Lading av yellowtop batteri KRISE!

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Lading av yellowtop batteri KRISE!

Legg inn av Runar N403 » 28 jun 2005, 22:16

Her om dagen tenkte jeg at jeg skulle være litt "barsk" å legge opp egen lade kabel fra dynamoen og rett på batteriet. Funka fint et par-tre dager, men nå i kveld ville ikke yellowtop batteriet ta skikkelig lading.. spenninga lå på ca 12 volt på tomgang, å det er jo for lite! Så tok jeg av den nye ladekabelen, i tilfelle, men ikke noe forskjell.
Prøvde et gammelt batteri, og det tok lading som vanlig.
Virker jo som gulltoppen har paia, men i flg batteriladern er det i orden.. å gulltoppen skal jo ærlig talt tåle litt!
Er det noe som tilsier at ladekabel rett på batteriet ikke skulle være smart? Går ladinga på tenning?
Regner nesten med at gulltoppen ikke takker for seg uten videre... Det skal sies at det ikke er nytt, men lell a gitt!?
Det er snakk om en 9k turbo M88 med ACC og hele pakka, så dynamoen burde vel være stor nok til å takle gulltopp og brukbar stereo? (80-90 amp??)

Runar
Sist redigert av Runar N403 den 29 jun 2005, 12:13, redigert 2 ganger totalt.
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
mlillemo
Innlegg: 12
Registrert: 10 mai 2005, 01:00

Legg inn av mlillemo » 28 jun 2005, 22:46

Optimalr skal ladespenninga være 14.4 volt, noe som laderegulatoren skal ta seg av. Å koble forbi den er ingen god ide, men vil heller anbefale nye børster i dynamo og ny laderegulator.

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 28 jun 2005, 23:45

kan se ut som det er gultoppen som takker for seg.. funker som et skudd med standard batteri. prata med en bilelektrofagmann i sta som mente at ladekabel rett på batteriet var greit.. Den er naturligvis kobla inn etter regulatoren!
Fikk også høre at optima ikke er så bra som mange mener.. Andre erfaringer?

-R-
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 29 jun 2005, 07:43

Jeg hadde et rødt et i sju år, før det ble dyputladet over tid og ergo tok kvelden. Bare positive erfaringer med det jeg ihvertfall.

Jobbet med dette i forsen også, og der testet vi Optima vs vanlige batterier. De holdt startstrøm tre ganger lengre enn std batterier....
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 29 jun 2005, 12:19

Hjelp!
Det er noe mer feil her gitt... bilen fikk et batteri som virka i går kveld.. i dag da jeg skulle dra på jobb, var batteriet utlada. starta med startkabler å dro på jobb. litt over 2 mil som burde være nok til å lade batteriet nogenlunde. men nå er det tomt igjen! Lada seg ut på noen timer...! ladespenninga så grei ut i dag på tur til jobb.. noen som har sett noe lignende?

-R-
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 29 jun 2005, 12:26

Mulig jeg ikke leste hele strengen godt nokk, men var det slik at du kopplet batteriets pluss pol direkte til dynamoens regulator ?
I så fall vill det kanskje ikke være noen bryter som bryter kretsen til batteriet når tenninga går av. Dermed skulle man tro at batteriet tapper seg ut gjennom dynamoen. Dynamoen er jo som en slags "motsatt" el motor og når den ikke pusher spenning ut har den en tendens til å bruke litt strøm viss den får mulighet til det. :roll: :oops: :ashamed
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 29 jun 2005, 12:33

det skal nå visstnok gå greit det. Regulatoren fungerer ikke som en diode da?
Men uansett, jeg kobla fra den ladekabelen før jeg dro på jobb i dag, så det skulle ikke ha noe med saken å gjøre! Men et eller annet tapper nå batteriet, å det liker jeg ikke :angered: :P
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 29 jun 2005, 12:47

Bytte generator :wink: ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 29 jun 2005, 13:27

Sette på hovedstrømbryter da..... Kanskje det er stereoanlegget ditt som drar noen amps i krypstrømmer viss det også er koplet direkte til batteriet. :roll:
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 29 jun 2005, 13:37

Sikringa til stereon var kobla ut i natt, å det lada seg ut uansett..
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 jun 2005, 13:59

Det er da endel enkle måter å sjekke dette på.

Begynn med å løfte av den ene batteripolen, når du prøver å koble den til igjen så se om det gnistrer mye.... Litt gnist er vanlig men det skal ikke være mye.
Hvis det gnistrer mye så er det noe som trekker mye strøm... Prøv det samme med evt ekstrraledninger du har koblet til batteriet.
Hvis du ikke finner hva som trekker strøm med denne metoden så fortsetter du med å gjøre det samme med sikringene inne i bilen.
Du kan jo selvfølgelig bruke et amperemeter til å sjekke dette også.

Det er ingen problemer med å dra en plusskabel direkte fra dynamoen til batteriet men du bør også oppgradere jordingen hvis det skal hjelpe noe særlig.

Optima-batteriene er gode men de er faktisk vare på lading, de har ikke godt av for høy ladespenning(ikke over 14.4) og de bør absolutt ikke tømmes helt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 29 jun 2005, 14:03

Genialt! Det har jeg ikke tenkt på. Takker for alle svar!
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 30 jun 2005, 14:13

Det kan se ut som startern trekker litt strøm når bilen står... Det kan da umulig stemme? har ikke fått målt ampere enda, for jeg har rota bort multimeteret mitt... argh! slår ei lita gnist når jeg legger kabelen til starteren mot plusspolen.

-R-
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Svar