Skifte høyttalere i dører, NG 9-3

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Josc
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2019, 20:20
Navn: Jan O. Juliussen

Skifte høyttalere i dører, NG 9-3

Legg inn av Josc » 05 apr 2022, 20:19

Hei,
Jeg håper det er noen flere enn meg som er bilstereo-/hifi-interesserte her!
Jeg har nemlig en 2009 9-3 Aero som jeg hadde tenkt å bygge stereoanlegg i. Akkurat nå er jeg på samle utstyr og deler-stadiet. Har fundert ut det aller meste, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal løse installering av nye høyttalere i dørene. Jeg husker ikke de forskjellige betegnelsene for stereopakkene, men denne har systemet med sju høyttalere og én forsterker i bagasjerommet.

Jeg har et 3-veis sett med Focal Flax-høyttalere som jeg har tenkt å montere i bilen. Med høyttalere av det kaliberet vil jeg gjerne få montert dem på et stødig vis i dørene, gjerne med ringer/spacere i aluminium eller kryssfiner, som festes med blindmuttere. Vet enkelte kapper i stykker originalhøyttalerne og lager adaptere av dem, men jeg vil helst beholde muligheten til å sette i originalene ved eventuelt salg. Er det noen her som har byttet ut høyttalerne i dørene på en NG og har bilder av hvordan de gjorde det? Skulle gjerne også sett noen bilder av hvordan selve stålet i døren ser ut under høyttaleren og bak «skum-dampsperren». Skulle tatt en kikk selv, men har ikke tilgang til bilen på en stund, og skulle gjerne bestilt eventuelle deler allerede nå. Håper noen kan hjelpe!(:

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Skifte høyttalere i dører, NG 9-3

Legg inn av 2fat2fly » 06 apr 2022, 06:34

Om du har anlegget med 7 høyttalere, har du det som heter Premium 150.

Her har du følgende høyttalere:
Dashbord senter: 4"
Dashbord høyre/venstre: 3,5"
Dører foran: 6,5"
Hattehylle høyre/venstre (sedan): 4"
Bakluke høyre/venstre (combi): 3.5"

Selv har jeg ikke bygget om det orginale stereolanlegget til noe uorginalt, jeg har bare oppgradert og lagt til ekstra sub.

Siden det er plass til 6,5" i dørene, og 3,5" i dashbord (og 1" diskant på noen), passer jo dette perfekt for et 3-veis sett.
I og med vi ikke er i stand til å høre stereo når lyden kommer bak oss, ville jeg hatt en sub og mulignes noe mellom-bass bak. Er du heldig kan du finne noen dørtrekk bak fra en bil med Bose-anlegg (de eneste bilene med høyttalere i bakdørene) og montere 5,25" mellombass her.
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

Josc
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2019, 20:20
Navn: Jan O. Juliussen

Re: Skifte høyttalere i dører, NG 9-3

Legg inn av Josc » 06 apr 2022, 08:33

Det høres ut som det stemmer bra det, ja.
Har kontroll på høyttalerstørrelser osv, og høyttalere bak er uinteressant, da jeg stort sett er alene i bilen. Diskanter havner i A-pilarene og senterhøyttaler er borte for lengst, til fordel for 4G- og GPS-antenner😅

Tenkte mest på innfesting av 6,5-tommerne, ettersom dette sjelden er plug and play, og Saab har jo som kjent ofte en del finurlige løsninger på ting og tang. Skjønte at det ikke kom til å bli så enkelt som å bare skru en spacer inn over hullet, ettersom det er en del ujevne flater osv. Har googlet meg halvt ihjel for å prøve å finne ferdigadaptre til 9-3, men uten resultat. I går kom jeg imidlertid over noe som ser ut som en løsning på en polsk(!) nettbutikk, nemlig disse: http://sklep.basser.pl/en/mdf-speaker-a ... -saab.html
De kan jo kanskje være interessante for andre som har støtt på dette problemet også (:
Får bare krysse fingrene for at passformen er sånn nogenlunde!

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Skifte høyttalere i dører, NG 9-3

Legg inn av 2fat2fly » 06 apr 2022, 12:54

Jeg har som tidligere nevnt ikke bygget noe særlig anlegg i Saab, men har bygget en del tidligere.
Når det kommer til utforinger, er jeg fanatisk glad i kryssfiner/MDF og overfres, men også glassfiber (stort sett til sub).

Dessverre er det svært få produkter du får kjøpt over disk som passer til akkurat ditt oppsett.

Her er link til det forskjellige høyttalerene:
https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =521757233

Her er en beskrivelse på hvordan du demonterer/monterer høyttalere i dørene:
https://saabwisonline.com/b6/9-3/2009/3 ... emove-565/

Håper dette gir deg en bedre oversikt.
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

Svar