna med ei kombinert Dab/FM aktiv antenne. Men nå viser det seg at bilen ikke har diversity (husket feil) og kun bruker FM glassantenna på høyre side. Så da dropper jeg den og trekker både dab og FM fra den nye haifinna.

StenR

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Legg inn av Birger N372 » 10 mai 2017, 12:14

Jeg har ettermontert Diversity på min sedan men synes ikke det hjalp så mye, mye skurring på FM generelt synes jeg. Har byttet Denso til Pioneer DAB+ og den medfølgende Pioneer DAB-antennen jeg monterte i frontruten fungerer dårlig: de sa i den lokale bilradio sjappa at det mest sannsynlig var pga varmereflekterende glass i frontruta. Han anbefalte også en haifinne med aktiv DAB (og FM) istedenfor den dummyen jeg har på taket. Blir vel å gjøre dette men det virker som litt jobb å ned med taktrekk osv. Monterte glassantenne i frontruta på en 9000 nylig og den fungerte bortimot strøkent selv uten å ha festet kobbertapen på metall dvs "litt" bedre enn i min 9-5.

StenR
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 nov 2009, 10:41

Re: Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Legg inn av StenR » 10 mai 2017, 18:04

Ja, jeg har sett litt begge deler om de glassantennene og varmedempende glass. Noen får det til å bli bra, andre ikke. Jeg har uansett hatt på plakaten å ha ned taktrekket for å bytte noen korroderte rails, så da tenkte jeg at jeg like gjerne kunne gå for dab haifinne samtidig. Ikke en jobb jeg gleder meg til, men da jeg demonterte trekket på vrakbilen jeg fikk de "nye" railsene fra, var det egentlig forbløffende enkelt å demontere interiøret på 9-5en. Gruer meg mest til rattkontrollene. Adapteret fra incartec hadde en ganske sparsom monteringsanvisning for å si det pent...

StenR

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Legg inn av Kristian N2215 » 10 mai 2017, 21:12

StenR skrev:Ja, jeg har sett litt begge deler om de glassantennene og varmedempende glass. Noen får det til å bli bra, andre ikke. Jeg har uansett hatt på plakaten å ha ned taktrekket for å bytte noen korroderte rails, så da tenkte jeg at jeg like gjerne kunne gå for dab haifinne samtidig. Ikke en jobb jeg gleder meg til, men da jeg demonterte trekket på vrakbilen jeg fikk de "nye" railsene fra, var det egentlig forbløffende enkelt å demontere interiøret på 9-5en. Gruer meg mest til rattkontrollene. Adapteret fra incartec hadde en ganske sparsom monteringsanvisning for å si det pent...

StenR
Rattadapteret er ganske lettvindt å montere faktisk. Man skal kun koble seg inn med en enkel kabel under rattstammen. Resten er plug and play.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Legg inn av Birger N372 » 11 mai 2017, 14:52

Tror det varierer litt med årsmodeller og om man har F1 giring eller ikke, det Pioneer adapteret jeg fikk med spilleren min fungerer iallefall ikke hos meg (2005 modell med automat og F1-giring på rattet).

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Legg inn av Kristian N2215 » 11 mai 2017, 17:43

Adapteren fra incartec fungerer på biler med F1. Har det på min 2005.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 nov 2004, 01:00
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Legg inn av Birger N372 » 12 mai 2017, 14:04

Hvor kjøpte du denne? Direkte fra Incartec havner det på 750kr å få det levert til Norge (adapter 25£ + 4£ Pioneer kabel + 25£ frakt pluss MVA).

StenR
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 nov 2009, 10:41

Re: Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Legg inn av StenR » 12 mai 2017, 20:15

Jeg kjøpte rett fra incartec ja. Fant ingen norske forhandlere. Lette riktignok ikke veldig nøye. Venter på 2-din ramme som jeg dessverre ikke bestilte derfra (bestilte det først), men kan poste erfaringer om et par-tre uker.

StenR

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Legg inn av Kristian N2215 » 14 mai 2017, 09:13

Jeg bestilte også rett fra incartec. Koster litt, men den funker i allefall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

StenR
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 nov 2009, 10:41

Re: Bruke original diversity antenne eller kable opp ny (9-5 06)

Legg inn av StenR » 09 jun 2017, 22:35

Da var det DAB+ i bilen. Siden jeg ofte tråler slike forum for tips, og setter umåtelig pris på å få "napp", så legger jeg ut mine erfaringer. Bilen er altså en 2006 9-5 Biopower med automat og "F1 giring" på ratt. Forsterker (lyd i alle dører + dash), men ikke navigasjon.

Jeg hadde disse delene:
IncarTec:
29-UC050-SAAB - Rattkontroll/CAN adapter + ledning for Pioneer
70-917K - Haifinne med DAB og FM.

Connects2:
CT53-SA01 - Isokabel
CT23SA02 - Ramme

MERK! Kjøp ikke CT53-SA01 hvis du skal ha rattkontrolladapteren til InCarTec. Kjøp heller InCarTec 20-273. Det er billigere og du slipper å modifisere kabelnettet.

Den ene av de to konnektorene til stereoen har AMP ON på pinne 6 og mating av antenneforsterkeren på pinne 12. InCarTec kabelnettet har koblet disse sammen, men på Connects 2 kabelen er pinne 6 ikke tilkoblet. Det fungerer imidlertid fint å koble den på den løse AMP on ledningen som kommer ut fra den boksen som ordner balansert signal til forsterkeren.

Rattkontrolladapteret var enkelt å koble til. Jeg måtte stifte om noen konnektorer og lodde et par ledninger for å få det til å "spille" med Connects2 kabelen, men ikke noe komplisert. Dette trenger du ikke om du kjøper alt fra InCarTec. Du trenger ikke koble noe under rattet da buss-signalet hentes fra konnektoren til bilen. Ut fra adapteret får du selve styringen av stereoen og løse ledninger for hastighetssignal, revers og dimming. Jeg har IKKE fått dimming til å virke og min stereo bruker ikke hastighet/revers. Men selve rattkontrollene fungerer som fjell. Som en bonus gir også denne adapteren logisk +12 "tenning på", så du slipper å lete etter dette.

Antenna fungerer fint. WIS sier at kabel skal rutes i høyre terskels kabelkanal og så under teppet omtrent ved passasjerstolen. Det går akkurat. Her måtte jeg gjøre den eneste modifikasjonen på bilens kabelnett, og det var å tappe meg på triggingen til antenneforsterkeren for den nye antennas antenneforsterker.

Jeg brukte bilens originale mikrofon. For min Pioneer spiller krevde dette å stifte om pinne 1 og 2 på mikrofonen for å få rett impedans.

Alt i alt litt som forventet. Ikke vanskelig egentlig, men en del jobb. Og hvis noen vet hvordan illumination signalet på can-bussen fungerer på SAAB, er jeg takknemlig for tips. Mulig jeg må hente illumination fra sigarettenneren i stedet.

Edit: Fant ut av dette med illumination. Adapteret fra incartec bruker bare bussignalet "lys på" til dette, så det vil ikke fungere etter hensikten. Får stjele fra lysringen på sigarettenneren i stedet.
StenR

Svar