Alt dødt, Batteri kaputt eller andre årsaker?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Alt dødt, Batteri kaputt eller andre årsaker?

Legg inn av Ksu74 » 27 apr 2019, 09:07

Har en 95 2.0T som siden desember har mer eller mindre stått stille og batteriet har sakte blitt tappet.
Prøvde å starte den for noen dager siden, og da var det kun såvidt startmotoren dro rundt før det ble helt stille.
Kjøpte en powerbank/starthjelp og prøvde, da gikk starteren rundt men ingen start av motor.
Fikk så NAF til å komme og prøve med deres booster men samme resultat. De prøvde så med startkabler fra deres bil, samme resultat.
Etter de dro skrudde jeg på tenning en gang, men da var alt svart. Ingen lys, kupelys eller lys i instrumentpanel. Alt er dødt.
NAF mente batteriet ikke tok imot lading og burde skiftes. Batteriet er kun brukt i et halvt år.
Om batteriet skulle være flatt og ikke vil ta imot lading, burde vel uansett bilen starte med kablene fra NAF?
Bilen startet helt fint for en mnd siden.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Alt dødt, Batteri kaputt eller andre årsaker?

Legg inn av Kato » 27 apr 2019, 10:31

Ksu74 skrev:
27 apr 2019, 09:07
- Om batteriet skulle være flatt og ikke vil ta imot lading, burde vel uansett bilen starte med kablene fra NAF?
Ikke nødvendigvis; når det gjelder NG9-3 (som rettnok er mer kilen mht. det elektriske) er det eksempler på at den ikke starter ved helt flatt (kortsluttet?) batteri.

Så jeg ville nok ha begynt med et nytt, eller lånt godt oppladet, batteri.

Et nytt batteri KAN «knekkes» på et halvt år, oppbevart i kalde omgivelsestemperaturer, og da er vedlikeholdslading et aktuelt stikkord :) .
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Re: Alt dødt, Batteri kaputt eller andre årsaker?

Legg inn av Ksu74 » 27 apr 2019, 10:47

Kato skrev:
27 apr 2019, 10:31
Ksu74 skrev:
27 apr 2019, 09:07
- Om batteriet skulle være flatt og ikke vil ta imot lading, burde vel uansett bilen starte med kablene fra NAF?
Ikke nødvendigvis; når det gjelder NG9-3 (som rettnok er mer kilen mht. det elektriske) er det eksempler på at den ikke starter ved helt flatt (kortsluttet?) batteri.

Så jeg ville nok ha begynt med et nytt, eller lånt godt oppladet, batteri.

Et nytt batteri KAN «knekkes» på et halvt år, oppbevart i kalde omgivelsestemperaturer, og da er vedlikeholdslading et aktuelt stikkord :) .
Ok, takker for svar :)
Da skal jeg prøve et nytt batteri i dag så får jeg se.

Svar