Bytte instrumentpanel?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Josc
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2019, 20:20
Navn: Jan O. Juliussen

Bytte instrumentpanel?

Legg inn av Josc » 19 jun 2022, 23:02

Jeg var ute og kjørte en tur i dag, da jeg la merke til at 80 på speedometeret plutselig føltes en god del raskere enn normalt. Sjekket med gps på mobilen og fant ut at speedometeret konsekvent viste 20 km/t for lavt.. har ganske hullete vei hjem, og etter en tur over der, viste det i stedet for mye. Stoppet så bilen, og på neste tur viste igjen speedometeret 20 for lite, og turtelleren viste også altfor lavt turtall. I frustrasjonen ga jeg dashbordet en (ikke veldig hard) dask, hvorpå hele speedometernålen ramlet av, og jeg har nå bare et hull med to LED-dioder rett i fjeset der hvor den pleide å sitte..

Det er åpenbart at det var noe feil med selve instrumentpanelet i utgangspunktet, så nå lurer jeg på å prøve å bytte det. Jeg kan uansett ikke kjøre uten særlig lenge. Er det noen her som har forsøkt seg på dette? Regner med at trippteller osv følger bilen, så hvor mye trøbbel vil det vøre å få gjort dette selv? Ser et nytt panel kan skaffes for rundt tusenlappen. Er det evt noen som tar på seg reparasjon av instrumentpaneler her til lands?

Har bare én bil, og er avhengig av den for å komme meg på jobb, og det er vel usikkert om bilen i det hele tatt er kjørbar uten instrumentpanel, i fall jeg blir nødt til å sende det til rep. Skulle derfor gjerne fått det til selv. All informasjon mottas med takk!

Edit: Bilen er en 2009 9-3 BioPower!
Sist redigert av Josc den 20 jun 2022, 08:27, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av 2fat2fly » 20 jun 2022, 07:00

For meg virker det som om det kun er selve nålen som har løsnet fra festet sitt.
Det er mulig å åpne dette og feste nålen på nytt igjen.

Det er også mulig å gifte inn nytt instrumentpanel med Tech2.
Du må da huske på å finne et med lik eller lavere km.stand enn det ditt eget har, da det kun er mulig å justere om km.stand på et "nytt" instrumentpanel,
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

Josc
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2019, 20:20
Navn: Jan O. Juliussen

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av Josc » 20 jun 2022, 07:44

Hm. Kan det være at både nålen til speedometer og turteller har løsnet samtidig?

Turtellernålen viser feil nå også, men flytter seg både opp og ned når jeg kakker litt på dashen over, sånn oppførte speedometernålen seg også, før den falt av..

Dersom de bare har løsnet, hvordan får jeg evt kalibrert dem når jeg monterer dem på igjen?

Og hvis jeg skulle få giftet inn et eventuelt brukt panel med lavere kilometerstand, vil jeg vel uansett få et forklaringsproblem ved neste PKK? Eller er det mulig å justere opp, men ikke ned?
Sist redigert av Josc den 20 jun 2022, 08:38, redigert 1 gang totalt.

Josc
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2019, 20:20
Navn: Jan O. Juliussen

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av Josc » 20 jun 2022, 08:32

Kom forøvrig over en som mente at det bare var å flytte ett av kretskortene fra det gamle panelet over på et eventuelt nytt, for å beholde både kilometerstand og «giftemål» til bil. Det var da snakk om en 2007-mod 9-5. Noen som vet noe om dette?

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av 2fat2fly » 20 jun 2022, 09:46

Beklager dårlig forklaring!

Du kan ikke justere ned km.stand på hverken det nye eller det gamle instrumentpanelet.
Begge kan kun justeres opp.
Det er derfor du bør få tak i et nytt met lik eller lavere km.stand.

Får du tak i et nytt instrumentpanel med høyere km.stand en det bilen din har nå, er km.stand på nytt intrumentpanel det laveste du kan benytte etter bytte. Dette kan ikke endres senere.

Å bytte kretskort vil ikke hjelpe, det er det samme som å bytte hele panelet.
Dette må giftes inn i bilen med Tech2 for å få start på bilen igjen etterpå.

Slik ser det ut demontert på 03-06 modeller:
Bilde
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

Josc
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2019, 20:20
Navn: Jan O. Juliussen

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av Josc » 20 jun 2022, 10:10

2fat2fly skrev:
20 jun 2022, 09:46
Beklager dårlig forklaring!

Du kan ikke justere ned km.stand på hverken det nye eller det gamle instrumentpanelet.
Begge kan kun justeres opp.
Det er derfor du bør få tak i et nytt met lik eller lavere km.stand.

Får du tak i et nytt instrumentpanel med høyere km.stand en det bilen din har nå, er km.stand på nytt intrumentpanel det laveste du kan benytte etter bytte. Dette kan ikke endres senere.

Å bytte kretskort vil ikke hjelpe, det er det samme som å bytte hele panelet.
Dette må giftes inn i bilen med Tech2 for å få start på bilen igjen etterpå.

Slik ser det ut demontert på 03-06 modeller:
Takk, det forklarte mye! Da blir det vel litt graving hos diverse huggere.. Men da må vel kanskje et brukt instrumentpanel giftes ut fra donorbilen for å la seg gifte inn i min, eller? Og, lurer på om det må være det eksakte panelet til min modell. Eller om et panel fra en diesel/modell med turboklokke vil funke eventuelt.. Høres ut som det kan bli et prosjekt å få skaffet ett til eksakt riktig modell, med lavere kilometerstand.. Har de fleste GM-verksteder tilgang til og kunnskap til å gjøre dette med tech2? Høres ut som det enkleste kanskje blir å forsøke å sette på nålene igjen selv, men er det noen fare for å immobilisere bilen dersom jeg tar ut panelet og setter det inn igjen? Regner med jeg burde være trygg hvis jeg kobler fra batteriet først..?

Får vel kanskje prøve å finne noen som kan reparere om jeg ikke får det til selv. Virker som det kan bli vanskelig å sette inn et nytt, ut fra svarene her :|

Josc
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2019, 20:20
Navn: Jan O. Juliussen

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av Josc » 20 jun 2022, 10:25

Jeg maser fælt her nå, men forutsatt at det er klokkene som er defekte, men kretskortet er ok, burde det kanskje være mulig å bytte kun klokkene og beholde kretskortet, eller..?

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av 2fat2fly » 20 jun 2022, 11:10

Ingenting som er mas her, det er derfor vi har dette forumet! :)

Hva er km.stand på bilen din?

Det er forskjell på instrumentpanel for diesel og bensin, samt manuell og automat.
Du må ikke gifte ut noe på NG 9-3, det må kun giftes inn.
Om du skal få tak i et brukt, prøv å få tak i et med dokumentert km.stand/ta bilde av dette før demontering.
Km.stand må ikke være nøyaktig, men om du er som meg har du vel ikke lyst på så mye mer på måleren enn du må... ;)

Det er smart å koble fra batteriet uansett hva en skal jobbe på av det elektriske i bilene våre.
Ikke skal det være noe fare heller da.

For å få ut instrumentpanelet må du ta ut luftventiler til venstre og midt i dashbord, radio og det lille "ESP" panelet til venstre for radioen.
Deretter fjerner du alle torx T25 skruene som holder rammen rundt på plass.
Og til slutt tar du ut de fire T25 skruene som holder intrumentpanelet på plass.

Følge gjerne instruksjonen her:
https://saabwisonline.com/b6/9-3/2009/3 ... emove-625/
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

Josc
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2019, 20:20
Navn: Jan O. Juliussen

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av Josc » 20 jun 2022, 21:23

Tusen takk for informativ post med masse god hjelp! Kilometerstanden på bilen er 147 000. Det var mange instrumentpaneler til 9-3 på finndel.no, men stort sett alle var til diesel og/eller automat. Fant imidlertid ett til en bensin manuell, dog til blodpris. Så da er det vel en mulig løsning å ta med dette til et GM-verksted og få dem til å gifte det inn, tenker jeg riktig da?

Jeg tenker å prøve å demontere og feste nålene selv i første omgang, siden jeg strengt tatt ikke har stort å tape på det. Det eneste som bekymrer meg er om jeg finner riktig nullpunkt for nålene. Jeg regner med jeg må lime dem fast eller noe i den duren, og da er det nedtur å oppdage at man har limt nålen dønn fast på ti km for lite etter man har montert alt :|

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av 2fat2fly » 21 jun 2022, 07:09

Du kan jo sjekke om det er noen lokale entusiaster som har Tech2 med sikkerhetstilgang. Det er flere og flere entusiaster som har det nå. Jeg benyttet det selv senest i går ved bytting av speil på en av mine egne biler.

Det var ikke høye km.standen... :o Ser jo at det kan være en utfordring å finne.
Fant nettopp et til min godbil med turbonål med 163.000 på telleren til 900,- + frakt hos en hugger.
Følg gjerne med på biler til hugging også, du kan finne mange godbiter der og.

Jeg ville ikke limt noen ting fast i instrumentene, Alt er av svært lav vekt, og kun presset på.
Du har nok bare hatt maks uflaks, dette er ikke noe som vanligvis skjer.
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

Josc
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2019, 20:20
Navn: Jan O. Juliussen

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av Josc » 21 jun 2022, 07:58

Ja, det går jo an å forhøre seg litt rundt om det, eventuelt!

Nei, så det var ikke bare bare å finne et med riktig stand. Det er vel hos huggere som er aktuelt ja, fant ett hos hugger, som han skulle ha 2000 for, synes det var i overkant, men men. Er det slik å forstå at ladetrykksmåleren vil virke på en bil som ikke hadde det originalt også, så lenge det er riktig kasse og drivstoff? Det hadde jo gjort seg(:

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av 2fat2fly » 22 jun 2022, 06:29

Følg med hos huggere, finn og facebook. Plutselig dukker det opp en delebil med rett instrumentpanel og km.stand.

Dette har jeg ikke får bekreftet, men hørt fra en meget kyndig person:
På diesel (iallefall 120hk) uten turbonål, er det ikke mulig å ettermontere.

Men på bensin er dette ikke noe problem å få til så lenge en har tilgang til Tech2 med sikkerhetstilgang.
Instrumentpanel med turbonål finnes på 2.0t (B207L) og Aero (B207R). 1.8t (B207E) er levert uten.
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

Josc
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2019, 20:20
Navn: Jan O. Juliussen

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av Josc » 04 jul 2022, 09:14

Siden det kom et spaminnlegg i tråden her nå, så kan jeg jo komme med en liten oppdatering: Tok mot til meg og skrudde ut instrumentpanelet i går. Det gikk stort sett greit, bortsett fra det lille panelet ved siden av radioen, med night panel etc. Det fikk jeg ikke ut uten å rett og slett bryte det ut. Dermed åpnet det seg på vei ut, og mange, mange bittesmå plastaktuatorer til knappene forsvant ned i dashbordet. Fikk nå likevel lappet det sammen med dem som var igjen, nok til at det kan brukes. Så fort instrumentpanelet var ute, var det ganske grei skuring, faktisk!

Fire skruer bak panelet, så var klokker og alt fremme i dagen. Og du hadde rett 2fat2fly, det var rett og slett bare å presse nålene på riktig plass! Det ble litt tipping med tanke på hvor nullpunktet var, men jeg tror jeg traff rimelig bra. Ser når jeg måler med gps at speedometeret viser noen prosent for mye (ca 73-74km/t ved reell hastighet 80), men det kan jeg leve med, heller enn å skru opp igjen. Det er kanskje rundt der de ligger originalt også, ikke vet jeg.

Men, det ble nå i alle fall en suksesshistorie, hjertelig takk for masse god hjelp!
Nå må jeg bare lære meg å sveise, så jeg får tatt hjulbuene som er i ferd med å bukke under for rusten😅

Brukeravatar
2fat2fly
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 147
Registrert: 24 nov 2020, 12:13
Medlemsnummer: 3111
Navn: Lauritz Andrè Heskje
Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av 2fat2fly » 06 jul 2022, 15:28

Så bra det ordnet seg! :)

Me trist noe gikk i stykker! Har du reserve, eller trenger du?

Her ser du panelet som gikk i stykker.

Bilde

Bilde

Jeg har sirklet inn pinnene som må klemmes sammen for å få dette ut.
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket

Josc
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2019, 20:20
Navn: Jan O. Juliussen

Re: Bytte instrumentpanel?

Legg inn av Josc » 06 jul 2022, 19:18

Det stemmer! Panelet på NG ser riktignok litt annerledes ut, det holdes sammen med plastklips i stedet for skruene på baksiden. Om det hadde vært et slikt som på bildet, ville det gått bra! Klipsene på baksiden er imidlertid like, og jeg visste egentlig hvor de var, men klarte ikke finne dem/skjønne hvordan jeg skulle få klemt dem sammen, så frem- og bakparten av panelet falt fra hverandre på vei ut.
Så ingenting ble ødelagt sånn sett, men alle de bittesmå plastdingsene som sørger for at plastknappene interagerer med kretskortet forsvant inn i dashbordet og på gulvet.

Vurderte å kjøpe et nytt på eBay, men etter å ha funnet ut at det koster fra (!) 600 eksl. frakt, bestemte jeg meg for å lete litt til. Klarte å finne igjen akkurat nok av dem til å få night panel-knappen og lysjusteringen for instrumentpanelet til å funke. Bilen har heldigvis ikke høyere utstyrsnivå enn at det kun er de to som funker😅

Forøvrig - noen som vet hva de to nederste knappene på panelet gjør i biler med forskjellige utstyrsnivå? Den nederste knappen i min er helt blank, mens den nest nederste er merket med en strek, har alltid syntes det var litt merkelig:


Bilde

Svar