Rattlås-/tenningslåsproblemer

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
TryD
Innlegg: 9
Registrert: 28 nov 2012, 22:32

Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av TryD » 13 mai 2017, 08:44

Hei!
Dette er akutt. Jeg har en 9-3, 2005-modell, 1.9 TiD.
Den har stått uten strøm en stund, men er nogenlunde ladet opp nå. Men; jeg får ikke vridd om nøkkelen overhodet. Det kommer en melding i displayet om at "rattlåsen er aktivisert, at nøkkelen må tas ut og at rattet må vris, og prøv igjen". Rattet kan vris fullt begge veier , så rattlåsen er ikke fysisk på, og samme feilmelding kommer igjen og igjen. Jeg har resettet bilen til ingen nytte. Hjelp! Hva gjør jeg? Jeg forstår dessverre ikke verkstedspråk.
Sist redigert av TryD den 13 mai 2017, 09:32, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-3, 1,9 TiD, 2005. Under palliativ pleie.
Saab 900. Ofret seg for eieren.
Saab 900. Ofret seg for eieren.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Rattlåser-/tenningslåsproblemer

Legg inn av arvmadla N2945 » 13 mai 2017, 09:30

Virker fjernkontrollen på nøkkelen ved å låse og låse opp dørene? Et triks som kan fungere er å nappe sikring 1 og 2, vent noen sekunder å sett i sikringer igjen.

TryD
Innlegg: 9
Registrert: 28 nov 2012, 22:32

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av TryD » 13 mai 2017, 09:48

Ja. Fjernkontrollen fungerer, så bilen kjenner igjen nøkkelen. Jeg har prøvd sikring 1 og 2 til ingen nytte, dessverre. Skurken i dette, er at jeg glemte å ta ut en blåtann-OBD-leser, så denne sugde ut all strømmen av batteriet. Den har kanskje også rota til elektronikken. Bilen tror at rattlåsen er på når den ikke er det. Jeg skal prøve å sette inn OBD-leseren og sjekke om bilen faller tilbake til normalen igjen.
Saab 9-3, 1,9 TiD, 2005. Under palliativ pleie.
Saab 900. Ofret seg for eieren.
Saab 900. Ofret seg for eieren.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av Kato » 13 mai 2017, 13:35

Sjekket du også at sikring #1 (og for såvidt #2) er OK, ev. spenningen i begge punktene på den?

Har du feilkoden(e)?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 mai 2017, 22:59

Kva har du gjordt med startbatteriet då? Lada det opp eller? Rattlås er ofte noko som får problem om spenninga vert for lav...

TryD
Innlegg: 9
Registrert: 28 nov 2012, 22:32

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av TryD » 14 mai 2017, 21:11

Tusen takk for kjappe svar og beklager for et seint svar fra meg.

1. Sikringene 1 og 2 er hele.
2. Når jeg prøver uten rattlåssikringa, så får jeg beskjed om at det er en alvorlig feil og verksted må kontaktes. Når sikringa settes i igjen, så er det tilbake til opprinnelige situasjon som er sitert i første posten.
3. Når jeg prøver med startsperresikringa ute, så er alt dødt og svart. Med sikringa inne igjen, så er det tilbake til start igjen.
4. Bilen står sånn til at jeg ikke kommer til med multimeter, men med tanke på punkt 2 og 3, så bør det være spenning i punktene.
5. De eneste feilmeldingene jeg har fått er den som er sitert i første posten og den som er nevnt her i punkt 2. Får dessverre ingen meldinger fra OBD2-dingsen, da den er avhengig av at tenningen må være på, og det er jo problemet her.
6. Jeg har latt bilen stå koblet til lader og OBD2-dingsen, for å se om ting skjedde. Til ingen nytte.
7. Batteriet er ganske bra ladet nå, så det har ikke hjulpet så langt.
7. Jeg har resettet bilen ved å koble fra batteriet, men da bare et kvarters tid uten batteri. Jeg prøver nå et døgn eller to uten batteri, før jeg kobler det på igjen.

Bare vente å se om et lite mirakel skjer.
Takk så langt!
Saab 9-3, 1,9 TiD, 2005. Under palliativ pleie.
Saab 900. Ofret seg for eieren.
Saab 900. Ofret seg for eieren.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av Kato » 15 mai 2017, 22:06

Da tyder jo dine observasjoner på at spenningsforsyningen til rattlåsenheten (SCL), tenningsmodul (ISM) og rattmodul (CIM) er intakt. Spenningen må også være over 11 V for ikke å skape krøll.

Jeg vet ikke hvordan OBD-leseren din "spenningsforsynes", men Tech 2, som skal kunne lese feilkoder (DTCs) også i en slik situasjon, får spenningen fra sikring #11 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet. Det kanskje er en tanke å uansett sjekke denne sikringen.

Dette at du kan vri på rattet tyder på at SCL mekanisk har endret status, og nå ikke har den posisjonen som meldingsmessig er forventet i samspillet mellom denne, ISM og CIM. Av alle de feilkodene som kan settes er det én som kan markere dette. Til den har WIS en prosedyre, basert på en del kriteria, som kan følges for om mulig få vridd om tenningsnøkkelen. Ikke alle disse kriteria er tilstede her, men det skader vel ikke å prøve prosedyren likevel, så langt det går (fritt oversatt): "Ta ut nøkkelen - Ta ut sikring #2 - Vent i 10 sekunder - Sett inn sikringen igjen - Slett feilkoder - Ta ut nøkkelen - Vent i 5 sekunder - Sett inn nøkkelen igjen og prøv om den nå kan vris."

Som en ser er dette med å ta ut nøkkelen den andre gangen "ustrukturert" (når tid skulle den ha vært satt inn?), samt at dette med sletting av koder (som nok er viktig) er problematisk.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Bjørge
Innlegg: 1
Registrert: 01 nov 2017, 20:37
Navn: Ole Johan Bjørge

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av Bjørge » 01 nov 2017, 21:42

Hvordan gikk det med denne? Har noe av samme problemet selv etter at jeg glemte å skru av lysene på bilen her.
«Rattlåsfeil» i skjermen, rattet er ikke låst men nøkkelen vil ikke Rikke seg i tenningslåsen. Heller ingen tegn til reaksjon i forhold til rattlås. Kun feilmelding.

TryD
Innlegg: 9
Registrert: 28 nov 2012, 22:32

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av TryD » 24 jan 2018, 08:13

Hei!
Etter å ha forsøkt å få til et hjemmebesøk av en omreisende saabkonsulent i laaang tid, så ga jeg ham opp. Bilen ble fraktet gratis med NAF til et verksted. Det de gjorde var å koble til en datamaskin med et litt kraftigere diagnoseprogram, og nullstilte feilkodene, så var alt bare bra. Egentlig det jeg ønsket at han saabfyren skulle gjøre i garasjen min. Bilen hadde kjørt seg fast i en loop av feilkoder, og trengte hjelp for å komme ut av dette.

Problem løst! Deilig å få bilen tilbake.
Saab 9-3, 1,9 TiD, 2005. Under palliativ pleie.
Saab 900. Ofret seg for eieren.
Saab 900. Ofret seg for eieren.

Frode W
Innlegg: 1
Registrert: 02 jul 2020, 15:02
Navn: Frode Wold

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av Frode W » 02 jul 2020, 15:06

Hei
Ser dette er bare to år siden - hvilket NAF-verksted brukte du?

Frode71
Innlegg: 1
Registrert: 20 mar 2021, 18:42
Navn: Frode

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av Frode71 » 20 mar 2021, 18:54

Jeg har også rattlås og tenningslås problem. Tatt ut ism og renset så satt inn igjen.
Jeg tok ikke av negativ poll på batteriet.
Da jeg skulle forsøkenigjen etter rens og oppkobling får jeg ikke kontakt med displayet på bilen og heller ikke noe feilmelding helt dødt.Tok av negativ poll i 30 min ingen reaksjon.sjekket sikring på siden av rattet mot døra ingen brudd på sikringer eller noe forsøket igjen. Får ikke kontakt med ism boks. Får bevegte fjæra på baksiden da går nøkkel i rundt. Virker ikke som jeg får strøm på boksen.
Hva gjør man? Kjøpe ny eller brukt ism boks?
Tips mottas med takk.
Tips på verksted mottas med takk bor i Namsos området.

Burning87
Innlegg: 4
Registrert: 04 jun 2019, 20:18
Navn: Espen

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av Burning87 » 28 apr 2021, 18:27

Har selv dette problemet nå på en 9-3 Vector (05 modell), men min bil klarer å starte til slutt om jeg vrir tenningen nok ganger, hurtig. Som om jeg klarer å "lure" bilen til å forbigå selvtestingen. Den maser til tider om "Immobiliseringsfeil". Den maste slikt en periode, men det var sjeldent nok til at det ikke var en plage. I vinter presterte den å klage om "Dimljus høger bak".. noe bilen ikke engang har på den modellen. Bilen skal inn på verksted for en mulig styrekule bytt om jeg er heldig, en større reparasjon om jeg er uheldig. Uansett skal den inn. Elsker den bilen så legger gjerne ut en slant. Uansett så skal de også gå gjennom elektronikken.

Har noen en peiling på hvor feilen kan ligge med elektronikken? Det er en slags styringsmodul i senter av bilen - kan det være denne som har gitt seg? Liker ikke særlig å vri tenningen titalls ganger hver gang jeg skal starte bilen da det ikke er særlig heldig for resten som fungerer helt utmerket.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av Kato » 28 apr 2021, 19:21

Denne "generasjonen" 9-3 er følsom når det gjelder lav batterispenning. Har du kontrollert status på batterikapasitet/-spenning?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Burning87
Innlegg: 4
Registrert: 04 jun 2019, 20:18
Navn: Espen

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av Burning87 » 23 mai 2021, 02:28

For min del viste det seg at det stort sett er snakk om en enkelt og grei oppsamling av dritt i tenningssystemet og en rens vil antageligvis fjerne alle problemer. Dersom det skulle være styreenheten som gradvis blir defekt vil det være en dødsdom for bilen da de ikke kan kode en ny tenning. Hvor sant dette er vet jeg ikke, men det var det verkstedet fortalte meg. Jeg fikk bilen tilbake med en enkel reset av feilmeldinger og pluttselig funket rattlåsen igjen og jeg har ikke hatt noe mas ifra den siden (annet enn en konstant mas av at antispinn ikke fungerer). Bilen tenner og starter som en drøm hver gang.

Uansett fikk jeg også vite at bilen er veldig, veldig rustet i understell. Hvorfor ingen utpekte dette til meg når bilen var på EU kontroll ett og ett halvt år siden har jeg ingen anelse. Heldigvis er min brors svigerfar eier av ett karoseriverksted så jeg får se hva som kan gjøres iløpet av sommeren. Mekanisk er bilen ellers i veldig, veldig god stand og det ville vært alt for dumt å hive bilen på grunn av rustangrep.

jensph
Innlegg: 1
Registrert: 16 nov 2015, 15:58
Medlemsnummer: 10772
Navn: Jens Peder
Bil: 9-3 Vector '08, 9-5 Vector '06

Re: Rattlås-/tenningslåsproblemer

Legg inn av jensph » 12 des 2023, 11:17

Etter å ha lest denne tråden, og testet selv så er jeg ikke i mål. Min 9-3 2008 modell ble parkert ok, ei uke med -20 reduserte batteriet såpass at den ikke startet og de så jeg feilmelding vedr Rattlås. Ladet batteri opp igjen, og testet uten hell, samt satte inn nytt batteri. Testa WIS-råd fra Kato vedr sikring #1 og #2 uten hell. Demonterte ISM og fulgte råd fra følgende link:
https://youtu.be/pA_6QwB8rFc?si=4HRKfRTN_voHvy1Q

Når jeg satt den på plass igjen, så kom samme feilmelding igjen vedr Rattlås fel/stanna bilen og jeg kunne ikke vri på nøkkelen. Det jeg testa deretter var å "åpna" fjæra til solenoiden slik at nøkkelen kunne vrir til posisjon "Off" og deretter "On", alt så normalt ut, men aktivering av startmotor gikk ikke, dvs starter gikk ikke!!
Kan årsaken være at solenioden var frugjort uten spenning?
Kobla til en ODBC leser når tenning var på, lest ingen koder men mulig tech2 hadde sett noen?
Så spørsmålet blir defekt ISM? eller none andre tips
2011 9-5ng 2.0 TiD
2006 9-5 2.0t Vector Sportcombi Aut
2008 9-3 1,9Tdi Vector
1998 9000 CSE 2,0 (solgt)
1995 900S 2,0 (vraket)

Svar