Ac kompressor tar sikring

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

terje_lia
Innlegg: 24
Registrert: 02 jan 2007, 15:26
Sted: Kongsberg

Ac kompressor tar sikring

Legg inn av terje_lia » 26 jul 2018, 14:02

Hei
Min gamle venn 93 98 modell vil ikke kjøle i sommervarmen.
Kompressor går og jeg fikk fylt opp m gass og sjekket tetthet. Så langt alt vel.
Problemet er at sikringen går ,oftere og oftere.
Når jeg tar ut relé går ikke sikringen når bryter på panelet betjenes.
Men når relé settes inn og aktiveres sendes 12 v rett til jord.
Koblet fra selve kompressoren og sikring går fortsatt.
Er det noe mer mellom releet og kompressoren enn kabel?
Tips mottas m takk i varmen.
Terje

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av Kato » 26 jul 2018, 17:41

Gjelder dette en 9-3 bensin eller diesel? De er litt ulikt koblet mht. kompressorstyring.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

terje_lia
Innlegg: 24
Registrert: 02 jan 2007, 15:26
Sted: Kongsberg

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av terje_lia » 26 jul 2018, 22:22

Det er bensin (KT55014)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av Kato » 26 jul 2018, 22:47

terje_lia skrev:
26 jul 2018, 14:02
- Men når relé settes inn og aktiveres sendes 12 v rett til jord.
Jeg er vel ikke helt sikker på hvordan du har funnet ut av dette / hva som menes med det, men mellom reléet og koblingen til kompressoren er (skal) det ikke være noe mer enn enn en ledning (som ikke er kortsluttet).

Så er det to sikringer ifm. kompressoren; én til reléspolen og den til strømmen til koblingen, som er den jeg antar ryker?

Prøv skifte av reléet (om dette ikke allerede er gjort) med feks. det til hel-/halvlys. Om stoa fortsatt er den samme måler du motstanden gjennom koblingen: Ta ut reléet og mål fra pinne #2 ("87") til et godt, uisolert punkt på chassis (eller minuspolen på batteriet). Om man tenker seg at koblingen er på ca. 60W bør motstanden være ≥ 2,4 Ω.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

terje_lia
Innlegg: 24
Registrert: 02 jan 2007, 15:26
Sted: Kongsberg

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av terje_lia » 27 jul 2018, 09:25

Fra 87 til minispill på batteriet er det 0,0 Ohm
Noen tips til hvor jeg kan søke etter kortslutning?
Kappet den blå ledningen v høyre frontlys (som via kontakt blir rød inn på kompressoren) og problemet er før der.

terje_lia
Innlegg: 24
Registrert: 02 jan 2007, 15:26
Sted: Kongsberg

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av terje_lia » 27 jul 2018, 09:43

Den sikringen som går er i motorrommet , sammen m releet den er merket ac / acc 15 A
Ser ingen andre sikringer i motorrommet.
Sikring i kupé merket 3 AC (30 A) går aldri.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av Kato » 27 jul 2018, 10:31

På skjema (i WIS) skal den blå ledningen fra "87" for en bensinmotor gå rett til koblingen til kompressoren. På en diesel 9-3 MY98 skal den via et kontaktpunkt ("krimp") gå også til en diode som står tvers over koblingen (gnistdemper?) og til jord. Kortslutter en diode montert slik, får en også et resultat tilsvarende det du har.

Det ser altså ut som om du har en "hybrid" oppkobling A/C-relé/-kobling, som vel kan tenkes være opprinnelig siden du har en tidlig utgave av 9-3 - eller noe ettermontert/oppkoblet. Kjenner du til dette siste?

For å komme videre måler du motstanden i (den røde) ledningen mot koblingen for å se om viklingen der er som forventet - resultat? Mål også (nøye) den blå, avkappede mot reléets "87" og se hvilket resultat det gir.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

terje_lia
Innlegg: 24
Registrert: 02 jan 2007, 15:26
Sted: Kongsberg

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av terje_lia » 27 jul 2018, 11:07

Rød til batteriets minus (gjennom magnetspole i kompressor ) er 3,4 Ohm ( 3,5 watt rimelig ?)
Blå avkappet v høyre frontlykt tilbake til rele’s 87 er 0,0 0,0 til 0,1
Tror min gamle venn er ganske så orginal. Kjøpte den ca 2000 og ikke noe gjort etter det. Var firmabil før det så tror ikke noe er endret siden den forlot fabrikk.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av Kato » 27 jul 2018, 16:49

Nå begynner dette å bli vanskelig :-?

3,5A strøm gir ca. 50W på koblingen v/ladespenning, så den biten ser normal ut. Rådet ellers kunne ha vært å kappe ledningen i relésokkelen og legge ny frem til den biten som går mot kontakten/koblingen, men dette er ikke noe noe jeg vil anbefale - før en finner hva som nå forårsaker kortslutningen. Dette ikke minst med tanke på at "kart og (ditt) terreng" ikke er helt i samsvar i dette området.

Dette at sikringen går oftere og oftere KAN tyde på et gnag mot jord, men jeg antar at det ikke er enkelt å fysisk følge den ledningsbiten som går frem til "87"? Og det har ikke nylig vært noen "prosjekt" i ledningstraséen?

Er det flere pinner i den kontakten hvor blå - går over i rød? Dette for om mulig hjelpe til å få en oversikt over hvordan denne bilen ER koblet i det aktuelle området.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

terje_lia
Innlegg: 24
Registrert: 02 jan 2007, 15:26
Sted: Kongsberg

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av terje_lia » 27 jul 2018, 20:58

Nei blå blir rød i en rund plugg m kun en leder.
Ingen prosjekter i det hele tatt. Og ,ja ser vanskelig ut å følge kablene.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av Kato » 27 jul 2018, 23:18

Kan du følge den røde ledningen fysisk inn til koblingen og se at den går direkte dit som én ledning uten andre (til-)koblinger? Bakgrunnen for dette er et forsøk på å finne ut om nevnte "krimp" er aktuell også for bensinmotoren, noe som det i WIS kan se ut som at den er. Spørsmålet er da om den også i realiteten ER det, eller om den er erstattet av pluggen.

En "krimp" er et ultralydsveiset punkt, som beskrives benyttet for å redusere antall kontakter. Jeg vet ikke hvordan en slik ser ut, men den skal jo i dette tilfelle normalt være isolert fra jord, siden den er spenningsførende. I tilfelle "krimp" ER benyttet her skal den være lokalisert ca. 100 mm fra "avgrening kompressor mot det store jordpunktet på sideplaten framfor høyre hjulhus". WIS for MY98 beskriver en revisjon av dette, så det kan vel være at din 9-3 har pluggen i stedet for "krimpen".

EDIT: Ny gjennomgang av skjemaet viser at "krimp" ikke skal benyttes i ditt tilfelle, kun ledning direkte fra "87" til noe som ligner på et umerket kontaktpunkt - med en gul ledning derfra inn på koblingen.

Er såpass sent/tidlig på døgnet tom for idéer, men hva blir resultatet om du (nøye) måler motstand fra "87" til den avkappede blå?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

terje_lia
Innlegg: 24
Registrert: 02 jan 2007, 15:26
Sted: Kongsberg

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av terje_lia » 28 jul 2018, 10:04

Avkappet blå til rele’s 87 er 0,0 til 0,1
(Samme som mot batteriets minus. )
Liten oppsummering av fysikken.
Blå kabel kommer ut av kabelmatte bak luftfilteret
Går ned forbi høyre frontlys og ender i pluggen. På andre siden av pluggen er det den røde som overtar og den går ensom inn i kompressoren.
Satte 12 V inn på den røde og hører at magneten slår inn OK.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av Kato » 28 jul 2018, 14:42

Dette at blå forsvinner (direkte) inn i kabelstammen til fremre nett, "Ledningsnät, främre", uten å først gå innom en diode, at blå/rød har plugg, rød går direkte til koblingen og at målingen kappet blå/"87" er lik "87"/jord, tyder alle på at aktuell A/C-oppkobling er iht. skjema.

Da skal det (normalt) heller ikke "henge" noe på den avkappede blå stubben mot "87", noe som jo etter alle målinger, inspeksjoner og forsøk tyder på at kortslutningen er enten i ledningen eller i relésokkelen. Begge deler ser noe usannsynlig ut (etter et langt liv med elektronikk), siden dette tilsynelatende har oppstått "av seg selv".

Tæring i kabelstamme med påfølgende kortslutninger/avbrudd er et ikke ukjent fenomen for en serie NG9-3, men da i en annen del av dette "nettet". Det er heller ikke lett å forstå hvordan en ev. kortslutning/sammenkobling kan ha oppstått i relésokkelen, uten ytre påvirkning.

Jeg er ikke komfortabel med at du etter alt dette ikke har fått satt fingeren direkte på et funn, men jeg tror (likevel) at eneste utgangen på dette er å kontrollere relésokkelen fysisk og/eller kappe ledningen fra "87" og legge ny frem til rød. Desverre finner jeg i WIS ikke en prosedyre for utmontering av elsentralen; det eneste den beskriver er at den skal "demonteres" ved skifte av kabelstammen :roll:
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

terje_lia
Innlegg: 24
Registrert: 02 jan 2007, 15:26
Sted: Kongsberg

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av terje_lia » 28 jul 2018, 14:52

Vet du hvordan jeg kan få relé sokkelen opp?
Ser ut som om den bare er presset ned

terje_lia
Innlegg: 24
Registrert: 02 jan 2007, 15:26
Sted: Kongsberg

Re: Ac kompressor tar sikring

Legg inn av terje_lia » 28 jul 2018, 21:40

Utvikling i saken!!
Nå blåser sikring på høyre nærlys. Pære og alt rundt er OK. Samme problem med kortslutning mot gods.
Så mistanken mot feil i kabelmatta som har både ac og høyre lys.
Presset kabelmatta litt , dro den litt i alle festninger mot karosseriet. Da forsvant problemet på høyre nærlys.
Så jeg er ganske trygg nå på et feilen ligger i kabelmatta.
La en egen ledning fra relé 87 og fram til pluggen
Blå / rød.
Ser ut til å funke. !!!!!
Problemet er nå at jeg har mistet mye gass igjen så må fylle opp igjen før jeg kan kalle det en suksess. (Falt for fristelsen til å teste litt m direkte 12 v inn på magnetspolen. Og da var det ikke lenge før den slapp ut mye gass v påfyllingspluggen. Ikke lurt men gjort er gjort)
Hva tror du om teoriene / opservasjonene mine over?
Nor mer jeg bør sjekke før jeg fyller opp igjen m gass?

Svar