Hei!
Tiden for demper og fjørbytte er kommet for min SAAB 9-3.
Modellen er med 1.8i og regner med den har standard chassis.. Ser SP har både KONI, og Bilstein dempere, dog til dobbel pris av hva orgianlt vil koste.
Først og fremst vil jeg spørre om hva anbefaler dere? Syns jo bilen blir tøffere med eks 30/30 senk, eller?
Hvis jeg skulle gå for orginalt. Hvor fåes dette billigst? Noen erfaringer?
Orginalt eller senket?
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Orginalt eller senket?
Regner med dette er ng-9-3 det er snakk om?
Hvis du vil herpe allerede gode kjøreegenskaper så er det bare å kjøre på med koni og knallharde fjærer av type HR..
Bilstein er jo sjelden feil, bare pass på at de passer til orginale fjærer.
Også bør du kanskje spørre deg selv, hvorfor senke den? Kun utseendet? Personlig syns jeg de ser bra ut orginalt istedet for å senke de.
Sjekk f.eks: partsforsaabs.com, de er i england og kursen er kanskje ikke den beste for tiden men verdt en titt.
Hvis du vil herpe allerede gode kjøreegenskaper så er det bare å kjøre på med koni og knallharde fjærer av type HR..

Også bør du kanskje spørre deg selv, hvorfor senke den? Kun utseendet? Personlig syns jeg de ser bra ut orginalt istedet for å senke de.

Sjekk f.eks: partsforsaabs.com, de er i england og kursen er kanskje ikke den beste for tiden men verdt en titt.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Koni FSD er rimelig fra http://www.larkspeed.co.uk. Bilstein B6/B8 er ganske rimelig fra http://www.partsforsaabs.com som Arve skriver over her. Begge er gode dempere, Bilstein er de kraftigste mens Koni FSD har en spesiell konstruksjon som gjør at de endrer karakter etter type demperutslag, og skal dermed være komfortabel og sportslig på samme tid. Personlig synes jeg de er noe myke, men det er smak og behag og det avhenger jo veldig av hva slags egenskaper du vektlegger og hva slags bruk du ser for deg. På en 9-3 med en 1,8i under panseret så er det sikkert perfekt.
Senkefjærene hadde jeg droppet, men orginale sportsfjærer som ikke senker så mye fungerer fint. Problemet med senkefjærer, her er det riktignok store forskjeller, men også på fjærer som er anerkjente og ansett som gode så får man problemer med at demperne ikke klarer å bringe dem raskt nok til ro igjen over ujevnheter i veien, ekstra ille blir det om man kjører litt inspirert og veksler raskt mellom hard brems og sving på vei med ujevnheter. Dette gir dårligere veikontakt. På god vei og på bane så kan en hard fjær være å foretrekke, men det stiller fortsatt høye krav til dempere.
Enten du senker eller ikke, så må du kjøpe dempere som har en høyde som er tilpasset fjærene.
Partsforsaabs har også orginale dempere til en rimelig pris.
Senkefjærene hadde jeg droppet, men orginale sportsfjærer som ikke senker så mye fungerer fint. Problemet med senkefjærer, her er det riktignok store forskjeller, men også på fjærer som er anerkjente og ansett som gode så får man problemer med at demperne ikke klarer å bringe dem raskt nok til ro igjen over ujevnheter i veien, ekstra ille blir det om man kjører litt inspirert og veksler raskt mellom hard brems og sving på vei med ujevnheter. Dette gir dårligere veikontakt. På god vei og på bane så kan en hard fjær være å foretrekke, men det stiller fortsatt høye krav til dempere.
Enten du senker eller ikke, så må du kjøpe dempere som har en høyde som er tilpasset fjærene.
Partsforsaabs har også orginale dempere til en rimelig pris.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Takk så mye for svar begge to!
Hvorfor jeg senker den? Hmm, godt spørsmål. Tanken slo meg vel da bilen vugger, og er alt for "slapp i fisken", og dermed subber neddi + en del ulyder når jeg kjører over fartsdumper. Er 78,6% sikker på at det kommer fra den ene demperen...
Dermed tenker jeg vel at hvorfor ikke prøve med litt senk? Dette er som sagt en Linear, og har ikke noen front spoiler, eller sideskjørt... Den ser mao litt "spinkel" ut foran. Kunne derfor kanskje vært kult med 30/30 senk..
kort oppsummert - På grunn av utseendet
Jeg vil selvsagt ikke ødelegge de fine kjøreegenskapene i 9-3en! Ser på Bilstein Sport B6. Hvilke fjærer passer til disse?
Ser jeg kan få dempere foran og bak for den nette sum av 3940-, eks frakt. Eller med Eibach senkefjærer for 6098. Syns det var høvelig dyrt for fjører?
Hvorfor jeg senker den? Hmm, godt spørsmål. Tanken slo meg vel da bilen vugger, og er alt for "slapp i fisken", og dermed subber neddi + en del ulyder når jeg kjører over fartsdumper. Er 78,6% sikker på at det kommer fra den ene demperen...
Dermed tenker jeg vel at hvorfor ikke prøve med litt senk? Dette er som sagt en Linear, og har ikke noen front spoiler, eller sideskjørt... Den ser mao litt "spinkel" ut foran. Kunne derfor kanskje vært kult med 30/30 senk..
kort oppsummert - På grunn av utseendet

Jeg vil selvsagt ikke ødelegge de fine kjøreegenskapene i 9-3en! Ser på Bilstein Sport B6. Hvilke fjærer passer til disse?
Ser jeg kan få dempere foran og bak for den nette sum av 3940-, eks frakt. Eller med Eibach senkefjærer for 6098. Syns det var høvelig dyrt for fjører?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Bilstein B6 passer til originale fjærer eller originale sportsfjærer. Demperne alene kommer til å gjøre bilen betydelig fastere i fisken.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
Okei, takk Ingvar.