Beardy skrev:Ah, så det er innsiden som er problemet på disse bilene. Da burde jeg heller gå for 30-35 i innpress om jeg skal opp i bredde. Greit, det kommer litt lenger ut, men da er det iallefall litt klaring på innsiden.
Finnes det noen med 18-19x8.5-9.5 her på forumet? Bare så jeg vet hva jeg skal kikke etter.
ET30 blir alt for mye andre veien igjen hvis du skal ha like brede felger, og vil nok kunne ta i skjermkanten. Jeg ville holdt meg mellom ET35 og ET44-45 sånn cirka, eventuelt må du ned i 8" bredde.
Maksimalt lovlig avvik i innpress er 7,5mm pr. hjul, altså kan 9-3 lovlig ha mellom ET33,5 og ET48,5. Dette er ikke noen fasit på hva som går og ikke går, men jeg synes det er en grei rettesnor å forholde seg til. Vel og merke vil du selv innenfor det lovlige begynne å få problemer når bredden samtidig økes betydelig som i dette tilfellet. Det er ikke innpresset som er problemet i seg selv, men kombinasjonen av innpress og økt bredde som frkristiansen sier.
Hva bredden angår så er alt over 8,5 glemmesak, med 9 eller mer vil det subbe enten ytterst eller innerst avhengig av innpress. Jeg skjønner heller ikke helt hva som er så gjevt med å ha mest mulig bredde. 9-3 er ikke noen stor bil, og bredere dekk enn 235 (som sitter fint på 8,5 felg) vil gjøre den helt umulig å kjøre med tanke på sporing. Jeg har prøvd min med alt fra 215 til 235, og foretrekker helt klart 225 i dekkbredde på denne bilen. 8" felg er derfor etter min mening helt perfekt.
Jeg har hatt BBS CK 19x8,5" ET35 med 235/35-19 dekk på min 2008 9-3SC, det gikk helt fint. Den har originalt sportsunderstell, senker vel 25mm om jeg husker rett. Tok aldri borti noe som helst der, men de ble byttet ut pga. helt elendig kjørekomfort. Mye sporing, og på litt dårlig vei var det alt for hardt, noe jeg også tror (sammen med rust) var del av årsaken til 3 (!) knekte fjærer sist EU-kontroll. I tillegg spiste den dekk i innerkant bak grunnet den store økningen i bredde, og det er ikke gøy for lommeboka å bytte ut 235/35-19-dekk hver 15-20k km.
Nå har jeg byttet til 18x8" ET38 med 225/40-18, og synes det er en helt annen bil å kjøre. Lite sporing og jevn og fin dekkslitasje. Når det gjelder veigrep tror jeg den faktisk har blitt bedre enn med 19", 35-profil gir rett og slett alt for lite demping i dekket til å ta unna ujevnheter på vanlig vei.