Xenon "left dipped beam failure"

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Martine Margrethe
Innlegg: 1
Registrert: 24 mai 2022, 17:49
Navn: Martine Margrethe Søreng

Xenon "left dipped beam failure"

Legg inn av Martine Margrethe » 24 mai 2022, 17:52

Hei!
Jeg har et problem på min Saab 9-3 2005 modell, med xenonlys. Feilmeldingen lyder som følger: "left dipped beam failure".
Jeg har prøvd å bytte både pære og tenner uten hell. Prøvde i dag med å løsne fronten og lyktene for å sjekke ballasten/styreenheten. Da så jeg at det var irr både i ballasten og i koblingen ballast-lykt. Da jeg byttet om på ballastene (altså satte den fungerende over på venstre side) lyste det fortsatt ikke.
Tar gjerne imot tips og råd om dere har noen!

2fat2fly
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 90
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Xenon "left dipped beam failure"

Legg inn av 2fat2fly » 25 mai 2022, 06:31

Hei!

Har du sjekket både tenner (11) og elektronikk enhet (14)?

Bilde
`03 9-5 SC Silver 2.0 Vector - Hugget
`04 9-3 SS Black Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun steg 2 - Hugget
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID - Steg 1, skal bli bruks-/vinterbil.
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - Nåværende bruks/vinterbil.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 929
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Xenon "left dipped beam failure"

Legg inn av Kato » 25 mai 2022, 15:23

Martine Margrethe skrev:
24 mai 2022, 17:52
- Jeg har prøvd å bytte både pære og tenner uten hell. Prøvde i dag med å løsne fronten og lyktene for å sjekke ballasten/styreenheten. Da så jeg at det var irr både i ballasten og i koblingen ballast-lykt. Da jeg byttet om på ballastene (altså satte den fungerende over på venstre side) lyste det fortsatt ikke.
Såfremt bytte av pære og tenner var mot kjent fungerende tilsvarende (fra høyresiden?) er det ikke usannsynlig at det er utgangen av elsentralen (UEC) i motorrommet som kan ha blitt knekt av irret (kortslutning) i kontakten til styreenheten. Eller at ledningen kan ha irret av et stykke inne i isolasjonen.

Kontrollér for spenning mellom pinnene #3 (grå) og #1 (sort) i kontakten til styreenheten: https://saabwisonline.com/images/9440/img-f5/f5l01x.jpg.

At UEC svikter i sammenheng med xenon er det flere eksempler på; her er ett: viewtopic.php?f=37&t=47845&sid=a3f7f9d1 ... c90a0b9a91.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar