Enkel styling av Saab 9-3

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
2rmod
Innlegg: 6
Registrert: 12 feb 2012, 00:42
Medlemsnummer: N2325
Navn: Tormod
Bil: SAAB 9-3 2.0t SE 2002
Sted: Åkra, Kvinnherad
Kontakt:

Enkel styling av Saab 9-3

Legg inn av 2rmod » 12 feb 2012, 01:40

Har nettopp fått lappen og kjøpt min første bil, ikke noe mindre enn en brukt Saab (9-3 SE -02) Meget fornøyd. Nå fortsetter jeg der jeg slapp på facebook-gruppa. Jeg er tilnermet grønn på feltet, og har gått til innkjøp av Haynes-boka for å lese meg opp innen faget. :reading:

Er det lurt/greitt å style en saab? Personlige meninger?

Har snust litt på både trim og styling. Jeg ønsker ikke å dra strikken helt ut. Men litt anonymt men oppsiktsvekkende utseende hadde vært gøy (ikke det at Saab er stygge, tvert imot, bare litt lyst til å vekke litt ekstra oppsikt). Tenker litt i retning Viggen/Aero styling med dobbel eksos men har ikke anelse om hvor man får tak i slik styling.

Tenkte å skaffe justerbart senkesett (noen anbefalinger?)

Gjerne noen nye felger (noen anbefalinger her også?)
Profesjonell brøytekanttrimmer

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Enkel styling av Saab 9-3

Legg inn av redturbo » 12 feb 2012, 02:01

Gratulerer med ny bil!
Start med å gjøre deg litt kjent med innleggene på forumet.
Skal ikke ta fra deg drømmene om utseende, men hva med å starte å bruke pengene på å sjekke at alt er i beste orden?
Stikkord: Bremser, håndbrekk, turbo, oljeslam (oil sludge) og rust-kontroll med evt behandling.

Brukeravatar
2rmod
Innlegg: 6
Registrert: 12 feb 2012, 00:42
Medlemsnummer: N2325
Navn: Tormod
Bil: SAAB 9-3 2.0t SE 2002
Sted: Åkra, Kvinnherad
Kontakt:

Re: Enkel styling av Saab 9-3

Legg inn av 2rmod » 12 feb 2012, 02:39

Det er langsiktige planer. Tenker ut mot sommeren og høsten så dette er mest for å bygge opp erfaring og meninger om dette.

Håndbrekket skal skiftes vaier på i neste uke da det ikke kom gjennom EU-kontroll. Rust er vel sannsynligvis det største problemet da forrige eiger ikke hadde noe understellsbehandling i kombinasjon med lange vintre og mye salt. Dette så jeg godt da jeg satte bilen over graven hjemme. flere bremserør og oppheng til eksos var angrepet av rust. Noen av klemmene på eksosen var så godt som smuldret opp. Har fikset bremserør og tatt på tectyl. Bremsene virker tighte og fine, litt skjevtrekk men innenfor grensene. Forrige eier skiftet olje minst en gang i året, men er det slik å forstå at dette med oljeslam er et problem som er vanlig?

Ellers har jeg gått over lakken og pusset ned og lakket over en liten rustflekk over ene hjulbuen. Har satt inn nytt ACC-panel, siden det gamle hadde pixelfeil og i tillegg fått satt inn CDConnect. Skal inn på verksted i en av de førskommende ukene og ta en sjekk under.
Profesjonell brøytekanttrimmer

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Enkel styling av Saab 9-3

Legg inn av redturbo » 12 feb 2012, 03:14

Oljeslam er en dreper, særlig ved mye smådistanse-kjøring. Bra at han har skiftet olje en gang i året, da!
Finnes modifikasjoner for veivhusventilasjonen som ikke koster skjorta, så det er håp.
Bare å søke på "oil sludge" her inne.
GM's Ecotec-motorer kom vel ikke før i 2003 så det vel ikke den motoren du har?

Her ser du enkle oversikter over bilen og motorene:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine

Brukeravatar
2rmod
Innlegg: 6
Registrert: 12 feb 2012, 00:42
Medlemsnummer: N2325
Navn: Tormod
Bil: SAAB 9-3 2.0t SE 2002
Sted: Åkra, Kvinnherad
Kontakt:

Re: Enkel styling av Saab 9-3

Legg inn av 2rmod » 12 feb 2012, 16:40

Hvor kan man oppgradere veivhusventilasjonen da?
Det er vel ecopower motorene i 1. generasjon heter.
Får vel ta av bunnpanna neste gang jeg skal skifte olje for å sjekke ståa.
Profesjonell brøytekanttrimmer

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Enkel styling av Saab 9-3

Legg inn av redturbo » 12 feb 2012, 16:54

Du kan jo starte med å se blant leverandørene her på hovedsiden, med rabattavtaler
Eks: For B205 / B235 motor:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 31200.html

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Enkel styling av Saab 9-3

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 15 feb 2012, 16:21

Ang justerbart senkesett til bilen din så fins ikke det, iallefall ikke for et par år siden med Tuv.

Men Speedparts har noen greie pakker med fjører og dempere 8)
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Enkel styling av Saab 9-3

Legg inn av bullit87 » 16 feb 2012, 10:11

M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
2rmod
Innlegg: 6
Registrert: 12 feb 2012, 00:42
Medlemsnummer: N2325
Navn: Tormod
Bil: SAAB 9-3 2.0t SE 2002
Sted: Åkra, Kvinnherad
Kontakt:

Re: Enkel styling av Saab 9-3

Legg inn av 2rmod » 16 feb 2012, 22:37

Angående senk tror jeg jeg går for: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... xr420.html

Har også fått tips om å skifte foringer til Powerflex og oppgradere bremsene. Dersom jeg får råd skal også clutchen byttes ut med en viggenclutch og ny eksos http://www.bsr-tuning.no/produkter/40063152/. Eksosen trengs nok uansett byttes i løpet av året.

Når jeg tenker meg litt om så er jeg egentlig rimelig fornøyd med SE-stylingen som er på bilen originalt, slik at styling vil komme i siste rekke over ting som blir gjort.


Da var det bare å begynne å spare penger.
Profesjonell brøytekanttrimmer

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Enkel styling av Saab 9-3

Legg inn av redturbo » 16 feb 2012, 23:21

2rmod skrev: Når jeg tenker meg litt om så er jeg egentlig rimelig fornøyd med SE-stylingen som er på bilen originalt, slik at styling vil komme i siste rekke over ting som blir gjort.
:D :P :lol:
Godt å høre for en i den eldre generasjonen (50), bruk pengene på å bekjempe rust og sørg for at bilens pålitelighet og sikkerhetsanordninger fungerer perfekt før du koster på styling. Opplevelsen ved bilkjøring kommer mye fra informasjonen som korsryggen mottar; dvs alle bevegelser i bilen. Du ser ikke stylingen når du kjører og SAAB-formene er fine også i original utførelse. Drømmen om forbedringer er halve moroa!

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Enkel styling av Saab 9-3

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 18 feb 2012, 07:02


Årsmodell: 09/02-07/07 Altså NG 9-3.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
2rmod
Innlegg: 6
Registrert: 12 feb 2012, 00:42
Medlemsnummer: N2325
Navn: Tormod
Bil: SAAB 9-3 2.0t SE 2002
Sted: Åkra, Kvinnherad
Kontakt:

Re: Enkel styling av Saab 9-3

Legg inn av 2rmod » 21 feb 2012, 00:19

OK. Status: Skal inn til EU-godkjennig for 2.(og siste) gang denne uken. Har bestilt oppgradering til veivhusventilasjonen og litt annet smått. Var under bilen en tur for å se tilstanden og det ser faktisk ikke dårlig ut. Skal ta en skjekk av lykteviskerne for å finne feil. Det har seg slik at lykteviskerene har stått i ro men lyktespylerne funker. Siden begge disse to går over samme relè tror jeg at det heller er kontaktfeil.

Skal bestille nye foringer og subframestag for å stive opp bilen litt. Deretter noe oppgradering av bremser og clutch for så og kjøpe senkesett. Ideellt også oppgradere turbo. Skal bare ta tiden til hjelp.
Profesjonell brøytekanttrimmer

Svar