Side 1 av 1

Kupévifta stopper ikke - LØST

Lagt inn: 13 mai 2019, 15:14
av HugoC
Kupévifta i min 9-3, 1999 fortsetter å gå, etter at alt er slått av. Reagerer ikke på endringer i instrumentpanel og først ved frakoblet batteri eller sikring stopper den å gå. Fenomenet oppsto nå plutselig. Starter å gå igjen ved innsetting av sikring. Automatisk klimakontroll.

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 13 mai 2019, 22:21
av Kato
Mon tro dette er en variant av defekt vifteregulator, den som sitter på passasjersiden av klimaaggregatet?. Når den svikter fører det nornalt til at vifta stanser eller er ukontrollérbar, men ikke at vifta fortsatt går med tenningsnøkkelen ute.

Prøv kalibrering av ACC, "AUTO" og "OFF" trykkes samtidig, for å se om feks. feilkode #20 dukker opp. Dette er vel ikke sannsynlig ettersom kalibrering (skal) gjennomføres automatisk når batteriet har vært frakoblet.

Prøv også å trekke "hovedsikringen" til ACC, #27 i instrumentpanelet for å se om vifta da ikke starter.

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 15 mai 2019, 06:40
av HugoC
Takk. Skal prøve. Har Tech2 men den fant ingen feil når dette oppstod. Fikk også tips om at det kunne være viftemotstanden som var gåen.

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 15 mai 2019, 13:51
av Kato
Kode #20 i ACC-display er gitt av B2425 så den settes nok ikke, som antatt. Prøv dette med sikringen til ACC; starter viften da også KAN feilen være jordslutning mellom reguleringsmodulen og vifta.

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 15 mai 2019, 14:49
av HugoC
Det er bare når batterikobling eller sikring C fjernes (cabin fan ACC)at vifta stopper.

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 15 mai 2019, 16:28
av Kato
Om dét betyr at du også har forsøkt å trekke sikring #27 i instrumentpanelet uten at vifta stopper, er et neste steg enten å trekke kontakta til regulatormodulen for å se om vifta da stopper, gjøre noen målinger i pluggen eller skifte modulen som "cut and try".

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 18 mai 2019, 18:19
av HugoC
Vifta reagerer ikke på sikring 27, nei. Og regulatormodulen er den du styrer AAC-systemet fra i dashbordet?

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 18 mai 2019, 21:21
av Kato
ACC-panelet setter ut driv- og en reguleringsspenning (0-5V) for strømstyring av vifta. Problemet kunne da ligge i ACC-modulen, men siden ikke hovedsikringen der stopper vifta, tror jeg (fortsatt) heller at problemet ligger i reguleringsmodulen. En (delvis) jordslutning der vil kunne legge jord til vifta, som da vil få en hastighet gitt av motstanden mot jord.

Har du noen formening om hastigheten til vifta, på en skala 0-100%?

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 19 mai 2019, 13:39
av HugoC
70-80%, men jeg er usikker på hva du mener med ACC-modulen og reguleringsmodulen. Regner med at ACC-modulen er panelet i kupeen med tilhørende koblinger bak. Eller, hvor ligger disse?

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 19 mai 2019, 19:05
av Kato
Det er det og reguleringsmodulen sitter som nevnt på passasjersiden av klimaaggregatet.

Trekkes pluggen der med den følge at vifta da ikke går, elimineres mulig feil på jordsiden mot vifta og da er det nok bare modulen igjen som årsak til feilen.

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 20 mai 2019, 09:03
av HugoC
Skal sjekkes=)

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 24 jun 2019, 17:20
av HugoC
Har ikke gjort noe med dette ennå. Trakk ut sikringen og har kjørt slik siden. Legger ut info etterhvert.

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 10 aug 2019, 18:27
av MortenW
Det er defekt vifteregulator, ikke mer å lure på! Ikke test en ny en uten at den er skrudd fast, den trenger kjøling fra karosseriet.

Re: Kupévifta stopper ikke

Lagt inn: 20 apr 2020, 14:13
av HugoC
Da er jobben gjort og det var å skifte viftemotstand, delenr 7495930, Fläktstyring. Ligger som beskrevet over her på passasjersiden og man må ut med handskerom pluss deksel på venstre side inn mot midtkonsoll. Også luftkanal til høyre luftuttak må tas ut for å komme til. Litt klabb med å få ut selve motstanden fordi kontakten er for stor til bare å dra ut. Måtte ta den ut ved å tre ledningen ut bak festebraketten , men pass på å tre kontakten bak en annen ledning som ligger på oversiden. Selve motstanden skal ha et tynt lag med kiselfett/pasta. Den tynne plata og de to skruene som følger med skal ikke brukes. Bruk den som står i fra før.