Driftsspenning nærlys?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
esteinnes
Innlegg: 2
Registrert: 13 jan 2019, 01:09

Driftsspenning nærlys?

Legg inn av esteinnes » 19 jan 2019, 08:09

Hei,
Jeg har en 04 saab 93 1.8t.
Det så dårlige nærlys at jeg mener noe er galt, målte ladespenning på batteri som var 14,5 v.
Deretter målte jeg 13,5v på nærlyset både høyre og venstre side, altså spenningsfall på 1v. Tyder det på at noe er galt, hva skal driftsspenninga på lysa være?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Driftsspenning nærlys?

Legg inn av Kato » 19 jan 2019, 13:26

Nå fremgår det ikke om dette gjelder halogen- eller xenonlys, noe som betyr en del mht. strømstyrke. I begge tilfeller er ledningen til lyktene fra elsentralen (UEC) i motorrommet 1,5 mm2, noe som grovt regnet skulle gi ca. 0,15V spenningsfall om man regner 3m lengde på ledningene og halogen (verste tilfelle).

Sjekk spenningen i hvert av punktene på sikringene #16 og -26 i UEC mot minuspolen på batteriet og jevnfør dette med "nærlysmålingene" (hvor de nå ble tatt). Spenningsfallet kan jo ligge mellom disse og batteriet, i UEC eller (minst sannsynlig siden det er likt på begge sider) mellom UEC og lyktene.

Om spenningen på sikringene ikke er som forventet, kan du måle på feks. #5 i bakre elsentral (REC) med varmetrådene påslått for en kontroll av spenning/spenningsfall der, til sammenligning.

Det er felles jordkabel for pærene i hver av lyktene som også er 1,5 mm2, så det kan vel være verdt å kontrollere motstanden fra pinne #1 i lyktene til et godt, uisolert punkt på chassis.

Så er dette med matte lykteplast et ikke ukjent problem, noe som kan friskes på med passende sett for dette.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar