Side 1 av 1

Død kupévifte, ng9-3 2005

Lagt inn: 28 sep 2019, 19:45
av Saabfan
Hei folkens,

Ingen respons i vifta på cabben i signaturen. Resultatet er at kjøring i fuktig vær er svært vanskelig da det blir voldsomt med dugg og dårlig sikt gjennom frontruta.

Sjekket kjapt over sikringer 4, 18, 23 og alle så hele ut.

Bilen har ACC, har ingen andre symptomer som jeg har oppdaget... har dog ikke lett etter andre heller.

Tips?

Re: Død kupévifte, ng9-3 2005

Lagt inn: 28 sep 2019, 20:24
av Hjelle, N6
Bytt vifte. Ikkje uvanlig problem på 9-3 M03->
Oftast er problemet vifta om den er död, om ikkje hastigheit stemmer med valgt hastigheit i ACC-displayet er det somregel regulator.

Re: Død kupévifte, ng9-3 2005

Lagt inn: 28 sep 2019, 20:30
av Saabfan
Takk for svar!

1. Stor jobb?
2. Finnes en how-to?
3. Dyr del?

Mvh Marius

Re: Død kupévifte, ng9-3 2005

Lagt inn: 28 sep 2019, 20:42
av Hjelle, N6
Kjem ann på kva du synes er vanskeleg eller ei det. ;)
Brorsan bytta på sin i fjor, og han som aldri hadde gjordt jobben brukte ein times tid. Tia går mest med til å demontere/montere plastpanel og hanskerom osv. Til forskjell frå fks 9-5 når en vifta frå innsida av bilen ikkje utsida. Finns sikkert en howto om du söker litt.
Ang pris har Neobros originalvifte til OK pris, ca 1500. Maptun har uoriginal omtrent samma. Reknar med Speedparts mfl ligg i samme leia.

Re: Død kupévifte, ng9-3 2005

Lagt inn: 08 okt 2019, 22:05
av Saabfan
Hei igjen,

Plukka ned hanskerom og målte litt på kontaktene for å bekrefte at det er viften. Nøkkel til ON og full gass på vifta.
  • Kontakt 1 (tykk rød pluss) og 2 (tynn lysebrun/oransje): ca 11.7 V
  • 1 og 3 (tynn svart/brun): ca 1.2 V
  • 1 og 4 (tykk svart negativ): 11.7 V
  • God jord mellom svart negativ og gods i døra. Ca 11.95 på batteriet.
Jeg vet at multimeteret mitt er døende og viser litt for lavt, så anta at alle verdiene er litt høyere. Batteriet er også nytt i fjor høst.

Fikk marginalt lavere spenning mellom 1 og 2 ved å skru ned på vifta.

Høres dette riktig ut?

Hvordan kan jeg på en enkel måte sjekke om det er vifemotoren eller den boksen (reostat/control unit?) som kontakten går inn på? Kan vel skru av vifta og sette på 12V, men håpet å unngå å å skru alt i biter.

Hører for øvrig en lav slags knitring/murring/lav knepping fra vifta/boksen.

Re: Død kupévifte, ng9-3 2005

Lagt inn: 11 okt 2019, 14:52
av Hjelle, N6
Saabfan skrev:
08 okt 2019, 22:05
Hei igjen,

Plukka ned hanskerom og målte litt på kontaktene for å bekrefte at det er viften. Nøkkel til ON og full gass på vifta.
  • Kontakt 1 (tykk rød pluss) og 2 (tynn lysebrun/oransje): ca 11.7 V
  • 1 og 3 (tynn svart/brun): ca 1.2 V
  • 1 og 4 (tykk svart negativ): 11.7 V
  • God jord mellom svart negativ og gods i døra. Ca 11.95 på batteriet.
Jeg vet at multimeteret mitt er døende og viser litt for lavt, så anta at alle verdiene er litt høyere. Batteriet er også nytt i fjor høst.

Fikk marginalt lavere spenning mellom 1 og 2 ved å skru ned på vifta.

Høres dette riktig ut?

Hvordan kan jeg på en enkel måte sjekke om det er vifemotoren eller den boksen (reostat/control unit?) som kontakten går inn på? Kan vel skru av vifta og sette på 12V, men håpet å unngå å å skru alt i biter.

Hører for øvrig en lav slags knitring/murring/lav knepping fra vifta/boksen.
1 er jord og 4 er B+ so spenning mellom dei to skulle tilsete batterispenning omtrent.
stift 2 har som hovudoppgåve å gi feilkodeinfo, stift 3 styrer hastigheita med eit signal frå ACC-enheita.
So er straumen regulatoren gir til den topola kontakta på viftemotstanden som bestammer kva fart vifta vil gå med. Evetuellt skulle det kunne gå å måle kva motstand du får i den kontakta, men har desverre ingen referanseverdiar.

Eventuellt kan du jo kjenne om vifta går fritt, på tidlege modellar var det problem med inntrenging av vatn der smöring av vifta utsette problema, men på en M05 skal det vere fixa.

Re: Død kupévifte, ng9-3 2005 *LØST*

Lagt inn: 26 nov 2019, 22:10
av Saabfan
Manglet en oppdatering her.

Plukket ned reostat og vifte og fant masse gugge på kontaktene. Demonterte børstene og det meste annet, rengjorde og spanderte på litt kontaktrens på de riktige stedene.

Vipps, problem fikset, og det kostet ikke en krone. :D Litt fikling med plastpaneler er det jo. Og noen av de skruene til vifta er jo et forbanna knot å nå!

Takk for alle svar!

Mvh Marius

Re: Død kupévifte, ng9-3 2005 *LØST*

Lagt inn: 27 nov 2019, 16:28
av Morten S.
Ikke noe er bedre enn fiks som ikke koster noe :worship:
Saabfan skrev:
26 nov 2019, 22:10
Manglet en oppdatering her.

Plukket ned reostat og vifte og fant masse gugge på kontaktene. Demonterte børstene og det meste annet, rengjorde og spanderte på litt kontaktrens på de riktige stedene.

Vipps, problem fikset, og det kostet ikke en krone. :D Litt fikling med plastpaneler er det jo. Og noen av de skruene til vifta er jo et forbanna knot å nå!

Takk for alle svar!

Mvh Marius