Side 1 av 1

Airbaglampa lyser, to feilkoder

Lagt inn: 09 jun 2017, 20:43
av Olabil
Heisann,

2003 modell 9-3 2.0t her

Ved oppstart av bilen lyser airbaglampa, og man får beskjed om å ta Saab'en til verksted. Jeg har fått lest ut feilmeldingene som er:

ACM B0044 04 Driver front airbag loop 2 circuit open
ACM B0026 04 Driver front airbag loop 1 circuit open


For ordens skyld, en tredje feilmelding som ble værende var CIM B3700 04 Stalk swtich wiper interval circuit open. Så her var ikke mye annet tull enn hovedsaklig airbagadvarslene.

Har søkt litt på nettet, og har forsøkt trikset med å koble ut og inn de lille kontaktene nede ved forsetenes justerings-skinner, men det løste ingen ting.

Noen som kan feilkoder bra nok til å lokalisere feilkilden litt mer nøyaktig?

Re: Airbaglampa lyser, to feilkoder

Lagt inn: 09 jun 2017, 23:08
av Kato
Disse kodene settes ved forhøyet motstand målt i ledningsnettet mellom de to kretsene i "rattputa" og styreenheten (ACM) til "airbagsystemet". Dette nettet går bl.a. over 2 x 2 av spiralene i kontaktrulla til rattmodulen (CIM) og det høres kanskje litt usannsynlig at det har oppstått brudd i minst to av disse, men dog -. Disse spiralene kan slites av om rulla dreies >2 ganger CW eller CCW, noe som muliggjøres om CIM har vært ut-/remontert.

Fungerer rattknappene for audio, feks justering av volum? Til dette benyttes tre andre spiraler på kontaktrulla.

Re: Airbaglampa lyser, to feilkoder

Lagt inn: 09 jun 2017, 23:43
av Olabil
Alle knappene fungerer fint. Eneste jeg ikke har prøvd er de to telefonknappene siden jeg aldri har koblet telefon til bilen.

Jeg leser andre steder om folk som konkluderer med clockspring eller CIM, men gjerne i sammenheng med langt flere feilmeldinger enn kun airbag.

Re: Airbaglampa lyser, to feilkoder

Lagt inn: 10 jun 2017, 10:31
av Kato
Signalering fra telefonknappene (og ev. Sentronic) føres over samme spiralene som audiosystemet, mens det fra hornknappene går over den åttende spiralen. De fire for "airbagsystemet" (SRS) benyttes kun ifm. dette.

Re: Airbaglampa lyser, to feilkoder

Lagt inn: 10 jun 2017, 11:06
av Olabil
Takk for informasjon

Så, slik jeg skjønner det, feilen er mest sannsynlig i CIM-komponenten?

Re: Airbaglampa lyser, to feilkoder

Lagt inn: 10 jun 2017, 16:20
av Kato
Tja, det er én mulighet siden kontaktrullen er én del av strekket mellom kollisjonsputa og ACM - som kodene peker på hvor problemet kan ligge. Så vet jo du mer enn oss om omstendighetene da disse kodene dukket opp, noe som kanskje kan gi en pekepinn på hvor feilen eksakt ligger.

Ble kodene også forsøkt slettet, som ett forsøk i tilfelle de ble satt som en følge av "tilfeldigheter" / følgefeil av ett eller annet?

Re: Airbaglampa lyser, to feilkoder

Lagt inn: 10 jun 2017, 18:03
av Olabil
Bilen ble kjøpt med feilen, selger snakket om at det kunne være mulig det kunne være på grunn av kontakten under passajersetet.

Det ble forsøkt sletting, men feil kom tilbake med en gang.

Re: Airbaglampa lyser, to feilkoder

Lagt inn: 11 jun 2017, 13:48
av Kato
Det er litt merkelig at man nevner mulig problem med en kontakt som iht. feilkoder (DTC) som settes ikke er relatert til disse; betyr det at man har "tuklet" mer med SRS?.

Om man forutsetter at dette ikke er tilfelle, så tar "verkstedhåndboka" (WIS) sine prosedyrer for feilleiting ifm. DTC B0026 04 og B0044 04 utgangspunkt i kontroll av kontinuitet i ledningsnettet mellom ACM og kollisjonsputa. Dette gjøres ved å koble av én og én av de to pluggene (for krets 1 og 2) og så montere en motstand der. Vha. Tech2 måles det da (fra ACM) for gjennomgang/motstand hele strekket fra ACM til kollisjonsputa og tilbake (og da altså inklusive kontaktrulla/spiralene). Jeg syns fortsatt det er litt underlig at det KAN være brudd i "SRS-spiraler" mens de fire for rattknapper og horn er OK.

Som et kuriosum når det gjelder kollisjonsputene generelt, kan det være interessant "lesnad" her: http://blog.caranddriver.com/massive-ta ... cles/#list

Re: Airbaglampa lyser, to feilkoder

Lagt inn: 11 jun 2017, 22:23
av Olabil
Feilkodene fikk jeg lest ut i ettertid, tror ikke selger visste så mye om hvordan feilen egentlig oppsto, det var kona hans som hadde brukt bilen.

Jeg skal først og fremst få tatt av airbagputa og sjekket/plugge inn ut kontakter og se om det skjer noe i morgen, samt ta av og på rattet. Om ikke det hjelper får jeg jobbe meg videre inn i sleperingen/kontaktrulla og se på den.

På siden, jeg så at det ligger to koblingsbokser under setene. Er det meningen at de bare skal "ligge der"? Så litt rart ut at de ikke er koblet fast til noe.