Handsfree på 9-5

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Handsfree på 9-5

Legg inn av Stalfa » 03 jun 2006, 18:14

Det fulgte meg en handsfree sak med 9-5en. Mener det er det som følger med pil5 pakken.
Det står skrevet Sony Ericsson på men selv ikke damens K700 passer inn. Er det omstendig prosess og få byttet ut holderen?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 jun 2006, 18:24

Det som ligg ved originalt ifrå SAAB er vel merre muting, mikrofon, og ordning slik at lyden kjem ut gjennom originale høgtalarar. Ellers må det inn boks ifrå kvar enkelt produsent, for Ericsson sitt vedkommande fks. HCH-22 (som passar monge modellar). Utfordringa er å finne ut kva systemkabel (kabel mellom boks og telefon), og holdar kvar enkelt telefon skal ha.

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 03 jun 2006, 19:11

Har en kompis som jobbet til Commit med handsfree montering ++ i Trondheim for noen år siden, da lå de ved Din Bil (vet ikke om de er der nå men..), så de hadde veldig mange Saab inne for handsfree-montering. Har TEL1 på min, så spurte han om hjelp, han sier det ligger en standard rund kontakt bak teppet på høyre side av girspaken. Den har ikke annet en +12V og jording, 2 ledninger til høyttalerne og ledning til muting av lyden (MULIG jeg husker feil..).

UANSETT, han sa at det bare er å koble selv, da det er helt basic! Trenger bare å kjøpe en kontakt som passer (er visst en helt vanlig billig kontakt, men husker ikke navnet nå), og koble til de ledningene som er på handsfree basen. Saab har koblingsskjema til det, trenger IKKE kjøpe dyr handsfree fra Saab mente han!

Så kjøp en handsfree til den mobilen man har, koble til ledningene til kontakten som ligger der. Ferdig! :D
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 jun 2006, 10:37

Er det sony ericsson handsfree, med holder i bilen kan du se på holderen om kontaktene i holderen ser like ut, isåfall er det å kjøpe bare holderen til k700. Denne er lett å skifte, trykk inn "knappen" mitt i holderen du har, press holderen opp og vipp ut kabelen under med et skrujern (er et hull der). Jeg har selv slik handsfree og har brukt den til mange telefoner bare med å bytte holder..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 05 jun 2006, 18:56

Freshmaker N237 skrev:Er det sony ericsson handsfree, med holder i bilen kan du se på holderen om kontaktene i holderen ser like ut, isåfall er det å kjøpe bare holderen til k700. Denne er lett å skifte, trykk inn "knappen" mitt i holderen du har, press holderen opp og vipp ut kabelen under med et skrujern (er et hull der). Jeg har selv slik handsfree og har brukt den til mange telefoner bare med å bytte holder..
Takker for tipset. Mor gjordet det på 2 minutter mens vi var ute på søndagsturen. Da blir utfordringen å finne en holder som både passer K700 og en P910. :)
Blåtann er kanskje løsningen.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 jun 2006, 20:30

Stalfa skrev:
Freshmaker N237 skrev:Er det sony ericsson handsfree, med holder i bilen kan du se på holderen om kontaktene i holderen ser like ut, isåfall er det å kjøpe bare holderen til k700. Denne er lett å skifte, trykk inn "knappen" mitt i holderen du har, press holderen opp og vipp ut kabelen under med et skrujern (er et hull der). Jeg har selv slik handsfree og har brukt den til mange telefoner bare med å bytte holder..
Takker for tipset. Mor gjordet det på 2 minutter mens vi var ute på søndagsturen. Da blir utfordringen å finne en holder som både passer K700 og en P910. :)
Blåtann er kanskje løsningen.
Det er ikke helt lett å finne en holder som passer begge, de holderene som tar flere telefoner kan man ikke bytte plugg under..
Styrer med DAB og AUX

Fole_Gale
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 12 mar 2007, 10:24
Medlemsnummer: n999
Navn: Roger Øverland
Bil: Saab 9-5 2.0 SE

Koblingsskjema

Legg inn av Fole_Gale » 20 mai 2007, 14:17

Noen som har dette og kan legge ut et bilde over hva hver kabel er til?
Da tenker jeg på denne overgangen/kabelen man kobler til Saab sin kontakt og som har kun løse ledninger ut. Driver å kobler, men det hadde vert greit med en oversikt. Fant et bilde på nettet over skjemaet (http://photo.platonoff.com/Auto/2003081 ... Cradle.jpg ), men er litt utydelig på hva som er hva.

Noen som kan hjelpe i dag?

Roger
Roger Øverland
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 20 mai 2007, 14:55

Hei!

Kjøpte en Nokia CK-7W http://www.nokia.no/phones/enhancements/ck7w/, den fungerer med alle bluetooth telefoner. Kjøpte en kabel på Saab-Huset som jeg satte på kontakten som lå bak ACC-panelet, som passet rett på boksen fra Nokia. Det var det!! I tillegg er det med en liten fjernkontroll. Man kan også bruke en kabel som passer til alle Nokia telefoner, om man ønsker det istedet for/i tillegg. Kjøpte en Nokia CR39 som holder, og festet denne med strips i luftuttaket øverst i midten på dashbordet. Bilde

Betalte vel ca 195,- for holderen, og 1095,- for Nokia Ck-7W, pluss ca. 300 (?) for kabel hos Saab-Huset. Hadde TEL1 liggende klart, dvs pluggen bak ACC-panelet.

Bruker den kun via Bluetooth, både på min og samboeren sin (avhengig av hvem som kjører, bare en tilkoblet samtidig selvfølgelig..). Fungerer utmerket!! Ingen hopp/skurr eller lignende, ren og fin lyd og enkel i bruk. Står tilkoblet på telefonen når jeg starter bilen, frakoblet når jeg stopper. Kan tilkoble mobilen etter bilen er startet ved å trykke og holde inn knappen på fjernkontrollen, om jeg har glemt å slå på bluetooth.

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 20 mai 2007, 16:42

Akkurat sånn bluetooth handsfree er det i 9-5en til pappa også, funker kjempe bra.

En veldig enkel "holder" til mobilen er sånn magnet greie som pappa har, da har du en magnet som du fester på dashbordet et sted med dobbelsidig teip, også er det en tynn magnet som du klistrer bakpå mobilen, det funker helt fint.
Den magneten du fester på mobilen er ca 2x4cm hvis jeg husker fiktig, og 1mm tykk, så den er ikke i veien når du bruker mobilen ellers. Når man kjøper sånn tror jeg faktisk at det følger med flere av de tynne magnetene for hvis man bruker flere mobiler i samme bilen.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Fole_Gale
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 12 mar 2007, 10:24
Medlemsnummer: n999
Navn: Roger Øverland
Bil: Saab 9-5 2.0 SE

Legg inn av Fole_Gale » 20 mai 2007, 17:04

Jeg fant jeg fant. det var dette jeg var ute etter: http://www.saab9-5.com/howto/phone.htm

Monterte et ck-20w (http://www.nokia.no/phones/enhancements/ck-20w/)

Jeg har fremdeles ønske om å utvide dette til å kunne gi meg stereolyd over blåtann fra mobilen. Men da må jeg i tillegg til å nytte telefoninngangen bruke aux/cd inngangen. Så det får bli neste gang. Settet fungerer jo med mono-lyd, også når jeg spiller av musikk via telefonen.

Videre kan jeg koble på GPS og styre dette via blåtann, så sant mobilen støtter dette. Nå gjenstår det bare å fikse SID'en, mangler jo noen punkter:(

Takker for alle tips:)

Roger
Roger Øverland
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096

Svar