Flimrende lys Saab 9-5

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Hellandpatent
Innlegg: 1
Registrert: 29 aug 2021, 19:26
Navn: Christoffer helland

Flimrende lys Saab 9-5

Legg inn av Hellandpatent » 29 aug 2021, 19:33

Så har en Saab 9-5 2007 xenon som flimrer når vi kjører over dumper eller skrur bryteren av og på.

Så vi sjekket reléne og vell det er klikking i det ene releet så regner med det er dårlig. Søkte opp nr på releet og det står det er til drivstoff pumpa. Syns det virket rart. Tok en ny titt og innså at alle relene er like. Er BOSCH 0 332 209 159 som står i. Så spm er egentlig om noen av de releene her er til lys i det heletatt?

Leste om noen som snakka om de kjente oransje relene eller hoved lys bryter. Men der var det da noen som mente at xenon lys ikke hadde de relene. Så spørsmålet mitt er.

Hvilket relé er fucked og har jeg egentlig de oransje bryterene?
Bilde

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Flimrende lys Saab 9-5

Legg inn av Kato » 29 aug 2021, 22:53

Med xenon-lys (i en MY07) er det ikke montert "oransje relé"; som ikke er et relé, men ei "glødetrådsvakt".

De to reléene ved siden av sikringene på bildet er hhv. for hellys (øverst) og nærlys, men jeg tror nok at det ikke er disse som er den mest sannsynlige årsaken til flimringen. Mer tro har jeg på lastvinkelgiverene, én på hver "aksel", eller kanskje helst xenonpærene om de er gamle eller uorginale.

Har nærlyset endret fargekarakter mot lilla/fiolett vil jeg tro at lampene er "prime suspect". Om begge pærene flimrer samtidig/"synkront" er vel lastvinkelgiver(e) mest å mistenke.

Hovedlysbryter kunne det være, ikke ukjent for en 9-5, men da ville symptom være annerledes, og ikke påvirket av dumper.

Litt teori om xenon: https://saabwisonline.com/c10/wis/9-5/2 ... operation/, og om lastvinkelgivere: https://saabwisonline.com/c10/wis/9-5/2 ... headlamps/.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar