Fiberoptisk kabel til radio

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bellibgmo
Innlegg: 8
Registrert: 13 okt 2021, 13:49
Navn: Knut Aaeng

Fiberoptisk kabel til radio

Legg inn av Bellibgmo » 27 okt 2021, 16:58

Jeg har akkurat oppdatert min 2003 Saab 93 1.8 fra standard anlegg med 4 høytalere til 2 ekstra i dører og senterhøyttaler samt Amp1 under sete. Ledninger lå klart bare å kople til med unntak av fiberkabel fra Amp1 til kopling opp mot fiberkabel ferdig opplagt ned til panseråpner. Montert original kabel her.
Spm 1. hvorfor har jeg ikke lys i fiberkabel fra radio. Fiberoptisk lys er ok mellom ICM, EHU og CD?
Spm2 Har prøvd med Tech2 og legge til Amp 1 men får beskjed om at jeg ikke får kontakt med ECU?
Er det noen kloke hoder som kan hjelpe meg med dette?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Fiberoptisk kabel til radio

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 okt 2021, 20:50

Om du ikkje har lys i fiberkabel betyr jo det somregel brudd eller for stor knekk i aktuell kabel. Og du har naturlegvis kopla alle kablane rett, eine stifta (1) er for mottak og stift 2 for sending. Det må altså koplast slik at alt er i lukka slöyfe, og at enheitene er kopla på "rett" plass i forhold til kvarandre i bussen.
Skriv gjerne korleis du har kopla...

Eg antek at du ikkje får kontakt med EHU på grunn av at det er feil med den optiske kablinga, altså den optiske bussen er brutt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Fiberoptisk kabel til radio

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 okt 2021, 21:29

Og fasiten har du foressten her!
https://saabdocs.com/Swedish/instructio ... 0572se.pdf
Misstenker du manglar en fiberkabel eller to...

edit: Og det er litt meir koplinga av fiberkablar som ligg klare om du ikkje allereie har gjordt det.
Manglar du delenummer på kablar eller anna som du ser er med i satsen, ta kontakt og eg kan finne fram aktuelle delenummer til deg.

Bellibgmo
Innlegg: 8
Registrert: 13 okt 2021, 13:49
Navn: Knut Aaeng

Re: Fiberoptisk kabel til radio

Legg inn av Bellibgmo » 28 okt 2021, 14:18

De 2 fiberoptiske kablene som ligger klare på venstre side i ledningsnettet i bakkant av panseråpner var plugget, altså beskyttet og de var merket grønn og blå. Dette er originale kabler dom ligger der og som jeg tviler på har noen knekk på seg. Uansett ikke noe lys i kabelen og jeg trodde at det kunne ha noe med programmering med Tech2 å gjøre!

Bellibgmo
Innlegg: 8
Registrert: 13 okt 2021, 13:49
Navn: Knut Aaeng

Re: Fiberoptisk kabel til radio

Legg inn av Bellibgmo » 28 okt 2021, 15:16

2 originale dørhøytalere, 1 original senterhøyttaler samt AMP 1 er flyttet over fra 9-3 2005 i tillegg original fiberoptisk kabel som fra AMP 1 opp til tidligere optisk kabel som nevnt over. Nærmest «plug and play» dette!
Bekrefter også at det fiberoptiske røde lyset er ok på de andre enhetene ICM,EHU og CD. Kabelmatte med fiberkablene,2stk, går parallelt videre fra enhetene og ned på venstre side som beskrevet og alt er originalt men som orientert, ikke lys i en av kablene og det er muligens årsaken til at jeg ikke får kommunisert med AMP 1.

Bellibgmo
Innlegg: 8
Registrert: 13 okt 2021, 13:49
Navn: Knut Aaeng

Re: Fiberoptisk kabel til radio

Legg inn av Bellibgmo » 30 okt 2021, 11:52

Hvis de 2 optiske kablene ved venstre A stolpe som jeg har referert til ikke er til noe annet så skal ringen være sluttet. I går så testet jeg å sende det fiberoptiske lyset som går inn på cd direkte i retur som jeg mener skal gå videre til Amp1 men fikk ikke lys da heller.

Bellibgmo
Innlegg: 8
Registrert: 13 okt 2021, 13:49
Navn: Knut Aaeng

Re: Fiberoptisk kabel til radio

Legg inn av Bellibgmo » 30 okt 2021, 11:52

Er det noen som begynner å se en forklaring?

Bellibgmo
Innlegg: 8
Registrert: 13 okt 2021, 13:49
Navn: Knut Aaeng

Re: Fiberoptisk kabel til radio

Legg inn av Bellibgmo » 30 okt 2021, 19:42

Siste kommentar i saken da jeg valgte følgende løsning.
Da jeg ikke kunne finne andre enden av de 2 fiberoptiske kablene ved venstre A stolpe som jeg forventet skulle være i området ved icm/EHU så la jeg opp 2 nye til Amp 1. Den ene fra utgangen på CD til inngangen og 1 fra utgang Amp1 til inngang ICM 1. Da ble den fiberoptiske sløyfa endelig komplett inkl Amp1. Da var det bare å kople på Tech2 og legge til Amp 1 så da vet dere det.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Fiberoptisk kabel til radio

Legg inn av arvmadla N2945 » 31 okt 2021, 08:32

Oversikt over hvordan Optisk Bus linjer er koblet sammen på linken. Trykk på den lille pilen til venstre for å se skjemaet. https://saabwisonline.com/b1/9-3/2004/3 ... onents-59/

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Fiberoptisk kabel til radio

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 okt 2021, 11:32

Bra det ordna seg!
Vanskeleg å meine noko om kva feilen var utan å ha sett det sjölv, men eg _trur_ problemet var at du mangla den optiske kabelen med kontakt referert til i kitet, og/eller at du ikkje har gjort nokon av dei omkoplingane av dei optiske kablane som beskrive i dokumentet eg linka til.

Bellibgmo
Innlegg: 8
Registrert: 13 okt 2021, 13:49
Navn: Knut Aaeng

Re: Fiberoptisk kabel til radio

Legg inn av Bellibgmo » 03 nov 2021, 20:07

Problemet var at jeg ikke kunne finne de to optiske kablene merket grønn og blå bak ICM enheten og derfor la jeg opp 2 nye fra A stolpen.
Ellers takk til dere som har kommentert 👍
Veldig bra med ett slikt forum for Saab entusiaster.

Svar