Stor forskjell er vel å si det forsiktig, man letter jo bilen med 500 kg...Stalfa skrev: Jeg merket stor forskjeller etterpå.
Krengestag til 9-5
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Krengestag til 9-5
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 05 apr 2007, 09:34
Re: Krengestag til 9-5
Føler også at tiden er inne for å oppdatere litt på understellet, men så av instruksjonene på orginalt saab roadholding kit at det er ganske omfattende å få byttet det framre krengestaget.
http://www.saabdocs.com/Swedish/instruc ... 6967se.pdf
Er det virkelig nødvendig å demontere så mye? Er det samme jobben å bytte til SAS sitt stag?
Regner med at det er en del av dere som har gjort denne jobben
http://www.saabdocs.com/Swedish/instruc ... 6967se.pdf
Er det virkelig nødvendig å demontere så mye? Er det samme jobben å bytte til SAS sitt stag?
Regner med at det er en del av dere som har gjort denne jobben

9-5 2,0t SE 1999
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Krengestag til 9-5
Nja, for å bytte fremre krengestag må uansett subframen løsnes og senkes noe, men de to motorfestene som tar opp motorens vekt kan sitte, så det er ikke nødvendig å henge den opp. Men de to motorfestene (tre om du har en tidlig 9-5) som sitter i subframen må løsnes, ja. Har du skrudd litt før så er det et par timers jobb. Om du derimot ikke er relativt godt kjent med å skru på 9-5 så bør du beregne god tid og lese litt om jobben på forhånd.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 05 apr 2007, 09:34
Re: Krengestag til 9-5
Takker for utfyllende svar. Har skrudd mye bil, men ikke så mye 9-5, da jeg bare har hatt den i 2 år...så må nok lese meg opp litt ja. Er det noen teknisk grunn til ikke å montere SAS stag med standard fjører? Tenker da et oppsett med sportsdempere. Synes bilen er lav nok. Evt aerofjører?
9-5 2,0t SE 1999
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Krengestag til 9-5
Ingen grunn til det nei, men har du ikke gode dempere kan nok kjøreopplevelsen bli noe selsom i kombinasjon med såpass stive krengehemmere.
Aerofjærene kan du vurdere, bruker dem selv og synes bilen er lav nok (og stiv nok
i kombinasjon med SAS og Bilstein sport)
Aerofjærene kan du vurdere, bruker dem selv og synes bilen er lav nok (og stiv nok

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Krengestag til 9-5
Was?Ingvar N629 skrev:Stor forskjell er vel å si det forsiktig, man letter jo bilen med 500 kg...Stalfa skrev: Jeg merket stor forskjeller etterpå.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Krengestag til 9-5
Ikke bokstavelig talt da...Paradigm N558 skrev:Was?Ingvar N629 skrev:Stor forskjell er vel å si det forsiktig, man letter jo bilen med 500 kg...Stalfa skrev: Jeg merket stor forskjeller etterpå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Krengestag til 9-5
Fikk satt på stagene i forbindelse med bytte av motor (les: oilsludge = tett oljesil = motorhavari) forrige uke.Da har pakken kommet! Totalpris ble 4167,- levert post i butikk i Oslo. Den økte prisen er et produkt av kursendring og postens fortollingsgebyr.
Da er det bare å vente på rette anledninga for å montere godsakene. Her må vel te i stor tekopp, myke grønne tepper og duftlys fra IKEA til for å få den rette stemninga for en slik operasjon!Kan bli salig av mindre!
Ex.
Nå er bilen sånn den burde vært levert som ny.
Bilen har gått ifra å være en snekke i Vestfjorden i stiv kuling, til å bli kompakt og tight. Kan nå minne litt om BMW i oppsettet.
Holder på med innkjøring av motoren, men det er til tider vanskelig å holde seg... Bilen er rett og slett inspirerende å kjøre, og det er nesten så man kjører omveier for å få flere svinger som stagene kan leke med.

Anbefales!

SAAB 9-5 Estate 2.0t BSR@1
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der