Key Not accepted. Saab 9-3 ss

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
mazlic
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 10 jan 2010, 10:29
Medlemsnummer: N1852
Navn: Are
Bil: Saab 9-3 1.8t.
Sted: Førde

Key Not accepted. Saab 9-3 ss

Legg inn av mazlic » 25 okt 2018, 16:26

Hei.
Trenger desperat hjelp av kloke Saab hoder!

Har ein Saab 9-3 ss (2003 mod).
Skulle starte bilen på mandag, men når eg satt i nøkkelen kom "key not accepted contact saab dealer" opp og den lot seg ikkje vri om. Har gått over alle sikringane, kobla fra batteriet, kontrollert batteriet, nytt batteri i nøkkelen (både hoved og reserve) og rensa kontaktane i ISM uten hell.

"Fjernkontrollen" på nøkkelen fungerte fram til eg hadde av batteriet om det er relevant.
Får heller ikkje opp "Steering lock malfunc. Make a safe stop. Contact Saab Dealer", men kun "key not accepted contact saab dealer" sjølv når eg har kobla meg forbi sperra på ISM og fått på tenninga. Tenker derfor at CIM er ok, men er usikker sjølvsagt.
Har heller ikkje tilgang på Tech2.

Er det nokon som har gode forslag/ideer til kva som kan være problemet? Synst det er for ille å pensjonere bilen allerede, men blir høggermat om eg ikkje får den opp å gå igjen.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Key Not accepted. Saab 9-3 ss

Legg inn av Kato » 27 okt 2018, 22:34

Det er nok en utlesing av feilkoder (med Tech2) som hadde vært veien å gå her. Ellers er jo både CIM og batterispenning ikke ukjente syndere ifm. NG9-3.

Jeg kan vel ikke bidra med så mye, men litt mer informasjon om hvordan batteriet er sjekket (spenning etc.), sperra på ISM er kobla forbi og hva som menes med "fått på tenninga" (hvor langt kan nøkkelen dreies) kan kanskje avstedkomme noen idéer.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar