Hjelp/erfaringer med understell, 9-3 aero xwd

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Hjelp/erfaringer med understell, 9-3 aero xwd

Legg inn av zero900t » 05 mar 2012, 13:41

kan du ikke ligesågodt bestille hele hirsh pakka så er du ferdig med det? :wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hjelp/erfaringer med understell, 9-3 aero xwd

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 mar 2012, 15:43

Om du vil behalde nivåreguleringa er vel Hirsch det einaste alternativet. Men kanskje største fordelen er jo at det går ann å få det godkjent, MapTun har vel ikkje TÜV-godkjenning på kita sine?
Det som var tyngda på vektskåla når eg kjøpte Hirsch til min (utan samanligning forøvrig) var at den gir ei passelig senking (25mm). Sjølv synes eg det originale sportschassiset (10mm) var for høgt, men å kjøpe eit sett med "sportsfjører" av mellom 30 og 40mm, som eg synes vart for lavt.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Hjelp/erfaringer med understell, 9-3 aero xwd

Legg inn av EdHunter N815 » 05 mar 2012, 18:21

Hjelle, N6 skrev:Om du vil behalde nivåreguleringa er vel Hirsch det einaste alternativet. Men kanskje største fordelen er jo at det går ann å få det godkjent, MapTun har vel ikkje TÜV-godkjenning på kita sine?
Det som var tyngda på vektskåla når eg kjøpte Hirsch til min (utan samanligning forøvrig) var at den gir ei passelig senking (25mm). Sjølv synes eg det originale sportschassiset (10mm) var for høgt, men å kjøpe eit sett med "sportsfjører" av mellom 30 og 40mm, som eg synes vart for lavt.
Sitter og vurderer det samme her...
Hvordan er org. sportchassi vs. Hirsch mtp. komfort? Synes egentlig bilen er fast nok som den er på råtne vestlandsveier, men kunne gjerne tenkt meg den bittelitt lavere. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hjelp/erfaringer med understell, 9-3 aero xwd

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 mar 2012, 19:22

EdHunter N815 skrev:
Hjelle, N6 skrev:Om du vil behalde nivåreguleringa er vel Hirsch det einaste alternativet. Men kanskje største fordelen er jo at det går ann å få det godkjent, MapTun har vel ikkje TÜV-godkjenning på kita sine?
Det som var tyngda på vektskåla når eg kjøpte Hirsch til min (utan samanligning forøvrig) var at den gir ei passelig senking (25mm). Sjølv synes eg det originale sportschassiset (10mm) var for høgt, men å kjøpe eit sett med "sportsfjører" av mellom 30 og 40mm, som eg synes vart for lavt.
Sitter og vurderer det samme her...
Hvordan er org. sportchassi vs. Hirsch mtp. komfort? Synes egentlig bilen er fast nok som den er på råtne vestlandsveier, men kunne gjerne tenkt meg den bittelitt lavere. :)
På din er det jo kun fjørene som vert bytta om du kjøper Hirsch sportschassis, men til en mykje meir OK pris ;)
Til din senkar Hirsch 20mm iforhold til sportschasis, so for høgda sin del har du egentlig alternativ, fks. Eibach til nesten halve prisen som faktisk senkar mindre.
Når det gjeld komfort er Hirsch sitt sett til 9-5 heilt OK, det er sjølvsagt stivare enn originalt sportschassis, men det er fortsatt sopass komfort som en forventar å finne i en 9-5 att.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Hjelp/erfaringer med understell, 9-3 aero xwd

Legg inn av EdHunter N815 » 05 mar 2012, 21:45

Hjelle, N6 skrev:På din er det jo kun fjørene som vert bytta om du kjøper Hirsch sportschassis, men til en mykje meir OK pris ;)
Til din senkar Hirsch 20mm iforhold til sportschasis, so for høgda sin del har du egentlig alternativ, fks. Eibach til nesten halve prisen som faktisk senkar mindre.
Når det gjeld komfort er Hirsch sitt sett til 9-5 heilt OK, det er sjølvsagt stivare enn originalt sportschassis, men det er fortsatt sopass komfort som en forventar å finne i en 9-5 att.
Jeg snakker ikke om 9-5. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hjelp/erfaringer med understell, 9-3 aero xwd

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 mar 2012, 22:12

EdHunter N815 skrev: Jeg snakker ikke om 9-5. :)
Nei, er klar over det, men eg snakka om 9-5 når det var snakk om korleis det oppførte seg iforhold til original sportschassis. Har ikkje prøvd 9-3 med Hirsch fjører, men er jo enkelte i klubben som har Hirsch sine fjører til 9-3 montert.
Men som eg skriv, det er ikkje same sportschassis ifrå Hirsch på 9-3 FWD og XWD. FWD-bilane byttar en kun fjører på, på XWD vert både fjører og demparar bytta. På gamle 9-5 vert også fjører og demparar bytta.

Brukeravatar
rodney
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 191
Registrert: 16 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N432
Navn: Rodney
Bil: 9-3 xwd Aero og900 Cab
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: Hjelp/erfaringer med understell, 9-3 aero xwd

Legg inn av rodney » 26 feb 2013, 23:25

Hei.

Jeg har samme bilen som deg å nå har demperne bak "tatt kvelden", lurer da på om det ble ett bytte på deg og eventuelt hvilken erfaring du har med det du byttet til?

Rodney

Svar