Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 03 apr 2011, 19:39
Link til dekktest
And i quote:
Når vi lar egenskaper på vått og på tørt telle like mye, er konklusjonen at 19-tommere er sikrere enn 17-tommere, som igjen er sikrere enn 16-tommere. Mer gummi mot veien gir ganske enkelt mer å gripe med. Men store hjul og bedre sikkerhet går altså på bekostning av komforten, høyere rullemotstand - og høyere pris på dekk og felg.
Så store hjul er ikke bare jåleri - det gir også fordeler i det daglige. Om du kan godta ulempene.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 03 apr 2011, 19:57
Paradigm N558 skrev:
Når vi lar egenskaper på vått og på tørt telle like mye, er konklusjonen at 19-tommere er sikrere enn 17-tommere, som igjen er sikrere enn 16-tommere. Mer gummi mot veien gir ganske enkelt mer å gripe med. Men store hjul og bedre sikkerhet går altså på bekostning av komforten, høyere rullemotstand - og høyere pris på dekk og felg.
Så store hjul er ikke bare jåleri - det gir også fordeler i det daglige. Om du kan godta ulempene.
Det du har tatt ut fra artikkelen er tull når det tas ut fra sammenhengen. Går du inn i tabellen så ser du at det er en frihetsgrad til, nemlig bredden som er 205, 225 og 235 for hhv 16, 17 og 19" hjul. Dette gir større anleggsflate, som gir mindre kraft pr arealstørrelse og dermed endres grensen for når det går fra statisk til glidefriksjon (slippgrensen). Felgdiameteren i seg selv har neppe noe å si for grepet, iallfall på jevnt underlag. På ujevnt underlag går det fort andre veien... Og større bredde er en ulempe på grus.
Dette ser heller ikke ut til å være spesifisert i artikkelen, dagbladet.no på sitt "beste". Skal sies at jeg bare skumleste artikkelen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 03 apr 2011, 21:08
Du har nok rett, men det kan fungere som en heads-up for alle som lurer på om de skal kjøpe uorginale felger i 17-18-19" størrelsen
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 03 apr 2011, 23:08
Ser man på formula1 eller DTM, så kjører jo ikke de på vestlandslefser de heller, og det er på fin asfalt også. Det er vel kanskje de dekka som sitter best også, tror neppe prisen har så mye å si der gitt..

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.