Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
	Moderator: Moderatorer
	
			
		
		
			- 
				
																			
								Supersaab							 
						- Grunnladetrykk

 			
		- Innlegg: 67
 		- Registrert: 24 feb 2004, 01:00
 		
		
											- Sted: Lillehammer
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Supersaab » 22 mai 2009, 12:20
			
			
			
			
			Har fått en klakkelyd som kommer fra høyre framhjul på 9-5'n. Denne klakkelyden kommer kun når jeg svinger til høyre. (høres nesten ut som det er et eller annet som subber innpå noe) Mistenker drivknuten...men lyden kommer bare når jeg har en hastighet på ca. 40km/t og oppover. Har prøvd å kjøre med fullt rattutslag mot høyre på parkeringsplass, men da hører jeg ikke lyden. Skal man ikke høre lyden da hvis det er drivknuten?
Har også hatt en liten dunkelyd fra høyre framhjul en stund nå når jeg kjører over dumper i veien (f.eks ved fartsdumper hører jeg lyden godt). Kan dette ha sammenheng med denne klakkelyden som har kommet nå??
Dette gjelder min 9-5 aero 2000mod.
Håper noen kan komme med tips om hva det kan være 

 
			
									
									00 Saab 9-5 AERO 
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Paul N1176							
 
						- Overload!!!
 			
		- Innlegg: 1160
 		- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
 		
		
											- Medlemsnummer: N1176
 
												- Navn: Paul Kristensen
 
												- Bil: MY09 9-3 1,8t  + MY03 9-5 2,0T
 
												- Sted: Rognan
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Paul N1176 » 22 mai 2009, 12:30
			
			
			
			
			vil satse på att det er drivknuten, du kan jo se under bilen om mansjetten er hull i..  kan jo kanskje være ett hjullager også, men tipper på drivknute...
Mvh 
Paul K
			
									
									- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower 
Solgt:  00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			
								Supersaab							 
						- Grunnladetrykk

 			
		- Innlegg: 67
 		- Registrert: 24 feb 2004, 01:00
 		
		
											- Sted: Lillehammer
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Supersaab » 22 mai 2009, 12:46
			
			
			
			
			Takk for svar!
Har sjekka mansjetten...den så grei ut.
			
									
									00 Saab 9-5 AERO 
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Paul N1176							
 
						- Overload!!!
 			
		- Innlegg: 1160
 		- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
 		
		
											- Medlemsnummer: N1176
 
												- Navn: Paul Kristensen
 
												- Bil: MY09 9-3 1,8t  + MY03 9-5 2,0T
 
												- Sted: Rognan
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Paul N1176 » 22 mai 2009, 16:44
			
			
			
			
			hvis du jekker opp bilen, og "rikker" på hjulet, så burde du kjenne om lageret er gåent..  kan jo også være en ide å sjekke foringer...
			
									
									- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower 
Solgt:  00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			
								Morten N88							 
						- Overload!!!
 			
		- Innlegg: 1263
 		- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: N 88
 
												- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
 
												- Sted: Levanger
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Morten N88 » 22 mai 2009, 16:58
			
			
			
			
			Du kan kjenne på endeleddet også. Er det mye slitt kan du kjenne det om du tar tak foran og bak på hjulet og rugger, evnt legger over max og holder hånda over endeleddet mens du rugger. 
Hvor langt har bilen gått?
			
									
									M96 9000 AERO    (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116  (arbeidsbil)
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Morten S.							
 
						- MAX BOOST
 			
		- Innlegg: 2035
 		- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: N1507
 
												- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
 
												- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
 
																	- Sted: Vestfold
 
							
							- 
				Kontakt:
				
			
 
				
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Morten S. » 24 mai 2009, 18:00
			
			
			
			
			Gunter83 skrev:hvis du jekker opp bilen, og "rikker" på hjulet, så burde du kjenne om lageret er gåent..  kan jo også være en ide å sjekke foringer...
Det er dessverre ikke noe pålitelig måte å sjekke om hjullagre er utslitt. Se 
viewtopic.php?f=12&t=25279
Men klakkelyd indikerer vel mer drivakselknute enn hjullager, som er mer ulelyd. Den dunkelyden kan jo være en bærekule. Hvor langt har bilen din gått? Min har gått 285.000
 
			
									
									"Alt" fra totakt til turbo