Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 16 mar 2012, 12:56
Ingvar N629 skrev:Hjelle, N6 skrev:Vurdert Toyo Proxes T1? Vurderar sjølv dette neste gong, men har ikkje sett nokre testar på det, anna enn at eg høyrer folk sei det sit bra på både vått og tørt. Ulempa er sjølvsagt at det ikkje er noko "mildekk"

Vurderar kjøpe desse til 900'n, rett nok i 205/45-16, ser dei er til en gunstig pris (840 pr stykk) på dekkonline no.
Foreldra mine har dem på 9-5en. Behagelige å kjøre på, ikke så gode på våt vei, men synes det er ganske bred slippsone.
Køyres ut som eit dekk som kan passe meg då. Våtegenskapar er jo vekta "0" til denne bilen, men vil gjerne ha eit dekk som er OK på tørt, og so vil en jo helst ha meir morrolyd enn hjulstøy...

-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Singsaker » 16 mar 2012, 19:17
matrox N522 skrev:Ingvar N629 skrev: Jeg har lurt litt på Dunlop SP SPORTMAXX, ser at flere på svenskeforumet er godt fornøyd med dem mtp både grep og komfort.
Jeg hadde disse på 9-3'n, og jeg synes ikke de var noe særlig. Men så var heller ikke den bilen den mest retningsstabile fra før av heller. Samt at de støyer en GOD del, selv om igjen 9-3'n er svak på det området.
Grepet var derimot veldig bra!
Men disse kan jo like gjerne fungere helt topp på en 9-5.
Men hvorfor klarer de ikke å lage sommerdekk som går rett frem, når de klarer det med vinterdekk? Mine nokian H. 5 var faktisk helt nøytrale selv med 280hk på fremhjulene. (fremhjulet

)
Hadde en leiebil fra Saab, 9-3 2009 modell med 20K km, når jeg passerte 150kmh begynte bakvogna å leve sitt eget liv, det var for jævlig!
Dunlop SP SPORTMAXX på min 9-5 M04 i 220kmh var helt udramatisk, merket ikke noe på rattet eller noe form for ustabilitet. Min opplevelse var at de var bra på alt, spesielt vått føre. Brede dekk vil vel uansett støye mer enn smale dekk, og det vil være merkbar forskjell fra 225-17-45 og 205-16-55, 225-19-35 vil støye enda mer vil jeg tro!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 16 mar 2012, 19:36
Tja, er vel ikke selve dekkstøyen som merkes mest, men små vibrasjoner som forplanter seg i bilen pga så lav profil. Alt av foringer i PU hjelper heller ikke på, så forskjellen mellom dekkene blir veldig tydelig. Et hav av forskjell mellom Conti SportContact3 og Nokian-dekkene jeg hadde i fjor iallfall, i Contienes disfavør.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 16 mar 2012, 19:44
Eskil: prøvde å få fatt i Michelindekk i fjor, de var nemlig førstevalget mitt. Problemet var kombinasjonen dekkdimensjon og hastighetsmerking, min er jo registrert som 260 hk aero.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Singsaker » 16 mar 2012, 21:08
Ingvar N629 skrev:Eskil: prøvde å få fatt i Michelindekk i fjor, de var nemlig førstevalget mitt. Problemet var kombinasjonen dekkdimensjon og hastighetsmerking, min er jo registrert som 260 hk aero.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
Spors1992
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 69
- Registrert: 04 mai 2010, 10:53
- Navn: Jørgen Sporsheim
- Bil: Saab og9-3
- Sted: Molde
Legg inn
av Spors1992 » 17 mar 2012, 21:12
Jeg kjøpte Michelin Pilot Sport 2 dekk ifjor. Utrolig retningstabilt dekk, lite støy. Kjørte ca 20000 km på de dekkene i sommer, lite slitasje i forhold til kjørelengde. anbefaler på det varmeste. minuset er att du merker det i pengboken, uansett så er dekk en billig forsikring hvor pris er uavhengig.
Saab never drive fast, just fly low

-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 17 mar 2012, 21:30
Spors1992 skrev:Jeg kjøpte Michelin Pilot Sport 2 dekk ifjor. Utrolig retningstabilt dekk, lite støy. Kjørte ca 20000 km på de dekkene i sommer, lite slitasje i forhold til kjørelengde. anbefaler på det varmeste. minuset er att du merker det i pengboken, uansett så er dekk en billig forsikring hvor pris er uavhengig.
Heilt rett, det å kjøpe ordentlige dekk er noko ikkje monge tenker på, dekka er tross alt einaste kontakta bilen har med veien...
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 19 mar 2012, 15:12
Ingvar N629 skrev:Eskil: prøvde å få fatt i Michelindekk i fjor, de var nemlig førstevalget mitt. Problemet var kombinasjonen dekkdimensjon og hastighetsmerking, min er jo registrert som 260 hk aero.
Ok, den ser jeg. Kan jo alltids sette på ei hastighetssperre på 100km/t. Da trenger du kun "J" merking på dekkene

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 19 mar 2012, 15:39
Ingvar: Btw så kan hende jeg får testet Dunlop dekkene i dag på en 9-5. Så da kan jeg eventuelt gi en pekepinn på hvordan det fungerer i praksis i forhold til samme dekkene på 9-3'n.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 20 mar 2012, 10:20
De dekkene fungerte bedre på 9-5, enn på 9-3. Skal sies at motoreffekten ikke er den samme.
Støyen var egentlig ikke så ille, men er blitt litt bortskjemt med dekkstøy og Passaten. Men ellers virker det som helt greie dekk

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 20 mar 2012, 10:52
matrox N522 skrev:De dekkene fungerte bedre på 9-5, enn på 9-3. Skal sies at motoreffekten ikke er den samme.
Støyen var egentlig ikke så ille, men er blitt litt bortskjemt med dekkstøy og Passaten. Men ellers virker det som helt greie dekk

Takk for tilbakemelding, Eskil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Singsaker » 20 mar 2012, 18:16
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 28 mar 2012, 07:25
Lastindeks på 9-5en? 88 eller 89? Hvis det er 89 så finnes det jo ikke dekk på dekkonline som er lovlig til bilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
bullit87
- 2.0 bar

- Innlegg: 658
- Registrert: 04 mar 2010, 22:33
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
-
Kontakt:
Legg inn
av bullit87 » 28 mar 2012, 09:12
kan anbefalle Federal dekk. billige og ha som framdekk når de blir fort slitt

billige også, kan kjøpes på Dekk 1
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 28 mar 2012, 09:33
Ingvar N629 skrev:Lastindeks på 9-5en? 88 eller 89? Hvis det er 89 så finnes det jo ikke dekk på dekkonline som er lovlig til bilen.
det må da være i uoriginal dimensjon, jeg bestilte nettopp 8 dekk derfra med lasteindeks 91
89 på sedanen min hvertfall 2000 modell
90 på stasjonsvognan, 2003
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo