Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?

Legg inn av jjrckd » 26 feb 2014, 21:05

Vurderer å shine opp fjærbeinene en gang i relativt nær fremtid. Hadde tenkt å bytte fjærer og dempere i samme slengen men er litt usikker på om fjærbeinslager og aksiallager også bør byttes? Hvordan fastslår jeg tilstanden på disse uten å demontere?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?

Legg inn av EdHunter N815 » 27 feb 2014, 13:02

Fjærbeinslager og aksiallager er vel en og samme ting? Og ja, de bør byttes når du først har ting demontert. Det lønner seg å kjøpe originalt da ettermarkedsdelene er ganske elendig på kvalitet. Har montert flere av disse som har vært defekt fra dag 1.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?

Legg inn av jjrckd » 27 feb 2014, 13:25

Mulig at fjærbeinslageret blir levert med aksiallager men ser at man kan kjøpe aksiallager uten fjærbeinslager. Har funnet mange som selger ettermarked men ingen som selger OE. Har du en link til noen som selger OE til riktig pris (altså, ikke saabparts)?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 feb 2014, 13:54

Fjærbeinslager og aksiallager er to navn på samme del.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?

Legg inn av jjrckd » 27 feb 2014, 14:24

Bilde

Pos 7: Aksiallager
Pos 10: Fjærbeinslager

Roter jeg med svensken her? Er pos 10 fjærbeinsopplagring mens pos 7 er selve lageret?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 feb 2014, 14:48

Ja, du roter nok med svensken. Det er kun ett lager, det andre er lagerstøtta.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?

Legg inn av jjrckd » 27 feb 2014, 15:29

Det gir mening.

Noen som vet hvor jeg får kjøpt OE lager uten å måtte betale en halv arm?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?

Legg inn av Kristian N2215 » 27 feb 2014, 15:39

De koster jo litt uansett, men disse gutta er fine å handle fra:
http://www.eeuroparts.com/Parts/5223/St ... z2uSlk07Pe
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?

Legg inn av jjrckd » 27 feb 2014, 16:07

Men er det noe poeng å bytte mer enn selve lageret?

http://www.eeuroparts.com/Parts/5139/St ... z2uX4E1IHm

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Når bør en bytte fjærbeins- og aksiallager?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 feb 2014, 17:31

Holder lenge å bytte kun lageret, så lenge resten ikke er rustet istykker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar