2003 9-3 aut. hatchback: blinklys/interiørlys problemer

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Silverpil1
Innlegg: 4
Registrert: 16 nov 2021, 21:08
Navn: Anders Welle

2003 9-3 aut. hatchback: blinklys/interiørlys problemer

Legg inn av Silverpil1 » 16 nov 2021, 21:39

Kupelys og gearspaklys og varselblinkknappen blinker, det veksler mellom blinking og slukket. Blinklysene fungerer da enten uregelmessig eller ikke i det hele tatt. Alt kommer og går. Batteri er nytt og lading fungerer. Har sjekket sikringer. Har noen tips?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 2003 9-3 aut. hatchback: blinklys/interiørlys problemer

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 nov 2021, 18:44

Fysste som slår meg er jording, du kan jo sjekke jordninga som finns ved venstre baklykt, om den ser bra ut. Evt jordninga ved högre A-stolpe, antek lettaste måten å finne den på er å ta ut hanskerommet.

Silverpil1
Innlegg: 4
Registrert: 16 nov 2021, 21:08
Navn: Anders Welle

Re: 2003 9-3 aut. hatchback: blinklys/interiørlys problemer

Legg inn av Silverpil1 » 23 nov 2021, 20:13

Takk, skal sjekke dette!

Silverpil1
Innlegg: 4
Registrert: 16 nov 2021, 21:08
Navn: Anders Welle

Re: 2003 9-3 aut. hatchback: blinklys/interiørlys problemer

Legg inn av Silverpil1 » 03 aug 2022, 21:39

Hei, jeg har sjekket begge jordingspukter men feilen er fortsatt der. Blinklysfunksjon kommer og går og kupelyset blunker. Noen som har tips eller kan hjelpe? Har EU i september og vet ikke hva jeg skal gjøre med dette. Ellers er bilen i fin stand 130.000 km kun en servoslange som skal byttes. Om jeg ikke får fikset det elektriske er jeg redd det er slutten.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 2003 9-3 aut. hatchback: blinklys/interiørlys problemer

Legg inn av Kato » 04 aug 2022, 23:33

Jeg ser ikke hvor feilen(e) ligger, slik umiddelbart, men skal man resonnere litt er det tre "systemer" som dette gjelder: innerbelysning, knappebelysning og blinklys, som har litt forskjellig jord- og spenningsfordeling.

Jord: Innerbelysning og bakre blinklys har jord over "G3" som er sjekket, gearspaklys og varselblinkknappen har felles jordpunkt "G34P" (v/A-stolpe) som også er sjekket. Fremre blinklys har hver sitt forskjellige jordpunkt, sammen med mange andre "abonnenter".

Spenningsforsyning: Innerbelysning og knappebelysningen har fellesskap i sikring #4 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet. Blinklys har spenningsforsyning og "styring" via sikringene #2 og #22 i IPEC.

Én fellesnevner for de tre systemene er Dashboard Integrated Central Electronics (DICE). Om det er denne som skaper problemene er vanskelig å si, idet den styrer så mye annet som det da også skulle bli problemer med.

To saker som kan kontrolleres:

- Spenningsmåling på sikringene #2, -4 og -22 når problem oppstår; skal være stabil;

- Kontroll av soklene til sikringene for irr, Bruk gjerne kontaktspray i disse. Sjekk også sikringene #11, -17 og -35 (bl.a. for DICE) på tilsvarende måte.

Jord for DICE er ett av punktene v/venstre A-stolpe og ett av de ved høyre -.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar