Lydsentral/forsterker bak

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Burning87
Innlegg: 4
Registrert: 04 jun 2019, 20:18
Navn: Espen

Lydsentral/forsterker bak

Legg inn av Burning87 » 04 jun 2019, 20:29

I en lengre periode kjørte jeg uten lyd i bilen i det hele tatt. Det var egentlig litt tilfeldig at jeg gadd å lete bak der da jeg for lengst hadde bestemt meg at jeg ikke orket å grave under førersete for å fikse lyden. Men så fikk jeg ett annet problem da bilen begynner å mase om Rattlås som ikke fungerer. Bilen fungerer helt utmerket den, men til tider er bilen helt uten tenning når jeg vrir siste hakk. Dette er ikke ett problem jeg gidder å jobbe med før bilen nekter å starte for godt eller før det begynner å bli virkelig plagsomt (jeg har funnet en vei rundt det og rattlåsen fungerer alltid etterpå).

Uansett, jeg gikk litt av sporet her. Siden bilen DA var helt død (før jeg fant veien rundt) så fant jeg ut i brosjyren at det er en sikring bak også hvor det er en 30A sikring for forsterker. Bestemte meg da for at jeg kunne sjekke denne og se om jeg kunne fikse en ting mens jeg fikser det andre. Gikk så bak og sjekket hulrommet i bagasjerommet på venstre side (SAAB 9-3 Sport Sedan, Vector, forresten). Og der var absolutt sikringen røket. Skiftet denne og BANG.. en kortslutning i forsterkeren/lydsentralen like under. Sikringen overlevde den, selvsagt.. men kan ikke si det samme om to av tre transistore i forsterkeren.

Her har det vært litt vannlekkasje over tid, men siden sikringen har vært gåen i nesten to år så har ikke den tatt noen skade av fukten annet enn litt rust. Problemet her er nå ganske enkelt; Enten så må jeg bytte forsterkeren eller så må jeg bytte transistorerene. Finner IKKE forsterkere (som ikke er utenlands og dobles lett i pris ved bestilling), men jeg finner heller ikke ut hvilke transistorere det er som skal nedi da markeringen på begge er borte. Det er en tredje som er hel, men den er en annen transistor enn de to forrige.

Vet noen hvor jeg kan finne skjema for denne forsterkeren, alternativt en plass her i Norge som kan ha en liggende?

Edit; Kan vel legge til at forsterkeren/lydsentralen er en Pioneer GM 1127ZSA.

Svar