Fjærbeinsstag og ARB bak

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 864
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Fjærbeinsstag og ARB bak

Legg inn av Saabfan » 12 apr 2018, 21:13

Har en slik sak (eller tilsvarende fra annen leverandør) god effekt for å stive av en myk og knirkete 9-3 cab MY05?

https://www.maptunparts.se/chassi/fjade ... 03-12.html

og evt. noe slikt - ja, jeg vet akkurat denne ikke passer til 05-mod - jeg tenker på noe tilsvarende som passer (gitt at det finnes);

https://genuinesaab.com/catalog/product ... ucts_id=34

Har noen prøvd slike og kan si noe om resultatet?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12412
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fjærbeinsstag og ARB bak

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2018, 10:02

Jeg har et slikt fjærbeinsstag på min 9-3, vet ikke hvor mye det hjelper akkurat, men siden jeg ikke har cab så er det jo i utgangspunktet et meget vridningsstivt karosseri.

Krengestaget du linker til er til den gamle 9-3'n som du alt er klar over, har ikke sett noe slikt til de nyere men de krenger da heller ikke stort. Jeg ville vel ha startet med å bytte støtdempere. Jeg monterte komplett Hirsch understell (fjærer og dempere) på morsan sin 9-3 Aero XWD før påske, og det ble en helt annen bil. Demperne på den var slett ikke bra selv om bilen ikke hadde gått mer enn 107000. Investerer nok i et sett til min egen XWD etterhvert.

Hvis det knirker i understellet på den så ville jeg også ha gått over foringene til krengehemmerne, har mistanke om at de originale plastforingene ikke er lydløse, spesielt i kulda. Powerflex med kobberpasta ved montering bør gjøre underverker, mistenker jeg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 864
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Fjærbeinsstag og ARB bak

Legg inn av Saabfan » 13 apr 2018, 14:56

Hei og takk for svar!

Ja, mulig staget har bedre effekt på cabben.

Aerofjærer og Bilstein B6 er i posten (bevarer litt komfort?). Det bør merkes godt. :D

En type knirke er nok fra fremre foringer, bør smøres som du har nevnt før, og sikkert byttes! Er det noe herk eller rett frem å få på nye? Mener jeg har lest noe om at subframen må løsnes, men det virker overkill? En annen type knirk er fra alt plastinteriøret når karossen beveger seg - det er en teori i hvert fall. :idea:

Mvh Marius
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12412
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fjærbeinsstag og ARB bak

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2018, 17:48

Okei, det beveger seg såpass at plasten i interiøret gnisser, ja. Da kan du jo forsøke filttape.

Nye B6 gjør nok susen, ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar