Hei.
Har fundert litt på hvordan jeg skulle sette opp den nyinnkjøpte 2002 Saab 9-5 Aero stasjonsvogna. Kona vil ikke ha den så hard som 900en med Lesjøfors senk og Bilstein B6, og jeg blir å kjøre den tungt lastet en gang hvert tredje år, ellers blir det lett last. Alternativene som har vært aktuelle er H&R eller Eibach senk med Bilstein B8, orginale Aerofjærer foran og nivåreguleringssett bak eller komplett sett orginale Aerofjærer og Bilstein B6 dempere. Vurderinger: Senk blir for hardt. Usikker på hvordan nivåreguleringsdemperene demper og om de ville ha passet sammen med f.eks Bilstein B6 foran.
Valg: Orginale fjærer og B6.
Begrunnelse: Får fjærer og dempere som matcher og som ikke er unødvendig harde. Har hatt Bilstein B6 på alt av Saaber siden 1979 og er imponert over egenskapene til den demperserien. Når du får kjørt de litt i gang er det som at bilen overtar og bare nekter å slippe taket i veibanen. Følelsen av kontroll over bilen blir nesten påtrengende, uansett humper blir de forsert på en måte som kjennes ut som at bilen blir presset ned til veien igjen med mer enn tyngdekrafta til hjelp. Det er vanskelig å forklare, det må bare oppleves

Det hjelper sikkert på at bilene i tillegg var ekte klassiske Saaber
Jeg kjente på turen oppover at 9-5 en har mye de samme gode kjøreegenskapene innebygd, selv med nedsegne fjærer og null demping bak, så jeg gleder meg til de nye fjærene og demperene ankommer.
doo-kie, hvordan gikk det med valget ditt?