Som flere andre har jeg også fått kommentar til virkningen på håndbrekket på EU-kontroll av min '97 900s. Tok en titt under bilen, og der viser det seg at braketten som er punktsveiset til gulvet (der wiren "deles" til venstre og høyre wire) har rustet og løsnet. Den satt ikke bedre enn at jeg kunne brekke den av med hånden. Med andre ord ikke så rart at det var noe flex i brekket.
Jeg har lest at andre har opplevd samme problem og boltet brakken fast med bolt gjennom gulvet. Er det noen som kan si litt om hvordan de gikk frem for å gjøre dette, og om det ble en tilfredsstillende løsning? (Jeg har ikke tilgang på sveiseapparat, så det er ikke så greit for meg å få punktsveiset braketten på igjen)
Er det mulig å få kjøpt denne braketten? Min er litt bøyd, så tenkte at det kanskje var like greit å fikse en ny en som å banke og bende på den gamle..
håper noen har erfaringer med denne noe kjipe konstruksjonen.
Brakett til håndbrekkwire NG900
Moderator: Moderatorer
Re: Brakett til håndbrekkwire NG900
Jeg får oppdatere litt med hva jeg gjorde:
1. Kjøpte 2stk 6mm bolter, 2 låsemuttere, og 4 skjermskiver.
2. Lagde to 6mm hull i braketten, mellom "holderne" for håndbrekkwiren.
3. Boret tilsvarende 2 hull i karosseriet, mellom punktsveisene som hadde røket. Med hjelp fra en mann inni bilen, kunne jeg da skru fast braketten, og montere ny håndbrekkwire.
Jeg fikk da justert brekket, og bilen gikk greit gjennom EU-kontroll.
Men, dette er jo en ganske jalla løsning på sikt. Det er jo rustet hull der hvor de gamle sveisepunktene var, og hvis rusten tar tak, så vil jo denne innfestingen også ryke etterhvert vil jeg tro. Så jeg lurer fremdeles på om noen vet om det går an å kjøpe ny brakett. Da kan man enten løse det ved å skjære ut en liten del av tunellen og sveise på ny plate, og så punktsveise braketten på igjen, eller det beste hadde vel vært om noen solgte ferdig tilpasset plate med brakett som man bare kunne sveise på.
Noen som vet om dette selges noe sted?
1. Kjøpte 2stk 6mm bolter, 2 låsemuttere, og 4 skjermskiver.
2. Lagde to 6mm hull i braketten, mellom "holderne" for håndbrekkwiren.
3. Boret tilsvarende 2 hull i karosseriet, mellom punktsveisene som hadde røket. Med hjelp fra en mann inni bilen, kunne jeg da skru fast braketten, og montere ny håndbrekkwire.
Jeg fikk da justert brekket, og bilen gikk greit gjennom EU-kontroll.
Men, dette er jo en ganske jalla løsning på sikt. Det er jo rustet hull der hvor de gamle sveisepunktene var, og hvis rusten tar tak, så vil jo denne innfestingen også ryke etterhvert vil jeg tro. Så jeg lurer fremdeles på om noen vet om det går an å kjøpe ny brakett. Da kan man enten løse det ved å skjære ut en liten del av tunellen og sveise på ny plate, og så punktsveise braketten på igjen, eller det beste hadde vel vært om noen solgte ferdig tilpasset plate med brakett som man bare kunne sveise på.
Noen som vet om dette selges noe sted?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Brakett til håndbrekkwire NG900
Hvis du skal kjøpe denne ny, så hør med Saab... alternativet er nok hugger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan