Rattlås-/tenningslåsproblemer

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

TryD
Innlegg: 4
Registrert: 28 nov 2012, 22:32

Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg innav TryD » 13 mai 2017, 08:44

Hei!
Dette er akutt. Jeg har en 9-3, 2005-modell, 1.9 TiD.
Den har stått uten strøm en stund, men er nogenlunde ladet opp nå. Men; jeg får ikke vridd om nøkkelen overhodet. Det kommer en melding i displayet om at "rattlåsen er aktivisert, at nøkkelen må tas ut og at rattet må vris, og prøv igjen". Rattet kan vris fullt begge veier , så rattlåsen er ikke fysisk på, og samme feilmelding kommer igjen og igjen. Jeg har resettet bilen til ingen nytte. Hjelp! Hva gjør jeg? Jeg forstår dessverre ikke verkstedspråk.
Sist redigert av TryD den 13 mai 2017, 09:32, redigert 1 gang totalt.

arvmadla N2945
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 123
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Rattlåser-/tenningslåsproblemer

Legg innav arvmadla N2945 » 13 mai 2017, 09:30

Virker fjernkontrollen på nøkkelen ved å låse og låse opp dørene? Et triks som kan fungere er å nappe sikring 1 og 2, vent noen sekunder å sett i sikringer igjen.

TryD
Innlegg: 4
Registrert: 28 nov 2012, 22:32

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg innav TryD » 13 mai 2017, 09:48

Ja. Fjernkontrollen fungerer, så bilen kjenner igjen nøkkelen. Jeg har prøvd sikring 1 og 2 til ingen nytte, dessverre. Skurken i dette, er at jeg glemte å ta ut en blåtann-OBD-leser, så denne sugde ut all strømmen av batteriet. Den har kanskje også rota til elektronikken. Bilen tror at rattlåsen er på når den ikke er det. Jeg skal prøve å sette inn OBD-leseren og sjekke om bilen faller tilbake til normalen igjen.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 713
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg innav Kato » 13 mai 2017, 13:35

Sjekket du også at sikring #1 (og for såvidt #2) er OK, ev. spenningen i begge punktene på den?

Har du feilkoden(e)?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8019
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg innav Hjelle, N6 » 13 mai 2017, 22:59

Kva har du gjordt med startbatteriet då? Lada det opp eller? Rattlås er ofte noko som får problem om spenninga vert for lav...
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

TryD
Innlegg: 4
Registrert: 28 nov 2012, 22:32

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg innav TryD » 14 mai 2017, 21:11

Tusen takk for kjappe svar og beklager for et seint svar fra meg.

1. Sikringene 1 og 2 er hele.
2. Når jeg prøver uten rattlåssikringa, så får jeg beskjed om at det er en alvorlig feil og verksted må kontaktes. Når sikringa settes i igjen, så er det tilbake til opprinnelige situasjon som er sitert i første posten.
3. Når jeg prøver med startsperresikringa ute, så er alt dødt og svart. Med sikringa inne igjen, så er det tilbake til start igjen.
4. Bilen står sånn til at jeg ikke kommer til med multimeter, men med tanke på punkt 2 og 3, så bør det være spenning i punktene.
5. De eneste feilmeldingene jeg har fått er den som er sitert i første posten og den som er nevnt her i punkt 2. Får dessverre ingen meldinger fra OBD2-dingsen, da den er avhengig av at tenningen må være på, og det er jo problemet her.
6. Jeg har latt bilen stå koblet til lader og OBD2-dingsen, for å se om ting skjedde. Til ingen nytte.
7. Batteriet er ganske bra ladet nå, så det har ikke hjulpet så langt.
7. Jeg har resettet bilen ved å koble fra batteriet, men da bare et kvarters tid uten batteri. Jeg prøver nå et døgn eller to uten batteri, før jeg kobler det på igjen.

Bare vente å se om et lite mirakel skjer.
Takk så langt!

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 713
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg innav Kato » 15 mai 2017, 22:06

Da tyder jo dine observasjoner på at spenningsforsyningen til rattlåsenheten (SCL), tenningsmodul (ISM) og rattmodul (CIM) er intakt. Spenningen må også være over 11 V for ikke å skape krøll.

Jeg vet ikke hvordan OBD-leseren din "spenningsforsynes", men Tech 2, som skal kunne lese feilkoder (DTCs) også i en slik situasjon, får spenningen fra sikring #11 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet. Det kanskje er en tanke å uansett sjekke denne sikringen.

Dette at du kan vri på rattet tyder på at SCL mekanisk har endret status, og nå ikke har den posisjonen som meldingsmessig er forventet i samspillet mellom denne, ISM og CIM. Av alle de feilkodene som kan settes er det én som kan markere dette. Til den har WIS en prosedyre, basert på en del kriteria, som kan følges for om mulig få vridd om tenningsnøkkelen. Ikke alle disse kriteria er tilstede her, men det skader vel ikke å prøve prosedyren likevel, så langt det går (fritt oversatt): "Ta ut nøkkelen - Ta ut sikring #2 - Vent i 10 sekunder - Sett inn sikringen igjen - Slett feilkoder - Ta ut nøkkelen - Vent i 5 sekunder - Sett inn nøkkelen igjen og prøv om den nå kan vris."

Som en ser er dette med å ta ut nøkkelen den andre gangen "ustrukturert" (når tid skulle den ha vært satt inn?), samt at dette med sletting av koder (som nok er viktig) er problematisk.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.


Gå tilbake til «Elektrisk»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere