Saab 9-5 som lys, blinklys osv ikke vil virke etter start.

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
EaO
Innlegg: 11
Registrert: 13 apr 2016, 18:46
Navn: Erik
Bil: Saab 9-5 SE 2.0t

Saab 9-5 som lys, blinklys osv ikke vil virke etter start.

Legg inn av EaO » 05 okt 2017, 10:58

Hei!
Jeg har et problem av og til med lys, blinklys, vindusviskere osv ikke vil virke etter å startet bilen.
Vrir jeg lysbryteren over til parklys og tilbake, kommer det en liten dump lys i fra dachboardet. Det kommer ingen feilmeldinger. Er det noen som har vært borti noe lignende?

Mvh EaO

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Saab 9-5 som lys, blinklys osv ikke vil virke etter start.

Legg inn av arvmadla N2945 » 05 okt 2017, 17:04

Mulig defekt tenningsbryter eller tenningsrele. Begynn med å bytt tenningsreleet med releet for varmetråder i bakrute som er identisk.

EaO
Innlegg: 11
Registrert: 13 apr 2016, 18:46
Navn: Erik
Bil: Saab 9-5 SE 2.0t

Re: Saab 9-5 som lys, blinklys osv ikke vil virke etter start.

Legg inn av EaO » 05 okt 2017, 21:26

Takker for svaret. Skal ta en runde på det i morgen når det er dagslys.

EaO
Innlegg: 11
Registrert: 13 apr 2016, 18:46
Navn: Erik
Bil: Saab 9-5 SE 2.0t

Re: Saab 9-5 som lys, blinklys osv ikke vil virke etter start.

Legg inn av EaO » 07 okt 2017, 17:09

Da har jeg skiftet om på releene og det ga ingen tegn til bedring. Må vel skaffe meg en ny tenningsbryter og se om det vil fjerne feilene.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-5 som lys, blinklys osv ikke vil virke etter start.

Legg inn av Kato » 08 okt 2017, 13:19

Slik du beskriver symptomene i din første post er det ikke usannsynlig at det er kontaktsettet til tenningslåset som er kilden til problemet. Det ene "dekket" i kontaktsettet fungerer slik at det er "lukket" (kun) med tenningsnøkkelen i posisjon "ON", og fordeler da en del spenninger over reléet. Når nøkkelen dreies til "START" åpner kontakten (for å fjerne en del belastning fra batteriet når startmotoren går), for så å lukke igjen når nøkkelen "spretter" tilbake til "ON-posisjonen". Det kan jo være her det svikter.

Det er ikke uvanlig at kontaktsettet feiler, men da ofte med det resultatet at det ikke lukker når nøkkelen vris fra "OFF" til "ON". En annen "vanlig" feil er at tenningslåset blir mekanisk tregt og ikke spretter opp når nøkkelen trekkes ut. Så i ditt, litt sære, tilfelle kan det kanskje det være en tanke å rense låset først, før et ev. skifte av kontaktsettet: http://saabworld.net/showthread.php?t=26395

Om du har et multimeter for hånd, er det mulig at du kanskje kan få målt deg frem til at det ER kontaktsettet som feiler: Når "systemene" har fallt ut etter start måler du for spenning på feks. sikring #6 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet. Lav spenning her kunne ha pekt på relé/relékontakt. Ingen spenning (eller svært lav) på sikring #31 peker mot kontaktsettet.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

EaO
Innlegg: 11
Registrert: 13 apr 2016, 18:46
Navn: Erik
Bil: Saab 9-5 SE 2.0t

Re: Saab 9-5 som lys, blinklys osv ikke vil virke etter start.

Legg inn av EaO » 13 okt 2017, 11:30

Hei Kato!
Det skal jeg se etter når det oppstår igjen.
Jeg skal se om ikke en runde med rens kan gjøre underverker der også. Meget bra beskrevet og takk for hjelpen:)
Kommer tilbake med melding om hvordan det gikk.

Svar