Gløder etter motor har stoppet

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Petter0007
Innlegg: 5
Registrert: 21 okt 2018, 20:10
Navn: Hans Petter Grimstad

Gløder etter motor har stoppet

Legg inn av Petter0007 » 21 okt 2018, 20:22

Hei,
Jeg har en 2.2liter 9-5 2004 diesel med merkelig oppførsel etter motor stopper.
Når motor stoppes går diselpumpa i ca 30 sekunder( som i seg selv er rart) før den starter gløding av motor.
Glødingen fortsetter til jeg enten tar ut max sikring (ved batteriet) nummer 2 (gløder ikke om jeg setter den inn igjen) eller til batteriet er tomt.

Jeg har tatt ut glødereleet for å komme rundt at batteriet tømmes hver gang den stoppes, men kunne tenke meg å finne den egentlige grunnen til at det skjer før vinteren setter inn.

Det er tydelig at det er computere som skrur på glødingen, men uvisst av hvilken grunn.

Jeg kan også nevne at hvis jeg stopper motoren ved å vri nøkkelen raskt kan jeg se xeonlysene slukke, før de igjen tenner som om bilen fortsatt går. Jeg har derfor en mistanke til enten computere eller selve tenningslåsen . Om jeg vrir nøkkelen sakte av oppfører lysene seg riktig.

Er det noen som har hatt tilsvarende problemer der ute, som kan peke ut en retning for feilsøking?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Gløder etter motor har stoppet

Legg inn av Kato » 22 okt 2018, 21:30

Nå kan jeg ikke mye om dieselmotorer (heller), men i påvente av at "dieselekspertisen" kommer på banen kunne det være interessant med en klargjøring av hva som egentlig menes med "Når motor stoppes går diselpumpa i ca 30 sekunder -". ECM (PSG 16), på toppen og som er en integrert del av pumpa, skal være spenningssatt i 60 sekunder etter at tenningsnøkkelen dreies til posisjon "OFF".

Det du erfarer med tenningslåset, eller/og kontaktsettet under dette, KAN være en pekepinn. Hopper låset lett opp når du trekker ut nøkkelen?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar