Lyspærene ryker etter få uker

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
BerntNielsen
Innlegg: 3
Registrert: 11 jul 2020, 21:28
Navn: Bernt Nielsen

Lyspærene ryker etter få uker

Legg inn av BerntNielsen » 12 jul 2020, 17:59

Hei forumfolket!

Kanskje har noen av dere peiling på mitt elektriske problem og kan hjelpe meg:

Jeg har hatt en 9-3 2007 1.8t i åtte år (min tredje saab) og har de siste to årene hatt problemer med frontlyset. Det startet med at lyshøyderegulatoren for hovedlyset røyk. Etter utskifting/rep, har jeg måttet skifte pærene til parkeringslyset etter typisk noen måneders bruk, gang på gang. Nå nylig holdt de kun noen uker. Det toppet seg med at også en av xenon hovedpærene tok kvelden noen dager etter, den hadde da vært i bruk ett år,.

Kan det være sterke svingninger i spenningen som forårsaker pærenes korte levetid? Finnes det en egen spenningsregulator som eventuelt svikter og som kan skiftes? Eller er det typisk at verkstedene setter inn feil pæretype?

Er det noen som kan hjelpe meg ?

Hilsen Bernt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Lyspærene ryker etter få uker

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 jul 2020, 21:58

Blir mykje synsing her, men parklys er jo av typen som berre skal nappast ut, med "forsterkte" kablar. Kan det vere kablane/kontaktstykket som har brudd/dårlig kontakt?
Når det gjeld xenonm er jo eit år lite. på M03-M07 er jo dårlige styrenheiter eit kjent problem, altså at det vert fukt i dei som skaper diverse spennande feil.
Det eg ville ha gjordt var å kryssbytta lampe med motsatt side for å evt eliminere styreenheita. Eller kan jo tennaren også va eit problem då den er separat frå lampa. Om eit kryssbytte på lampen fungerar, sjekk styrenheita under lykta. Og om den er eira er det ikkje feil å kontrollmåle sikringssentralen (UEC) at transistorane i den ikkje er kortslutta pga kortslutning i styreenheita.

BerntNielsen
Innlegg: 3
Registrert: 11 jul 2020, 21:28
Navn: Bernt Nielsen

Re: Lyspærene ryker etter få uker

Legg inn av BerntNielsen » 13 jul 2020, 08:39

Takk for gode tips, jeg skal kryssbytte og se hva jeg får til !

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Lyspærene ryker etter få uker

Legg inn av Kato » 13 jul 2020, 10:06

BerntNielsen skrev:
12 jul 2020, 17:59
- Finnes det en egen spenningsregulator som eventuelt svikter og som kan skiftes?
Dette er en relevant tanke, men nei; for fremre parkeringslys er det ikke det.

Svingninger i spenningen kan oppstå som følge av problemer med ladingen; sjekk hva den er. Slå ev. på/av en større last (varmetråder, lyshorn etc.) for å se etter variasjoner i reguleringen. Så kan en si at ev. problem med den skulle gi utslag for alle lys, men noen slike er regulert og andre har andre bruksmønster og vil av den årsak være mer/mindre utsatt.

For å følge Hjelle sin tanke om ev. vakkelkontakt: Har du sjekket at pærene som er utskiftet ER utbrent? Så kan det jo måles for spenning i kontakten til parkeringslys mens ledningen beveges, og at den er lik batteri-/ladespenningen.

Når det gjelder produsent av xenon-pærer er det litt ymse der ute, med vidt forskjellig levetid som følge. Mht. vanlige glødetrådspærer har ikke jeg erfart at det er stor forskjell, men vet du hvilket merke som nå benyttes for begge typene?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

BerntNielsen
Innlegg: 3
Registrert: 11 jul 2020, 21:28
Navn: Bernt Nielsen

Re: Lyspærene ryker etter få uker

Legg inn av BerntNielsen » 19 jul 2020, 20:04

Takk for respons. Siden jeg er på hytta nå, får jeg ikke skrudd og testa.. Fikk satt inn nye pærer på verksted på Geilo, men skal ta en sjekkrunde når ferien er over. Takk igjen for svar!

Svar