Sab 9-3 forberedt for telefon

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Sab 9-3 forberedt for telefon

Legg inn av Saabina » 03 nov 2020, 12:20

Jeg har en MO06 Saab 9.3 CV. Det står i specen at den er forberedt for telefon. Hva er det da som er på plass? Er det ledningsnett til telematikk enhet samt haifinnen som er på plass?

Jeg har oppgradert fra CIM2 til CIM3, og lurer på om jeg skal forsøke å installere full navigasjon. Hvis jeg forstår dette rett mangler jeg i så fall Telematikk/navigasjons boksen pluss DVD leser og evt. ledningsnett?

Hvis ledningsnettet til telematikk enheten ligger klar, er dette i så fall et ledningsnett som også kan brukes til en telematikk/Navi enhet, evt. ren navigasjonsenhet?
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Sab 9-3 forberedt for telefon

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 nov 2020, 21:16

Kjem vel an på kva nivå på telematikken som er, TEL1 eller TEL2... Mest sansynlig har du TEL1, som er mikrofon og forberedelsen for å henge på ei boks som kommuniserar med telefonen du har via kabel til til telefonen. Betjening av telefonen skjer via knappane på telefonen. Evt kan du montere ei Bluetoothboks med ekstern styring av den, då er det kun mikrofonen som er i bruk av TEL1-forberedelsen.

Trur ikkje du skal forvente at noko "ligg klart", då ledningsnetta til desse stort sett er bygd etter specen til bilen. Kjenner ikkje dette sopass detaljer at eg kan seie at det er slik eller sånn.
Saab hadde ein sats som gjorde det mulig å ettermontere navigasjon på bilar utan navi, litt usikker på om en kan velge satsen for bilar med integrert telefon (TEL2) om en berre har TEL1 utan ytterligare ombygging. Er iaf 2 forskjellige satsar for cab og 2 forskjellige for 4d LHD, og like monge for RHD.
Navi og teleboksen er i samme boks, finns i en variant med navi, den andre navi+telefon.

Mulig å få til er det nok, men vil nok ha plukka delar frå ein cabbe av lik årsmodell for å få det korrekt på enklast vis...

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: Sab 9-3 forberedt for telefon

Legg inn av Saabina » 15 nov 2020, 20:26

Hei og takk for svar. Jeg har nå demontert baksete og vestre sidepanel bak. I det hulrommet som er på baksiden av ryggen på Caben, ligger det ferdig 3 ledige plugger. To av dem er slik jeg oppfatter det kontakter til basshøytaler - som jeg ikke har da jeg har 150W anlegget med 7 og ikke 13 høyttalere. I tillegg er der en annen større kontakt der, som jeg oppfatter må være til en tematikk enhet. Telefon eller navi?

Det jeg spør meg selv om nå, er om det også da kan ligge ferdig ledig optisk kabel i bagasjerommet, slik at jeg kan utvide med AMP2 forsterker og ekstra basshøyttalere?

Beklager det ble mye nå, men det er ihvertfall tydelig at det ligger klart mer ledningsnett en det som fremgår av endel andre forumer.
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Sab 9-3 forberedt for telefon

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 nov 2020, 14:49

Vanskeleg å seie då ledningsnetta stort sett er bygd etter spec til bilen. Men klart, desse blei i starten montert i Graz (Austerrike) so mulig enkelte ledningsnetta på desse var litt meir komplett enn på Trollhätte-produserte bilar. Men det er berre spekulasjon.
Det eg ville ha gjort er å måle upp, evt leite etter kvar ledninga går. Ved hjelp av koblingsskjema burde det vere mulig å finne om det er forbindelsane iaf. Ifall det ligg optiske kablar klar burde det iaf ligge sånn at dei kjem fram omtrent det enheita skal sitte.

Svar