Pipelyder ved bremsing
Moderator: Moderatorer
Pipelyder ved bremsing
Jeg har en 9-5 2007-mod est.
Allerede da jeg kjøpte bilen for fire måneder siden la jeg merke til ulydene ved bremsing. Jeg hadde bilen inne hos Saab på en test før jeg kjøpte bilen, og på bakgrunn av lydene ba jeg de sjekke dette ekstra nøye. Testen avdekket ikke noe spesielt ved bremsene, og lydene har vedvart.
Mitt spørsmål til alle dere teknisk kyndige på dette forumet er derfor, hva kan være årsaken til disse lydene, og ikke minst, er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt det?
Allerede da jeg kjøpte bilen for fire måneder siden la jeg merke til ulydene ved bremsing. Jeg hadde bilen inne hos Saab på en test før jeg kjøpte bilen, og på bakgrunn av lydene ba jeg de sjekke dette ekstra nøye. Testen avdekket ikke noe spesielt ved bremsene, og lydene har vedvart.
Mitt spørsmål til alle dere teknisk kyndige på dette forumet er derfor, hva kan være årsaken til disse lydene, og ikke minst, er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt det?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Pipelyder ved bremsing
Snakker vi om helt vanlig bremsepiping? I så fall kan du prøve å smøre baksiden av klossene med kobberpasta.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Innlegg: 287
- Registrert: 30 jun 2007, 11:10
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Re: Pipelyder ved bremsing
Viss ikke bremseklossen allerede er formet slik, kan du slipe en skrå kant "foran og bak" på slitebelegget på klossen. Dette kan muligens hjelpe.
Du kan jo som Ingvar sier, smøre baksiden klossen der den er i kontakt med caliper.
Ellers så kan klossene ha blitt byttet til noen billige klosser som er kan være harde i slitebelegget.
Sjekk også at du ikke har slitekant eller rustkant på skivene dine.
Du kan jo som Ingvar sier, smøre baksiden klossen der den er i kontakt med caliper.
Ellers så kan klossene ha blitt byttet til noen billige klosser som er kan være harde i slitebelegget.
Sjekk også at du ikke har slitekant eller rustkant på skivene dine.
Re: Pipelyder ved bremsing
Hadde bilen på eu-kontroll forrige uke på Saab. Jeg ba de samtidig smøre opp bremsene slik det er foreslått her. Dette hjalp ingenting, hadde knapt kjørt ut på E18 ved Skøyen før jeg hørte pipingen igjen. Hmm...
Re: Pipelyder ved bremsing
Har hatt bilen på Saab på ny. Denne gang slipte de kantene på skivene. Fortsatt uten resultater, det piper som bare det.
Er det ingen som har tanker om hva som forårsaker dette?
Er det ingen som har tanker om hva som forårsaker dette?
- Dan Magnus
- 0.7 bar
- Innlegg: 150
- Registrert: 01 mai 2009, 22:38
- Navn: Dan Magnus Furuvarp
- Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
- Kontakt:
Re: Pipelyder ved bremsing
kan jo være at enten skivene eller klossene det er noe rart med?? for det er vel lite sannsynlig at du har en stein inni mellom skivene og klossene? blir pipingen verre hvis du bremser hardere eller er den mer konstant? er den veldig høy??
Re: Pipelyder ved bremsing
Nei det er ingen sammenheng mellom hvor hardt jeg bremser og pipingen. Virker som pipingen først kommer ved bremsing i svært lave hastigheter, høres spesielt godt når jeg bremser eks ved parkering, like før bilen stanser opp ved rødt lys i lyskryss osv.
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Pipelyder ved bremsing
Var det nye klosser på bilen når du fikk den?
Jeg opplevde at bremsene pep etter at man hadde skiftet skiver og klosser. Er vist ikke uvanlig når man setter på nye klosser.
Noen harde oppbremsinger vil fjerne en del ujevnheter, eventuelt avdekke svakheter.
Jeg opplevde at bremsene pep etter at man hadde skiftet skiver og klosser. Er vist ikke uvanlig når man setter på nye klosser.
Noen harde oppbremsinger vil fjerne en del ujevnheter, eventuelt avdekke svakheter.

Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
Re: Pipelyder ved bremsing
Ja forrige eier byttet visstnok klosser ifm service like før jeg overtok bilen. Men dette er jo noen måneder siden nå, burde ikke eventuelle ujevnheter vært slitt ned nå? Og burde ikke mekanikerne på Saab ha sett dette nå som de har gått over bremsene to ganger for å finne årsak?
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Pipelyder ved bremsing
Som allerede nevnt her, så er det kobberpasta som skal til for å dempe bremseskrik. Demonter bremsene, reingjer kontaktflatene til klossen og kalippern, og smør baksida av klossen som ligg an mot stempel og kalipper.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
Re: Pipelyder ved bremsing
Jeg er nødt til å ta opp igjen denne tråden.
Viser til mine innlegg forrige runde, som til slutt endte med at jeg så meg nødt til å bytte både bremser og klosser på Saab i Årjeng, Sverige. Dette ble gjort i våres engang. Problemet ble løst, i hvert fall for en stund. Nå hører jeg imidlertid de samme pipelydene igjen, til min store frustrasjon.
Er det noen som vet hva som kan forårsake dette, kan det være en eller annen feil, et eller annet sted, som gjør at bremsene begynner å pipe som de gjør, nå for andre gang relativt kort tid etter at skiver og klosser er byttet? Nå har jo flere Saab-mekanikere besiktiget bilen uten å merket seg noe spesielt.
Viser til mine innlegg forrige runde, som til slutt endte med at jeg så meg nødt til å bytte både bremser og klosser på Saab i Årjeng, Sverige. Dette ble gjort i våres engang. Problemet ble løst, i hvert fall for en stund. Nå hører jeg imidlertid de samme pipelydene igjen, til min store frustrasjon.
Er det noen som vet hva som kan forårsake dette, kan det være en eller annen feil, et eller annet sted, som gjør at bremsene begynner å pipe som de gjør, nå for andre gang relativt kort tid etter at skiver og klosser er byttet? Nå har jo flere Saab-mekanikere besiktiget bilen uten å merket seg noe spesielt.