Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?
Moderator: Moderatorer
Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?
Vurderer å shine opp fjærbeinene en gang i relativt nær fremtid. Hadde tenkt å bytte fjærer og dempere i samme slengen men er litt usikker på om fjærbeinslager og aksiallager også bør byttes? Hvordan fastslår jeg tilstanden på disse uten å demontere?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?
Fjærbeinslager og aksiallager er vel en og samme ting? Og ja, de bør byttes når du først har ting demontert. Det lønner seg å kjøpe originalt da ettermarkedsdelene er ganske elendig på kvalitet. Har montert flere av disse som har vært defekt fra dag 1.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?
Mulig at fjærbeinslageret blir levert med aksiallager men ser at man kan kjøpe aksiallager uten fjærbeinslager. Har funnet mange som selger ettermarked men ingen som selger OE. Har du en link til noen som selger OE til riktig pris (altså, ikke saabparts)?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?
Fjærbeinslager og aksiallager er to navn på samme del.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?
Pos 7: Aksiallager
Pos 10: Fjærbeinslager
Roter jeg med svensken her? Er pos 10 fjærbeinsopplagring mens pos 7 er selve lageret?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?
Ja, du roter nok med svensken. Det er kun ett lager, det andre er lagerstøtta.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?
Det gir mening.
Noen som vet hvor jeg får kjøpt OE lager uten å måtte betale en halv arm?
Noen som vet hvor jeg får kjøpt OE lager uten å måtte betale en halv arm?
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?
De koster jo litt uansett, men disse gutta er fine å handle fra:
http://www.eeuroparts.com/Parts/5223/St ... z2uSlk07Pe
http://www.eeuroparts.com/Parts/5223/St ... z2uSlk07Pe
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?
Men er det noe poeng å bytte mer enn selve lageret?
http://www.eeuroparts.com/Parts/5139/St ... z2uX4E1IHm
http://www.eeuroparts.com/Parts/5139/St ... z2uX4E1IHm
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?
Holder lenge å bytte kun lageret, så lenge resten ikke er rustet istykker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan