Side 1 av 1

Spenningsfall AC

Lagt inn: 25 jun 2019, 23:04
av Saabina
Jeg hadde nylig bilen på verksted for å fylle AC gass fordi klimaanlegget gav lite kaldluft.

Det viste seg imidlertid at det var nok gass på anlegget. Mekanikeren hadde målt seg fram til at det var spenningsfall mellom AC aggregatet og AC panelet, med den følge at det ikke var nok strøm til at "clutchen" på aggregatet ble startet. :shock:

Har noen vært borti denne feilen noen gang?

Re: Spenningsfall AC

Lagt inn: 26 jun 2019, 13:42
av Kato
Nei, jeg har ikke vært borti denne feilen, men her er det viktig å vite om det gjelder et manuelt - eller automatisk anlegg - og hvilken bil.

Re: Spenningsfall AC

Lagt inn: 26 jun 2019, 19:57
av Saabina
Å beklager :shock: .

2005 Saab 9-5 2.0t med AT og automatisk klima anlegg (har aldri sett noe annet :P ). Kan dere være så enkelt at det er noe galt med betjenings "panelet" ? Jeg har flere av disse slengende rundt, så jeg kan jo prøve :lol:

Re: Spenningsfall AC

Lagt inn: 26 jun 2019, 22:48
av Kato
Da er nok mekanikeren ikke helt presis i formuleringen, for å si det forsiktig, om hvordan koblingen til kompressoren styres. Det er et sett av vilkår som skal oppfylles hvor kommunikasjon om dette går på buss ACC, DICE og ECM, der denne siste opererer A/C-reléet med jord via ledning - når vilkårene er oppfyllt.

Reléet kan trekkes og pinnene #30/-87 kortsluttes (når motoren ikke går) for å høre om koblingen trekker. Om så ikke er tilfelle er én mulighet at "gapet" til koblingen er blitt for stort, kan justeres. OM koblingen trekker kan det være feil ved reléet (jeg går ut ifra at sikringen er kontrollert), i ECM eller at ett eller flere vilkår ikke er fyllt.

Re: Spenningsfall AC

Lagt inn: 26 jun 2019, 23:35
av Saabina
Hei og takk for gode svar. Jeg har lite erfaring med å "tukle" med AC, så det hjelper godt med svarene dine :worship:

Sitat:
......."Det er et sett av vilkår som skal oppfylles hvor kommunikasjon om dette går på buss ACC, DICE og ECM, der denne siste opererer A/C-reléet med jord via ledning - når vilkårene er oppfyllt".

Reléet kan trekkes og pinnene #30/-87 kortsluttes (når motoren ikke går) for å høre om koblingen trekker. Om så ikke er tilfelle er én mulighet at "gapet" til koblingen er blitt for stort, kan justeres. OM koblingen trekker kan det være feil ved reléet (jeg går ut ifra at sikringen er kontrollert), i ECM eller at ett eller flere vilkår ikke er fyllt.......

Hva menes med "gapet" i koblingen? Er det samme som "clutchen" i AC kompressoren? Her skjønner jeg det kan justeres noe? Jeg antar at ECM er det samme som ECU? Er det en mulighet for at feilen kan ligge der også?

Beklager alle spørsmålene, men jeg er opptatt av å lære dette. :D

Re: Spenningsfall AC

Lagt inn: 27 jun 2019, 10:08
av Kato
«Gapet»: Avstanden mellom de to halvdelene til (den elektromagnetiske) koblingen/«clutchen».

«- justeres noe»: Med shims.

ECM: Engine Control Module/Trionic

ECU: Electronic Control Module.

«- feilen kan ligge der også?»: I teorien, men vanligvis i «vilkårene», koblingen og eller kompressoren.

Re: Spenningsfall AC

Lagt inn: 28 jun 2019, 07:10
av Saabina
Tusen hjertelig takk, da har jeg et godt utgangspunkt for hvordan jeg skal starte feilsøkingen med dette.

Re: Spenningsfall AC

Lagt inn: 30 jun 2019, 16:48
av Saabina
Kato skrev:
26 jun 2019, 22:48

Reléet kan trekkes og pinnene #30/-87 kortsluttes (når motoren ikke går) for å høre om koblingen trekker. Om så ikke er tilfelle er én mulighet at "gapet" til koblingen er blitt for stort, kan justeres. OM koblingen trekker kan det være feil ved reléet (jeg går ut ifra at sikringen er kontrollert), i ECM eller at ett eller flere vilkår ikke er fyllt.
Hei igjen. Hva mener du med at koblingen trekker? Når jeg kortslutter pinne 30 og -87 til releet kommer det et markant klikk fra kompressoren, men den "trekker" ikke rundt. Sikringen til ACC er ok, og jeg har skiftet releet. Jeg har også prøvd nytt ACC panel. Kompressoren slår ikke "inn" når bilen går.

Forslag :(

Re: Spenningsfall AC

Lagt inn: 30 jun 2019, 21:38
av Kato
Klikket viser at koblingen fungerer/trekker ved tvangsstyring. Kompressoren vil ikke rotere uten at motoren går, men årsaken til forslaget om å teste koblingen uten startet motor var at du skulle kunne høre at koblingen ev. opererte.

Et neste steg kunne være at du kortsluttet pinnene igjen med motoren igang, men KUN dersom du er 100% sikker på at anlegger ER fyllt med kjølemiddel (og olje). Da ville du finne ut om anlegget også kjøler. Om så er tilfelle er det vel mest sannsynlig at det er ett (eller flere) av "vilkårene" for at kompressoren skal starte, som ikke er tilstede.

Re: Spenningsfall AC

Lagt inn: 30 jun 2019, 21:52
av Saabina
OK. Hvilke vilkår tenker du da på? Kompressor, clutch eller ECM?

Jeg har sjekket med Tech, og det er ikke lagret noen feilkoder. Jeg har også prøvd med et annet ACC panel uten suksess. Dette tyder vel på at det mangler noen styringssignaler til betjeningspanelet eller fra panelet til releet i motorrommet?

Kan det være ECM som er defekt.? Jeg kan jo prøve å programmere inn en ny.

Jeg har hatt flere rare feil denne våren etter at jeg hentet bilen fra vinterdvale. Da var batteriet kortsluttet, og målte bare 1,7 volt. ABS/ESP enheten hadde også gått føyken i løpet av vinteren. Vet jo ikke om dette har noen sammenheng.

Uansett så ligger disse tingene på kanten av mitt ferdighetsnivå, og man lærer mye når man holder på med slik feilsøking. Jeg er utrolig takknemlig for all den gode veiledningen man får på dette forumet :D

Re: Spenningsfall AC

Lagt inn: 01 jul 2019, 20:48
av Kato
Bl.a:
- Motortemperatur;
- Yttertemperatur;
- Fordampertemperatur;
- Trykk i kondensatoren.

Re: Spenningsfall AC

Lagt inn: 02 jul 2019, 08:32
av Saabina
Takker. Det skal bli spennende å se hvor feilen ligger... :shock:

Re: Spenningsfall AC

Lagt inn: 07 jul 2019, 21:38
av Saabina
Fant feilen. Jeg vet ikke om jeg skal føle meg dum eller smart. Det var en programmeringsfeil i Dice.... Dvs bare et tastetrykk med Techen, så var alt iorden.