9-3 II 2003 Dab/Aux-oppgradering . alternativer?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Gert
Innlegg: 2
Registrert: 22 okt 2018, 22:57
Navn: Gert

9-3 II 2003 Dab/Aux-oppgradering . alternativer?

Legg inn av Gert » 24 okt 2018, 14:00

Jeg har nettopp overtatt en Saab 9-3 2003 mod (og registrert meg på forumet). En merkbar økning i kvalitet fra min tidligere, enda eldre, Corolla. :P

Men siden jeg ikke har lyst å brenne CD-er for å høre musikk i bilen må noe gjøres. Et alternativ er jo selvfølgelig en Tiny C5 eller tilsvarende. Men kabelsalaten det gir, når man i tillegg skal ha lading av mobilen, og bruke den som GPS, eller en egen GPS, og så kanskje et ryggekamera etterhvert, lurer jeg på om jeg skal bla opp for en nyere head unit. Jeg har skjønt at dette kan være mye jobb på en 9-3. MEN: Jeg har standardhøyttalerne med en ICM1-spiller. Det betyr vel at jeg ikke har noen ekstra forsterkere rundt omkring, og at det kanskje ikke er SÅ komplisert?

Jeg har kippet på denne Kenwooden: DNX4230DAB som visstnok skal være spesielt for 9-3, og forhåpentligvis funke med rattbetjening og sånn. Men det ser ut som om den ikke har aux! :wierdface: Trodde ikke man laget ting uten aux-inngang lenger, jeg. AUX er et must. I tillegg blir det sikkert DYRT.

Jeg regner med å ha bilen i fem år eller mer, og er i utgangspunktet åpen for å betale for en OK løsning. Å betale for AUX-kabel, Tech2-programmering av den, Tiny C5 mm. kommer jo uansett til å koste noe. Er det noen som har noe tips? Enten til ettermontering av head-unit, eller en aftermarket-løsning med FM-sender, aux in, gjerne DAB+, gjerne navigasjon, helst BT.IN og gjerne AUX-ut så jeg kan koble den til original-stereoen via AUX på sikt.

Det selges jo uhorvelig mange 1 og 2-din-enheter på ebay og aliexpress, men ser for meg at det fort blir mer frustrasjon enn glede. Jeg er "kresen" på lyd i den forstand at ipelyder, skurring og ulyder irriterer meg MYE, men jeg klarer meg llenge med standardhøyttalerne som allerede er i bilen. Jeg trenger ikke HiFi i bilen, så mange langturer kjører ikke.

Brukeravatar
kjetil.andersen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 07 aug 2016, 10:00
Navn: Kjetil Andersen
Bil: SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod

Re: 9-3 II 2003 Dab/Aux-oppgradering . alternativer?

Legg inn av kjetil.andersen » 24 okt 2018, 18:09

Problemet med de første 9-3 ene 03-06 er at de har et litt spesielt system for overføring av signal mellom lydenheter (bruker optisk fiber). Og om du har litt heftigere anlegg enn det enkleste med bare høytalere i dash Og i hattehylla. Så går signalene til forsterkerne optisk. Systemet er også koblet opp mot kjørecomputer så om du bare kobler ut en av enhetene kan det bli krøll. Jeg hadde det kjipeste anlegget så tokk ut CD spiller og nullet ut det optiske med en spesiel del (trur den het noe sånn som onstar deleter) og satt inn en din spiller isteden og la opp nye kabler til høytalere osv. Har 06 mod og har skjønt ar det er litt forskjell på hvor mye høytalere kabler som er lagt opp rundt i bilen. Om du har forsterker under forsetet og på venstre side bak i kofferten så har du det beste annlegget og da hadde jeg vel heller gått for å sette inn orginal aux sikkert et eller annet gammelt Saabverksted som fikser det og tech2 åpner for bruk av den. Trur ikke selve kabelen er dyr.
SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod

Gert
Innlegg: 2
Registrert: 22 okt 2018, 22:57
Navn: Gert

Re: 9-3 II 2003 Dab/Aux-oppgradering . alternativer?

Legg inn av Gert » 27 okt 2018, 14:32

Jeg har det enkleste anlegget. Vil det likevel være behov for nye ledninger? Jeg sliter med å finne dab+ aux in OG ut og skjerm/navigasjon samt fm-sender i samme eksterne enhet. Samtidig har jeg ikke lyst å bruke timesvis i en kabelsalat for å sette inn en ny 1 eller 2DIN. Det kan jo være verdt det, men bare hvis resultatet blir bedre.

Brukeravatar
kjetil.andersen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 07 aug 2016, 10:00
Navn: Kjetil Andersen
Bil: SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod

Re: 9-3 II 2003 Dab/Aux-oppgradering . alternativer?

Legg inn av kjetil.andersen » 27 okt 2018, 21:26

Er vanskelig å si jeg har 06 mod og der måtte jeg kable en del og gjøre noen fikse løsninger for å få høytalere i døren osv men mener jeg leste et sted at de tidligere modellene hadde ledninger liggende under setet. Joda kabelsalaten slipper du ikke unna og det finnes tusen alternativet for montering jeg synes det blir penest med 1din da det ikke finnes noen tilpassede fronter til bilen (se bilde nederst i denne tråden: viewtopic.php?f=37&t=46675&p=309738#p309738) spilleren jeg har har aux usb og dab + gps tar jeg på telefon altid oppdatert;) jeg har satt inn 6*9 tom i hattehylla hullet er der så bare å dytte inn om du vil gjøre det enkelt så vil jeg anbefale det og legge opp nye kabler til disse og koble på ny spiller, så ville jeg tatt kablene fra org front høytaler og satt i ny spiller og tatt kablene til orginale høytalere bak og spleisa med org høytaler utgang for front høytalere (dette da alle system lyder og blinklys lyder går på org lydsystem, denne løsningen er et lite kompromi da du får lyd i høytaler foran og slipper å kødde med å legge opp kabel og installere en ny høytaler et eller annet sted som andre gjør, system lyder kommer da bak men funker greit nok). Send meg en PM om du lurer på noe har gjort de fleste feil så kan styre deg unna noen feller.
SAAB 9-3 1,8t SS 06 mod

Svar