9-3 2007 - varsellys - skrur seg på

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
daytripper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 21 jun 2006, 10:54

9-3 2007 - varsellys - skrur seg på

Legg inn av daytripper » 30 jan 2018, 10:37

Har et problem med min 9-3 Tid 2007mod stasj.v. der varselblinken skrur seg på plutselig mens bilen står parkert. Ser på utenlandske forum at det kan ha årsak i en kontrollmodul på noen 9-3-biler. Har jeg denne modulen på min bil og hvor finner jeg den i så fall?
9000 CSE - 2.0LTT JUB.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-3 2007 - varsellys - skrur seg på

Legg inn av Kato » 31 jan 2018, 22:30

Det er egentlig fire moduler som er involvert i denne "prosessen": Body Control Module (BCM, del av elsentralen i instrumentpanelet), Underhood Electrical Center (UEC, elsentralen i motorrommet), Rear Electrical Center (REC, elsentralen i baggasjerommet) samt klimapanelet (ACC, om det er automatisk). For denne siste er det kun aktiveringsknappen som er aktuell mht. varselblinklysene.

BCM er den som er "hard wired" fra knappen og omsetter dette til melding på buss om aktivering av lys, og sender dette separat til UEC og REC, som da skal tenne lysene hhv. framme/sideblinkers og bakre lys.

Jeg er ikke sikker på om jeg kan forme noen tanker om hvor problemet ligger, men opplysninger som om dette gjelder alle blinklysene, om det er kun når bilen er låst etc. kan kanskje hjelpe litt.

For 9-3 Tid, MY06-08, gjelder det alment at det er problemer med en kabelstamme under/i framkant av batteriet, og som kan gi mange (underlige) symptomer, men jeg har ikke sett noe som ligner på ditt. Det er heller ikke ukjent at REC forårsaker (andre) problemer med lys framme.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

daytripper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 21 jun 2006, 10:54

Re: 9-3 2007 - varsellys - skrur seg på

Legg inn av daytripper » 01 feb 2018, 17:13

Tusen takk for fyldig svar! Det gjelder alle blinklysa og det har ingen innvirkning om bilen er låst eller ikke. Kommer og går helt tilfeldig når bilen står parkert. Det forsvinner da ved at man trykker på nødblinkknappen. Kan så gå timer eller døgn før det oppstår igjen.

Kan selvfølgelig sjekke kabelstammen, men den så bra ut da deg jeg bytta batteri for noen måneder siden. Hvor finner jeg den bakmonterte styreenheten?
9000 CSE - 2.0LTT JUB.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-3 2007 - varsellys - skrur seg på

Legg inn av Kato » 02 feb 2018, 14:42

Tja, da fikk man noen tanker, men vel ikke sælig kontruktive mht. løsning av problemet.

Det at alle blinklysene kommer på er en indikasjon på at BCM setter ut melding om at så skal skje. Så er da spørsmålet om dette er som følge av at BCM "finner på det selv", altså ved en ev. feil internt, eller om den får beskjed om dette.

Er det dette siste kunne det være en kontaktfeil i selve byteren på ACC-panelet, internt i ledningsnettet der eller på veien frem til BCM. Særlig sannsynlig er det kanskje ikke, ettersom bryteren skal legge ut jord (lukke) når varsellys aktiveres; den skal altså ikke åpne. Kanskje kan det være en tanke å "moe" den endel ganger for å se om dette endre noe. Det har vel ikke på noen måte kommet væske av noe slag inn i bryteren?

Om det er det BCM som starter dette på eget initiativ er heller ikke det enkelt å påvise (uten å bytte modul), men ett (desperat) forsøk kunne være å "restarte" modulen ved å trekke sikringene til den, #9 og -7, i elsentralen (IPEC) instrumentpanelet, en stund.

Kabelstammen kan du se bort ifra i denne sammenhengen, da de aktuelle ledningene fra ACC går direkte til BCM/IPEC.

Bakmontert styreenhet (REC) sitter bak dekselet på venstre side i baggasjerommet.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar