Side 1 av 1

2003 9-3 aut. hatchback: blinklys/interiørlys problemer

Lagt inn: 16 nov 2021, 21:39
av Silverpil1
Kupelys og gearspaklys og varselblinkknappen blinker, det veksler mellom blinking og slukket. Blinklysene fungerer da enten uregelmessig eller ikke i det hele tatt. Alt kommer og går. Batteri er nytt og lading fungerer. Har sjekket sikringer. Har noen tips?

Re: 2003 9-3 aut. hatchback: blinklys/interiørlys problemer

Lagt inn: 18 nov 2021, 18:44
av Hjelle, N6
Fysste som slår meg er jording, du kan jo sjekke jordninga som finns ved venstre baklykt, om den ser bra ut. Evt jordninga ved högre A-stolpe, antek lettaste måten å finne den på er å ta ut hanskerommet.

Re: 2003 9-3 aut. hatchback: blinklys/interiørlys problemer

Lagt inn: 23 nov 2021, 20:13
av Silverpil1
Takk, skal sjekke dette!

Re: 2003 9-3 aut. hatchback: blinklys/interiørlys problemer

Lagt inn: 03 aug 2022, 21:39
av Silverpil1
Hei, jeg har sjekket begge jordingspukter men feilen er fortsatt der. Blinklysfunksjon kommer og går og kupelyset blunker. Noen som har tips eller kan hjelpe? Har EU i september og vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Ellers er bilen i fin stand 130.000 km kun en servoslange som skal byttes. Om jeg ikke får fikset det elektriske er jeg redd det er slutten.

Re: 2003 9-3 aut. hatchback: blinklys/interiørlys problemer

Lagt inn: 04 aug 2022, 23:33
av Kato
Jeg ser ikke hvor feilen(e) ligger, slik umiddelbart, men skal man resonnere litt er det tre "systemer" som dette gjelder: innerbelysning, knappebelysning og blinklys, som har litt forskjellig jord- og spenningsfordeling.

Jord: Innerbelysning og bakre blinklys har jord over "G3" som er sjekket, gearspaklys og varselblinkknappen har felles jordpunkt "G34P" (v/A-stolpe) som også er sjekket. Fremre blinklys har hver sitt forskjellige jordpunkt, sammen med mange andre "abonnenter".

Spenningsforsyning: Innerbelysning og knappebelysningen har fellesskap i sikring #4 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet. Blinklys har spenningsforsyning og "styring" via sikringene #2 og #22 i IPEC.

Én fellesnevner for de tre systemene er Dashboard Integrated Central Electronics (DICE). Om det er denne som skaper problemene er vanskelig å si, idet den styrer så mye annet som det da også skulle bli problemer med.

To saker som kan kontrolleres:

- Spenningsmåling på sikringene #2, -4 og -22 når problem oppstår; skal være stabil;

- Kontroll av soklene til sikringene for irr, Bruk gjerne kontaktspray i disse. Sjekk også sikringene #11, -17 og -35 (bl.a. for DICE) på tilsvarende måte.

Jord for DICE er ett av punktene v/venstre A-stolpe og ett av de ved høyre -.