Sammenheng Saab anti theft system og manglende start 900S 2.0i 1996 ?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Sammenheng Saab anti theft system og manglende start 900S 2.0i 1996 ?

Legg inn av redturbo » 30 des 2019, 12:28

Klistremeke på vinduet: "Saab anti theft system".

Er anti theft systemet på denne kun for dørene eller poåvirker det om motoren starter?
Vil den alltid starte i prinsippet med nøkkelen i tenningslåsen uansett hvordan dørene er åpnet?

Satte bilen i garasje for et par år siden uten å låse dørene eller bruke fjernkontrollen for dørene. Tok så ut startbatteriet.
Den startet og gikk fint da. Nå starter den ikke. Har helt 10 liter fersk bensin på en nesten tom tank.
Det er vanlig rotor/fordeler på denne, ikke tenningskassett.

Nå vil den ikke starte, kun såvidt respons i ganske umiddelbart i et kort sekund, siden ikke antydning til tenning.
Den tenner med startgass men stopper umiddelbart startgassen ikke sprøytes inn hvilket kan tyde på at den ikke får bensin. Dekativeres bensinpumpen hvis anti thft systemet er aktivt?

Hvordan vet jeg om eventuell demobilizer er aktiv slik at den ikke starter og hva er det som deaktiveres med den? Bensinpumpen og/eller annet i ECU / tenning?

Vet at det kan sjekkes om det er trykk på fuel rail, men jeg har ikke spesialverktøyet for å koble fra bensinslangen i motorrommet.
Det er visstnok kke lyd fra bensinpumpen (kona må høre - hører det ikke selv) når vi setter på tenningen. Skal det komme lyd for hver gang tenningen settes på eller vil det ikke komme lyd hvis tenningen nettopp har vært vært på?

Sikingen til bensinpumpen (nr 32) er intakt.

Antar at defekt veivakselpoisjonsføler kan gi disse symptomene, men alt startet og virket før bilen ble lagret.

Ser ikke ut til at man kan få tak i elektriske koblinger til bensinpumpen fra plastlokket undre baksetet uten at tanken senkes?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Sammenheng Saab anti theft system og manglende start 900S 2.0i 1996 ?

Legg inn av Ingvar N629 » 30 des 2019, 14:41

Dersom bilen har alarm med startsperre, vil aktiv startsperre føre til at dysene ikke åpner, bensinpumpa ikke går (motorens styreboks vil ikke dra releet til bensinpumpa) og på noen modeller er det også slik at startmotoren ikke vil gå. Må se på skjemaet for aktuell modell for å finne ut om det gjelder for den, om ingen husker det.
Dersom veivakselgiver er defekt vil ikke motorens styreboks skjønne at du forsøker å starte motoren, så dysene vil ikke åpne og bensinpumpereleet vil ikke dras da heller.
Indikeringslyset for alarm/startsperre vil blinke dersom startsperra ikke er deaktivert. Se instruksjonsboka.
Bensinpumpa vil prime et halvt sekund eller så når tenninga skrus på, ja. Ikke alltid så lett å høre pumpa. Skal du måle om boksen gir strøm til pumpa, så mål heller ut fra releet.
Skal du tvangskjøre pumpa for test, så tar du ut releet og jumper koblingene med en bit ledning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Sammenheng Saab anti theft system og manglende start 900S 2.0i 1996 ?

Legg inn av redturbo » 31 des 2019, 16:19

Takk for fint svar!
Kan ikke se noe indikeringslys for alarm/startsperre. (På min 9-3 SE 1999 sitter det i underkant av frontvinduet.)
Har ikke instruksjonsbok, dessverre.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Sammenheng Saab anti theft system og manglende start 900S 2.0i 1996 ?

Legg inn av totakt » 11 jan 2020, 15:34

Jeg hadde en kort stund en 1997 900S 2.0i før min datter overtok den. Den har indikeringslys i underkant av vindu, og "Saab antitheft system". Den har startsperre! Etter dører er låst opp med fjernkontroll, må bilen startes innen ca. 2 minutter. Ellers er den som du beskriver, tenning et halvt sekund, deretter helt dødt. Da er startsperra aktivert. Leste litt i instruksjonsboka da jeg hadde den om dette, fordi jeg ble lurt av startsperra. Om jeg somlet litt med å starte motor, måtte jeg først låse bilen med fjernkontroll, og låse opp igjen, før jeg kunne starte. Håper dette hjelper deg!

Svar